2489
Sök

Sirmiro - Nissan Stagea - 500hk

Det började att jag ville ha en familjebil - nu byggs bottendelen av motorn för fyra siffror... Får väl se hur mycket jag vill plocka ut på väg till dagis. ;)

Double-Unicorn Rider
315 100 Visningar
Projektet avslutat 19 november 2013
"Unloaded"
1 557 Inlägg
6 juni 2010
sirmiro skrev:
Då har min kära bil fyllt 10000mil. big_smile
Tyvärr ingen bild då jag ansåg att jag borde ha 2 händer på ratten den resan. tongue

I övrigt är det småfix som pågår, som att kunna styra laddtrycket elektroniskt och byta till ett luftfilter utan möss. tongue

Men möss is the shit ju! Installera en egen variant av luftfilter istället; ekorrhjul som mössen får springa upp en massa energi/luft i big_smile Om de inte gör det så hotar du mössen med en boa-orm som du förvarar i baksätet, som inbrottsskydd också, skitsmart big_smile

"When innovation meets passion!"

Double-Unicorn Rider
2 486 Inlägg
6 juni 2010
Trådstartare
daNNe_maN skrev:
Underbart, fortsätt gasa och meka! big_smile

Det kommer jag göra. tongue Det är bara ekonomin som bromsar mig. tongue
Just nu är bilen lika långsam som en supra på 201meter, och så kan man ju inte ha det...
(Dock känns min bil stendöd mellan 5000rpm och 6500rpm, före och efter drar den fint, så jag måste hitta en lösning...)

Mechanimal skrev:
sirmiro skrev:
Tyvärr ingen bild då jag ansåg att jag borde ha 2 händer på ratten den resan. tongue

I övrigt är det småfix som pågår, som att kunna styra laddtrycket elektroniskt och byta till ett luftfilter utan möss. tongue

Men möss is the shit ju! Installera en egen variant av luftfilter istället; ekorrhjul som mössen får springa upp en massa energi/luft i big_smile Om de inte gör det så hotar du mössen med en boa-orm som du förvarar i baksätet, som inbrottsskydd också, skitsmart big_smile

Fan vad smart. big_smile
Om man kopplar mössen rätt borde det gå att nyttja som en kompressor så jag kan ha laddtryck redan på tomgång. cool
Har du ritning till hur man ska fixa det? roll
Och var köper jag en boa-orm som inte anfaller mig under färd. lol

rb26dett
136 Inlägg
7 juni 2010
sirmiro skrev:
Just nu är bilen lika långsam som en supra på 201meter, och så kan man ju inte ha det...
(Dock känns min bil stendöd mellan 5000rpm och 6500rpm, före och efter drar den fint, så jag måste hitta en lösning...)

hade liknande med min r33. tydligen så ska bilen ladda i två steg med orginal selonoiden. jag kopplade in en eftermaknads bostcontoller, då försvann detta fenomen.

mvh/Eric

"anti antispinn"

Double-Unicorn Rider
2 486 Inlägg
7 juni 2010
Trådstartare
Erken skrev:
sirmiro skrev:

hade liknande med min r33. tydligen så ska bilen ladda i två steg med orginal selonoiden. jag kopplade in en eftermaknads bostcontoller, då försvann detta fenomen.

mvh/Eric

Den solenoiden är helt bortkopplad, så den bör inte påverka...
Vet att det förra året gav stor skillnad när jag matade in massa förtändning och då drog den i just det intervallet... Får se så snart jag har rätt program i datorn så det går att testa...

Och jag har testat att bara köra mer laddtryck i det intervall som solenoiden för 2stegsladdet gör, men det gör ingen skillnad. hmm

271 Inlägg
7 juni 2010
Kanske inte helt bra och köra mer tändning på en tändmapp som redan är anpassad för japansk macksoppa (som har högre oktan än den svenska).
Nu är det inte lika känsligt på toppvarv mot vridmax och svensk bensin har ju viss del etanol i sig.

Foto/Bilnörd
1 541 Inlägg
7 juni 2010
Problemet är snarare att den dumpar sjuka mängder med soppa vid höga laddtryck vilket gör att det knappt ger någon effekt. Vissa generationer av boxarna backar även tändningen.

Detta för att skydda motorn från överladd.

Vad som behövs är justering av både soppa och tändning. dvs eftermarknads sprut.

Turbo-konverterad miata. Busbil :) --> http://www.garaget.org/?car=247712

"Unloaded"
1 557 Inlägg
7 juni 2010
sirmiro skrev:
daNNe_maN skrev:
Underbart, fortsätt gasa och meka! big_smile

Mechanimal skrev:
sirmiro skrev:

Fan vad smart. big_smile
Om man kopplar mössen rätt borde det gå att nyttja som en kompressor så jag kan ha laddtryck redan på tomgång. cool
Har du ritning till hur man ska fixa det? roll
Och var köper jag en boa-orm som inte anfaller mig under färd. lol

Ja alltså de mer ingående, tekniska och hälsofarliga problemen får du lösa själv, nu har ju jag lagt upp grundkonceptet åt dig big_smile

"When innovation meets passion!"

rb26dett
136 Inlägg
7 juni 2010
youask skrev:
Kanske inte helt bra och köra mer tändning på en tändmapp som redan är anpassad för japansk macksoppa (som har högre oktan än den svenska).
Nu är det inte lika känsligt på toppvarv mot vridmax och svensk bensin har ju viss del etanol i sig.

håller med. såhär gick det med min rb25a när man hade lite för hög tändning : http://www.garaget.org/mypage/gallery.p … mage=87026

mvh/Eric

"anti antispinn"

1 513 Inlägg
7 juni 2010
Erken skrev:
youask skrev:

håller med. såhär gick det med min rb25a när man hade lite för hög tändning : http://www.garaget.org/mypage/gallery.p … mage=87026

mvh/Eric

hahah lite för hög tändning så spricker ringlanden du har våldtagit den stackarn å de ser ut som den smält?

1 513 Inlägg
7 juni 2010
sirmiro skrev:
Erken skrev:
sirmiro skrev:

mvh/Eric

Den solenoiden är helt bortkopplad, så den bör inte påverka...
Vet att det förra året gav stor skillnad när jag matade in massa förtändning och då drog den i just det intervallet... Får se så snart jag har rätt program i datorn så det går att testa...

Och jag har testat att bara köra mer laddtryck i det intervall som solenoiden för 2stegsladdet gör, men det gör ingen skillnad. hmm

lämna den å få den riktigt mappad då dom maskinerna inte tål vad som med org kammar då e dom hemskt spikkänsliga!!!

lycka till!!

rb26dett
136 Inlägg
7 juni 2010
evo_krolle skrev:
Erken skrev:
youask skrev:

mvh/Eric

hahah lite för hög tändning så spricker ringlanden du har våldtagit den stackarn å de ser ut som den smält?

hehe ja det vart ett 1x1cm stort hål i sidan smile

"anti antispinn"

Double-Unicorn Rider
2 486 Inlägg
7 juni 2010
Trådstartare
evo_krolle skrev:
lämna den å få den riktigt mappad då dom maskinerna inte tål vad som med org kammar då e dom hemskt spikkänsliga!!!

lycka till!!

Lämna in? tongue
Jag vill lära mig själv, då måste jag ju testa. Pangar jag motorn så gör jag, men det är ju bara göra allt man kan för att undvika det.

Vad är livsnödvändigt för mappningen?
Bredbandslambda - men mer? tongue

(Nej jag kan inte, men jag ska lära mig och det får gå åt "läropengar" om jag misslyckas, givetvis inte kul men man måste börja någonstans...)

Double-Unicorn Rider
2 486 Inlägg
7 juni 2010
Trådstartare
Erken skrev:
evo_krolle skrev:
Erken skrev:

mvh/Eric

Ser lite småspännande ut. hmm
Gick blocket att använda? tongue

Jag kommer testa köra med mer.
Jag har kört en del med +15grader och det har fungerat riktigt bra tidigare, men det kan ha varit tur. Det blir till att testa en grad mer i taget och se vad som är minimum som det går som jag vill med...

1 513 Inlägg
7 juni 2010
sirmiro skrev:
evo_krolle skrev:

lycka till!!

Lämna in? tongue
Jag vill lära mig själv, då måste jag ju testa. Pangar jag motorn så gör jag, men det är ju bara göra allt man kan för att undvika det.

(Nej jag kan inte, men jag ska lära mig och det får gå åt "läropengar" om jag misslyckas, givetvis inte kul men man måste börja någonstans...)

om man vill göra de biligt för sig sj så bygger man en spik tratt å köper en riktig bredbands lambda sen e det bara till å leka... men jag hade nog börjat att lära mig med en billigare motor som e lättare att hitta grejor till?! för de e inte svårt att åka ett ras om man inte vet vad man håller på med...

men lycka till..

Double-Unicorn Rider
2 486 Inlägg
7 juni 2010
Trådstartare
evo_krolle skrev:
sirmiro skrev:
evo_krolle skrev:

lycka till!!

Lämna in? tongue

om man vill göra de biligt för sig sj så bygger man en spik tratt å köper en riktig bredbands lambda sen e det bara till å leka... men jag hade nog börjat att lära mig med en billigare motor som e lättare att hitta grejor till?! för de e inte svårt att åka ett ras om man inte vet vad man håller på med...

men lycka till..

Just ja, något att lyssna på knackningarna använder många ja. tongue Det kan ju vara värt att sätta in för att underlätta, även om hörseln brukar duga för att höra spikningar på motorer. smile

Billigare motorer har sällan samma elektronik då de billiga ofta är äldre. Sen går varenda del att beställa så jag har det hemma på ca 2 veckor, samtidigt som det finns tankar på bottendel från en annan motor istället för att uppgradera denna inför framtiden. Men det är ju bara om allt går åt skogen helt. tongue Utan att testa kan man ju inte lära sig. big_smile

Tack. big_smile

1 513 Inlägg
8 juni 2010
sirmiro skrev:
evo_krolle skrev:
sirmiro skrev:

Lämna in? tongue

men lycka till..

Just ja, något att lyssna på knackningarna använder många ja. tongue Det kan ju vara värt att sätta in för att underlätta, även om hörseln brukar duga för att höra spikningar på motorer. smile

Billigare motorer har sällan samma elektronik då de billiga ofta är äldre. Sen går varenda del att beställa så jag har det hemma på ca 2 veckor, samtidigt som det finns tankar på bottendel från en annan motor istället för att uppgradera denna inför framtiden. Men det är ju bara om allt går åt skogen helt. tongue Utan att testa kan man ju inte lära sig. big_smile

Tack. big_smile

jo men när du hör det med öronen e det illa!! med en spik tratt hör du plingarna som kommer när det e när när det knakar i DP e det långt gånget.. nja där e samma funktion på dom flesta modernare inspruts motorerna från 90 talet tills nu,, staegan till hör i mina ögon 90 talet då den maskinen å styrningen kom 93..

Double-Unicorn Rider
2 486 Inlägg
8 juni 2010
Trådstartare
evo_krolle skrev:
sirmiro skrev:
evo_krolle skrev:

men lycka till..

Tack. big_smile

jo men när du hör det med öronen e det illa!! med en spik tratt hör du plingarna som kommer när det e när när det knakar i DP e det långt gånget.. nja där e samma funktion på dom flesta modernare inspruts motorerna från 90 talet tills nu,, staegan till hör i mina ögon 90 talet då den maskinen å styrningen kom 93..

Beror lite på hur och var man lyssnar, men jag förstår vad du menar. smile

Jo, den är inte direkt ny, men om man ska köpa saker för att komma åt att mappa en bil med liknande styrning kommer det med kosta på. Det är ju inte som de äldre volvomotorerna som bara står och skräpar på var och varannan gård. tongue
Så det får bli att testa på en så pass "dyr" motor sen visar det sig hur det går. smile

rb26dett
136 Inlägg
8 juni 2010
sirmiro skrev:
Erken skrev:
evo_krolle skrev:

Jag har kört en del med +15grader och det har fungerat riktigt bra tidigare, men det kan ha varit tur. Det blir till att testa en grad mer i taget och se vad som är minimum som det går som jag vill med...

jajamen, med 0,5mm ÖD men det var mest fastbrännt aluminium i loppet, så det kanske hade gått med bara saltsyra. men jag ville vara på säkra sidan smile

mvh/Eric

"anti antispinn"

Double-Unicorn Rider
2 486 Inlägg
8 juni 2010
Trådstartare
Erken skrev:
sirmiro skrev:
Erken skrev:

jajamen, med 0,5mm ÖD men det var mest fastbrännt aluminium i loppet, så det kanske hade gått med bara saltsyra. men jag ville vara på säkra sidan smile

mvh/Eric

Då kändes det genast bättre när man funderar vad som kan hända. tongue
Plocka ur motorn tar ju inte mer än en dag nu när man vet hur det går till, så det är jag inte rädd för. Allt ska ju ur relativt snart igen för byte till stålpackning så det skulle ju inte bli helt oväntat. tongue
Vad underbart det är med detta forum och folk som varit med om saker innan så man genast får svar på sina tankar. big_smile

rb26dett
136 Inlägg
8 juni 2010
sirmiro skrev:
Erken skrev:
sirmiro skrev:

mvh/Eric

Då kändes det genast bättre när man funderar vad som kan hända. tongue
Plocka ur motorn tar ju inte mer än en dag nu när man vet hur det går till, så det är jag inte rädd för. Allt ska ju ur relativt snart igen för byte till stålpackning så det skulle ju inte bli helt oväntat. tongue
Vad underbart det är med detta forum och folk som varit med om saker innan så man genast får svar på sina tankar. big_smile

snart proffs på att lyfta rb25:a då wink hehe. precis som du säger, sjukt bra med forum.

Mvh/Eric

"anti antispinn"

Sök