4747
Sök

Problem med handbroms Volvo 745

Montör
665 Inlägg
26 september 2008
Trådstartare
Hejsan

Min handbroms var dålig så jag har bytt alla vajrar, vajerhållare, backar och monteringgatser. Alltså hela handbromssystemet förutom expandrar (som var i bra skick), skivor och spaken.

Problemet som blev nu är bara att även om jag spänner den nya vajern till max, så tar den allra längst upp.

Låter ganska osannolikt att det skulle vara skivorna som är så enormt slitna att det blir så? Eller?

Åker och köper skivor ikväll i vilket fall, men tänkt om någon av er har någon annan idé. Vajrarna går väl knappast att montera fel t.ex.?

Offlinebilar jag äger just nu:Mitsubishi Lancer Evolution IV GSR -96, Saab 9000 CDE 2.3t -95, Saab 9000CSE 2.3T -95, Toyota KE35 -78.

* Voff voff *
11 117 Inlägg
26 september 2008
berthelsen skrev:
Hejsan

Min handbroms var dålig så jag har bytt alla vajrar, vajerhållare, backar och monteringgatser. Alltså hela handbromssystemet förutom expandrar (som var i bra skick), skivor och spaken.

Problemet som blev nu är bara att även om jag spänner den nya vajern till max, så tar den allra längst upp.

Låter ganska osannolikt att det skulle vara skivorna som är så enormt slitna att det blir så? Eller?

Åker och köper skivor ikväll i vilket fall, men tänkt om någon av er har någon annan idé. Vajrarna går väl knappast att montera fel t.ex.?

Spänner du ute vid skivorna eller bara i mittkonsollen inne i bilen?

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...

Montör
665 Inlägg
26 september 2008
Trådstartare
Brådhis skrev:
berthelsen skrev:
Hejsan

//Brådhis

Inne i bilen. Finns väl inget sätt att spänna ute vid hjulen? Vajrarna går ju rakt in i expandrarna utan någon sorts spännanordning vad jag kan se.

EDIT: Jag har det gamla handbromssystemet som satt på bilarna mellan 82 och 88A, om det har någon betydelse.
Senast redigerat av berthelsen (26 september 2008)

Offlinebilar jag äger just nu:Mitsubishi Lancer Evolution IV GSR -96, Saab 9000 CDE 2.3t -95, Saab 9000CSE 2.3T -95, Toyota KE35 -78.

* Voff voff *
11 117 Inlägg
26 september 2008
berthelsen skrev:
Brådhis skrev:
berthelsen skrev:
Hejsan

//Brådhis

Inne i bilen. Finns väl inget sätt att spänna ute vid hjulen? Vajrarna går ju rakt in i expandrarna utan någon sorts spännanordning vad jag kan se.

EDIT: Jag har det gamla handbromssystemet som satt på bilarna mellan 82 och 88A, om det har någon betydelse.

Det brukar finnas ett hål i skivan där du med en mejsel kan peta på ett "kugghjul" innanför skivan som då spänner ut backarna!

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...

Montör
665 Inlägg
26 september 2008
Trådstartare
Mjo jag vet, fast inte på 740... Men vet vad du menar, har sådant system på min VW.

huh?
10 427 Inlägg
26 september 2008
Drygt med handbromsen på sevenforty.

Helt säker på att du fick rätt handbromsvajer?

Hade hiskeliga problem med det där på min ex-740.
Blev aldrig riktigt bra trots att det var 'rätt' vajer.
Kanske skulle vara den andra i slutändan ändå.
Fixade det genom att sätta in en 30-40mm metalldistans
vid spänningen för vajern mot plåten under mittkonsolen.
Ehum.. ja... ..

blacken
26 september 2008
På bakaxeln så har du en "bryt tjofräs" som kan strula lite är den frisk..

Styrande position i resebranchen
174 Inlägg
27 september 2008
blacken skrev:

Finns enkel rep.sats för den "bryt tjofräsen" på http://catalog.meca.se/ProductSheet.asp … yType_ID=1
Kanske fler ställen men där köpte jag till farsans 740

blacken
27 september 2008
noclaF skrev:
blacken skrev:

Finns enkel rep.sats för den "bryt tjofräsen" på http://catalog.meca.se/ProductSheet.asp … yType_ID=1
Kanske fler ställen men där köpte jag till farsans 740

Den har väl Biltema också??

1 867 Inlägg
27 september 2008
Bryttjofräsen är också bytt med en såndär rep.sats. Finns på mekonomen också wink

Specialsvarv.se - Hårda bussningar till hårda bilar.

4 Inlägg
30 september 2008
hej duskriver att bromsen tar längst upp. men du där du sätter ihop vajrn ute vid trumman finns en mkanism du kan ha vänt fel kolla den.

Sök