Varför vinterbil för er med "vanlig bil" ?

SweetBabyDoll Queen Of Hearts
23 september 2008 · 1 300 Inlägg

Jaha... Jag har aldrig fattat att man ska lägga upp sina föräldrars bilar också..? ;P

I do it my way
TRYIT Teddan
23 september 2008 · 2 495 Inlägg

Sharky skrev:
Audi A8 som vinterbil så klart....
Man åker omkring och undrar över varför folk slirar runt och har sig. Sedan när man kommer hem och det inte är plogat så bara mosar man rätt ut i snön.
Sedan jag började köra Quattro så fattar jag inte varför man skall ha nåt annat på vintern.

/Göran

A8 is tha shit på vintern .... helt underbar.

tror det finns filmer här på gorg hur jag körde med min A8 i vintras

www.byebyepolizei.se, för dig som gillar snabba bilar
Subaru Impreza Wrx "Isbilen" (2001)
BMW 118d "miljöbilen" (2009)
christofferedil Yellow bug!
23 september 2008 · 1 640 Inlägg

Har inte möjlighet/tid till att tvätta bilen dagligen, och salt sätter sina spår, samtidigt som man blir deppig av att se bilen skiten. Därför vinterbil!

En vinterbil, typ Volvo 740, kan man skita i hur den ser ut, skita i att tvätta osv, behöver inte hänga upp sig på om man skulle sätta den i en stolpe / diket, bara se glad ut o köra vidare..

Därför vinterbil!

Senast redigerat av Edil_ (23 september 2008)

Ännu vet ingen hur gammal en Volkswagen kan bli! :)
_Widde_
23 september 2008 · 149 Inlägg

tsdi skrev:

_Widde_ skrev:

tsdi skrev:

Jag kommer att använda A4an = den kommer att vara påställd

Har inga som helst problem med att köpa en vinterbil. snarare ni som inte har råd att underhålla era ?

Sen att du inte har din amerikanare ute på vintern är inte det minsta konstigt enligt mig.

Jag vill inte komma någonstans i diskutionen, som det står i första inlägget så undrar jag bara ! smile

Nu antar ju du att bara för att vissa har en vinterbil så underhålls och sköts inte dessa?? Visst tusan finns det många som inte bryr sig så mycket om sin vinterbil, men de finns de som bryr sig också... Förstår inte vart du vill komma med denna tråd, du frågar "varför vinterbil när man har en "vanlig bil"", du får olika svar och sen kritiserar du dem som svarar och dess svar. Varför då??? Jag gav flera legitima själ till varför jag gör som jag gör och du hakar upp dig på en av anledningarna och sen menar du helt utan att veta vad du pratar om att jag/vi inte sköter om våra vinterbilar...mycket begåvat. Själv är du student och åker bland annat en gamla 525, betyder det då att den är oskött och oservad för att det inte är en ny bil eller gäller det bara om du ställer av den på sommarn?

Såg dessutom att du kör "din"(Pappas bil) i maskintvätt, det är ju verkligen att sköta om den.  lol

Bara kul att höra vad ni säger !

Jo tack......

Nejdå jag kritiserar inte på det viset, jag svarade på inlägg där folk kritiserad mig för att vara omogen !
Nja jag köpte den bara för att vi var en bil kort till vallåkra sen har jag bara inte sålt den ännu. bryr mig inte speciellt mkt om den. gårr typ 150mil sen jag köpte den smile

Mjo det hände faktiskt en gång. vi skulle till åre dagen efter och vattenslangen hemma var frusen, och takboxen skulle på vilket var rättså svårt utan att bli skitig från topp till tå på en skitig bil. men det kommer aldrig hända igen wink

men men skitsamma nu har nog de flesta sagt sitt och jag har fått lite kött på benen.

// Emil

Då får jag nog hålla med dem till viss del.

Finns GDS-hallar där man kan tvätta bilen själv året om utan att frysa, jag spenderar ca 2 timmar per gång i dessa på vintern när jag inte kan stå ute en halv dag med att fixa bilen i skuggan av sommarsolen smile

Opelåkare. Banåkning och GT bilar är livet!
Kesler
23 september 2008 · 3 650 Inlägg

Mortalis skrev:

tsdi skrev:
Men gud ! helt ärligt ni sitter och åker vanliga jävla svenson bilar och bölar över lite stenskott ? hur fan tänker man när man hellre åker runt i en corolla /golf eller gammal volvo med uttorkade vinterdäck och så mycket rost så man skulle få motorn i knät vid en krock ? men visst ni slipper ju några stenskott. nej är det så dålig kvalite på bilen så den inte skulle hålla några vintrar då är det fan inget att ha !

Och du som tycker vi ska växa upp ? vad FAN har det med saken att göra ?

Sen har jag inte sett en enda som retat sig på det ? och det lilla extra 17" kostar på vintern kan jag lova att du har igen mot att krocka i en gammal bil. sitter med 17" på vintern på alla 3bilarna och inga som hellst problem med det !´

Men men någon här med en 11år gammal familje bil ville ju låsa tråden så då är det ju bara göra det så ingen blir ledsen här wink

Ha så kul i vinter med er !

Säger bara: Word!

Men e ni kassa i roten lr? vissa (Notera VISSA) kanske vill komma i 150 blås å dra i handbromsen..man leker å sladdar på vintern och VÄLDIGT lätt hänt att man tappar kontrollen å drar ner i dike lr stolpe osv. DÄRFÖR man har vinter bil! Tror knappast du våga dra in på en skogsväg med din a6 å dra fullt?? Vrf nej för att du är rädd om bilen!

har man inte så mkt cash så man kan köpa ny bil varje sommar..så är man rädd om sin bil som man lagt ner tid och pengar på och man helst inne vill köra sönder på nått sätt.

Senast redigerat av Kesler (23 september 2008)

henke_99 Offroad Racing
23 september 2008 · 3 122 Inlägg

Ni skulle se underredet på min blazer. Där är ett praktexempel på vad salt kan hitta på... Blir deprimerad av o bara tänka på det...

Den som spar han har, fast inte lika roligt...
GMC Suburban 2500 "6.5l Turbodiesel" (1995)
Chevrolet Blazer "Real Fullsize" (1988)
Rallyhalle
23 september 2008 · 4 299 Inlägg

bmx skrev:

Rallyhalle skrev:
Enda anledningen för mig e att de e så jäkla tråkigt me FWD på vintern tongue Men Saaben skulle nog användas ändå på vintern...

Men de jag inte förstår e min klasskompis som har en Cheva pickis från 80-talet me 4-hjulsdrift, o rostig från tidigare vintrar. Men den ska han ställa av i vinter yikes Kan nån förklara de...
Den e inte i ovanligt fint skick lr så på nått sätt alls, den e mer en sån bil man skulle köpa som vinterbil tongue

tråkigt med FWD!!???!!!

de kan ja inte hålla med om!fy fan vilka sköna ställ man åkte med saaben i vintras big_smile
var på flyget här hemma och åkte med några polare!alla åkte sina 240/740:isar och ja med saaben,och ja åkte på större häng än dom,för trök dom på för mkt på gasen så snurrade dom bara runt,så hände de inte för mej smile

Jag tycker de e skittrist...
Men en RWD räcker de me o trycka på gasen, me FWD Måste man gasa upp till en bra fart, dra i kryckan o sen hoppas på ett bra ställ.

Nää, allt de krånglet gör att de e skittrist.

Rosenqvist
23 september 2008 · 147 Inlägg

Tycker det är upp till var å en,,,Jävla diskussion.

Audi S4
Wanegardh Asgammal medlem.
23 september 2008 · 2 246 Inlägg

Rosenqvist skrev:
Tycker det är upp till var å en,,,Jävla diskussion.

word

M103
23 september 2008 · 1 570 Inlägg

Löjlig i-landsdiskussion om man ställer av en Porsche eller en Volvo. Folk i afrika får gå flera mil för att få vatten och vi bråkar om vems bil som är fånigast att ställa av under vintern? För någon kanske en rostig gammal ford fiesta från 80talet är en ögonsten och någon annan har en Maybach som han inte vill smutsa ner. Själv är jag pedant med alla bilar jag äger, åka sunkig och smutsig bil en hel vinter gör sunkiga människor. För övrigt tycker jag 850n är bra som vinterbil smile

Senast redigerat av henrikh (23 september 2008)

Peacerich
23 september 2008 · 273 Inlägg

henrikh skrev:
Löjlig i-landsdiskussion om man ställer av en Porsche eller en Volvo. Folk i afrika får gå flera mil för att få vatten och vi bråkar om vems bil som är fånigast att ställa av under vintern?

Haha, snyggt!

Ja, det är ju inte fel att se saker och ting i lite vidare perspektiv...

¤¤¤Smaken är som röven, klöven¤¤¤
¤¤ Kommentera gärna min bil ¤¤ http://www.youtube.com/user/Mr4ndersson
Lill Danne
23 september 2008 · 33 Inlägg

inte så kul att sladda runt i salt och sand och få massa skador på sin pärla! även fast det för dej är en vanlig bil. om du inte tror att vintern sätter sina spår på bilen vintertid så börja använd den mer så får du se!

Volvo V40 Fas I Greenline
Volvo V40 T4 "Greenline" (1997)
Volkswagen Kleinbuss 221 "Baywindow" (1972)
NeonX
23 september 2008 ·

Jag skulle hällre vara kung på vägen 4månader om året än looser året runt. Men jag skulle aldrig kunna ha en fin bil ståendes, inte i detta landet, det är mörkt och kallt större delen av året. Så även när jag köpt mig en riktigt fin bil skall den användas året om, jag skulle helt enkelt inte tålamod nog till att ha den ståendes.


Förövrigt ang stolpar och dylikt, Min GLT är den enda fungerande bil jag äger, och trots att den inte är värt speciellt mycket vore det ekonomisk katastrof om det hände den nått. likförbannat sladdar jag nära stolpar och annat både sommar och vinter, på 3 år har jag kanat in i en snö vall 2 gr samma kväll, och då bestämde jag mig för att pressa förbi vad som kändes bra bara för att se hur rätt jag hade.... gled mjukt in i en snövall och knäckte ett frontfäste, så de va ganska bra bedömt endå. Vad jag försöker säga är bara att jag inte fattar er som är toknojjiga för att smälla för att det är halt och mörkt, med undantag för bilar med mycket mycket pulver / mycket tyngd på bakaxeln.

whoiswho
23 september 2008 · 445 Inlägg

rickylicious skrev:
Även om min bil inte är en superfin Supra eller en ny Benz, så är det ändå min kära pärla, och den vill man inte riskera att få sladd med på vintern. sad

vafan smäller man så smäller man thats it! jag ska ut med min kära polo i vinter iaf:) man krockar nog säkert lika mkt på sommaren med alla djur som man krockar med allt annat på vintern iaf. skitsamma, det är la bara o täckna en försäkring och börja sikta in sig på en ny dörr lr front!

Saab 9-3 "nio-trean" (1999)
Hamilton
23 september 2008 · 8 865 Inlägg

henrikh skrev:
Löjlig i-landsdiskussion om man ställer av en Porsche eller en Volvo. Folk i afrika får gå flera mil för att få vatten och vi bråkar om vems bil som är fånigast att ställa av under vintern? För någon kanske en rostig gammal ford fiesta från 80talet är en ögonsten och någon annan har en Maybach som han inte vill smutsa ner. Själv är jag pedant med alla bilar jag äger, åka sunkig och smutsig bil en hel vinter gör sunkiga människor. För övrigt tycker jag 850n är bra som vinterbil smile

Bra poäng i ditt inlägg.

Fotograf på tierpidag.se
Niklas1987 NO
23 september 2008 · 2 182 Inlägg

Man vill ha en vinterbil som har nått att klaga på såklart tongue

Hallå är det polisen? Det står en vacker man i mitt hus! O, vänta ett tag, det är ju jag.
-Johnny Bravo
J-P-R DO IT LOW STYLE
23 september 2008 · 1 342 Inlägg

Har man planerat att behålla en bil över en lite längre period än något år så gör man bäst i att ställa av bilen på vintern och bruka någon hink som det inte spelar någon större roll om den rostar bort.

Sen om någon tycker man är fånig, dum eller korkad som ställer av sin bil på vintern, då är det tamefan deras problem.

epapower
23 september 2008 · 593 Inlägg

Tycker det är upp till var och en om man vill ställa av sin pärla på vintern eller ej.. Vissa ser sina bilar som färdmedel från a-b, andra har dom som intressen och då kanske man inte vill åka och sunka ner finbilen på vintern. för tydligt är ju att våra svenska vintrar med mkt salt tar hårt på bilarna, och har man då en bil som är speciell FÖR EN SJÄLV som man vill glädjas åt i många år framöver så kanske man föredrar att ställa av den under vintern..

Va det nu är som är så fel med det förstår ja inte. om det är en chevelle SS i org. skick eller en Saab 99 spelar ju ingen roll, det är ju vad bilen är värd för personen i fråga som är intressant. och vill man ha kvar den många år utan att behöva laga upp den så är vinteravställning ett bra alternativ tycker jag..

Edit:. har själv alltid haft vinter-/sommarbilar och min förstabil var en 740, den var inte värd mkt pengar men väldigt speciell för mig då ja lagt ner mkt jobb på den. Ställde av den under vintrarna och nu idag när den gått ca 27 000 mil så har nya ägaren den att åka omkring med på utställningar/träffar och den är så gott som rostfri.., Do you get the point? smile

mvh

MickeMys WANGAN-MEET CREW / Subaru Driver
23 september 2008 · 162 Inlägg

J-P-R skrev:
Har man planerat att behålla en bil över en lite längre period än något år så gör man bäst i att ställa av bilen på vintern och bruka någon hink som det inte spelar någon större roll om den rostar bort.

Sen om någon tycker man är fånig, dum eller korkad som ställer av sin bil på vintern, då är det tamefan deras problem.

Jag håller med dig till 50% (De två sista raderna, av ditt inlägg)

Jag ställer mig mest frågan till varför,ta mig som exempel, skulle ställa av min 4 krafsare,som är betydligt säkrare än de (vad skrev du) ,jo hinkar var det.

De som har 4 hjulsdrivna, må vara Audi´s Bmw´s Volvos eller what ever,och sedan ställer av och kör med en hink,(läs gammal bil), har ingen större säkerhet där inte.

Det gäller att köra med insidan bara, så klarar man sig förhoppningsvis lite bättre, men jag kan inte nog understryka den aktiva säkerheten som  4 hjulsdrift innebär.

Så Ni andra där ute med era 4 krafsare, tänk om och sätt lite högre vintersäkerhet överst.

Mvh.Micke

WANGAN MEET CREW: Sveriges största Japsträff - Wangan-Meet 5 Lördagen den 6 Juli 2013 @ Ljungbyheds flygplats F5 för mer information: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=265689
Subaru Impreza WRX STi "Petter Solberg Ed.1 - WR 1" (2004)
p-nyhlen Quattro - bar å åk
23 september 2008 · 621 Inlägg

Eller så köper man en 4wd och längtar till vintern...

Varför ha en turbo när man kan ha två?!?
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang