Spänningen varierar på Opel Omega GL 86

jamting
4 oktober 2008 · 10 Inlägg

Hej,

JAg ahr ett konstigt fel på min Opel Omega GL 86. Ett par gånger per minut tänds motorlampan, och det verkar som strömstyrkan ökar. T ex lyser all instrumentbelysning mer, lyktorna lyser mer och om man kör vindrutetorkarna så blir intervallläget som snabbläget. Sen går det tillbaka till vanligt.

Detta händer som sagt ett par gånger per minut. Kan generatorn vara trasig?

Vad kan vara fel?

Med vänlig hälsning,
Mattias

FLindgren
4 oktober 2008 · 5 089 Inlägg

tänds motorlampan så har det något med motorn att göra.. tänds batterilampan så är dte ngåot med strömmen..  kanske är dåligt oljetryck eller för låg olja i?

\Lindgren
Volvo S70 "Autotech Motorsport" (1999)
Volvo Xc70 "3.2L" (2008)
Toyota Cressida Rx30 "Westcoast Motorsport" (1979)
Drönirettab
4 oktober 2008 · 21 761 Inlägg

Mät generatorns laddspänning, då ser man direkt ifall generatorn spökar eller om det är något annat.

jamting
6 oktober 2008 · 10 Inlägg

OKej , ska mäta laddspänningen och kolla om den varierar!

/Mattias

jamting
7 oktober 2008 · 10 Inlägg

Häj igen,

Jag kopplade multimetern över batteripolerna med en lång sladd så jag kunde mäta när jag körde.

När motorlampan inte lyser ligger spänningen på ca 14 volt. När motorlampan tänds ökar spänningen till omkring 18.5 v.

Vad tror ni om det? Är det generatorn som är paj?

/Mattias

Edit: Sorry att denna tråden hamnat under troligtvis fel kategori...

Senast redigerat av jamting (7 oktober 2008)

Drönirettab
7 oktober 2008 · 21 761 Inlägg

Ojdå, inte bra. Regulatorn verkar ha pajjat, testa att byta ut den. Det är definitivt inte bra med så hög spänning, dels kan elektroniken gå sönder och dels kan batteriet bli överladdat så att det bla förlorar vätska.

Har det med motorvarvtalet att göra, dvs att spänningen blir högre när motorn har högre varv än tomgång?

Kolla även så att det inte sitter någon kabel löst vid generatorn, ifall laddkabeln (B+) har dålig kontakt så kan generatorn få "frispel" pga att den inte får något "motstånd" från batteriet. Regulatorn kan då gå sönder vilket gör att spänningen skenar iväg så där.

Senast redigerat av Drönirettab (7 oktober 2008)

mrbuggy Entreprenör
7 oktober 2008 · 1 784 Inlägg

jamting skrev:
Häj igen,

Jag kopplade multimetern över batteripolerna med en lång sladd så jag kunde mäta när jag körde.

När motorlampan inte lyser ligger spänningen på ca 14 volt. När motorlampan tänds ökar spänningen till omkring 18.5 v.

Vad tror ni om det? Är det generatorn som är paj?

/Mattias

Edit: Sorry att denna tråden hamnat under troligtvis fel kategori...

laddar den 18,5 volt så e de nåt knas på generatorn...

jamting
7 oktober 2008 · 10 Inlägg

Drönirettab skrev:
Har det med motorvarvtalet att göra, dvs att spänningen blir högre när motorn har högre varv än tomgång?

Jepp, när den går på tomgång håller den sig på 14 v.

Ska kolla glappkontakt en gång till. Var sitter den laddningsregulatorn egentligen?

/Mattias

Drönirettab
7 oktober 2008 · 21 761 Inlägg

Jag mätte på en gammal Jetta förra sommaren, den laddade "normalt" på tomgång men så fort man varvade upp motorn så stack spänningen upp till 19V. Regulatorn byttes och spänningen blev bra igen. smile
Det var antagligen glapp i kabeln från generatorns B+ som orsakade detta eftersom jag vid senare tillfälle fick fixa den kabeln.

Om din generator är/ser ut som en Bosch, då borde regulatorn sitta på generatorns baksida med två skruvar.

Ser tex ut så här: www.startmotor.se/images?id=40927233&type=main

Senast redigerat av Drönirettab (7 oktober 2008)

jamting
7 oktober 2008 · 10 Inlägg

OKi. Toppen TACK så mycket. Nu har jag lite att gå på...

mrbuggy Entreprenör
7 oktober 2008 · 1 784 Inlägg

Tror de e lika  generator ..från -83 å framåt ett tag..borde va den vanliga regulatorn på den......en svart klump me två skruvar...ca:5 cm emellan...

jamting
8 oktober 2008 · 10 Inlägg

Här är baksidan på generatorn... Var sitter regulatorn?




https://www1.garaget.org/gallery/archive/96929/479411_2g4cg7.jpg
Mystisk generator

Drönirettab
8 oktober 2008 · 21 761 Inlägg

Hmm, det där var knepigt. Den nedre saken är en kondensator som brukar sitta original på de flesta generatorer, för avstörning tror jag. Men den andra saken är nog också en kondensator (keramisk) om jag inte ser helt fel, och är antagligen till för avstörning även den (gissning dock).

Jag ser tyvärr ingenting som verkar vara en regulator på den där generatorn, andra får ge råd. Det är kanske möjligt att regulatorn sitter inuti höljet.

mrbuggy Entreprenör
8 oktober 2008 · 1 784 Inlägg

de e väl ingen bosch de där va....?

såg nu att de e en delco remy... inbyggd regulator blir de då...

Senast redigerat av mrbuggy (8 oktober 2008)

Hefen
8 oktober 2008 · 120 Inlägg

det är en delco generator
i din generator sitter regulatorn inbyggd....går att byte men i princip lika dyr som en bytes generator..
Fixa en begagnad så fixar sig det.

Att motorlampan tänds är pga att den inbyggda diagnosen märker att spänningen är för hög och då varnar den för att inte skada styrdonet.

Fordonstekniker som konverterat till valsare
www.airbrushforum.se
www.bra-airbrush.se
Mazda 6 (2015)
mrbuggy Entreprenör
8 oktober 2008 · 1 784 Inlägg

silver-robban skrev:
det är en delco generator
i din generator sitter regulatorn inbyggd....går att byte men i princip lika dyr som en bytes generator..
Fixa en begagnad så fixar sig det.

Att motorlampan tänds är pga att den inbyggda diagnosen märker att spänningen är för hög och då varnar den för att inte skada styrdonet.

nu va du snabbare ...smile  eller de va ju jag ju....

Senast redigerat av mrbuggy (8 oktober 2008)

Hefen
8 oktober 2008 · 120 Inlägg

mrbuggy skrev:

silver-robban skrev:
det är en delco generator
i din generator sitter regulatorn inbyggd....går att byte men i princip lika dyr som en bytes generator..
Fixa en begagnad så fixar sig det.

Att motorlampan tänds är pga att den inbyggda diagnosen märker att spänningen är för hög och då varnar den för att inte skada styrdonet.

nu va du snabbare ...smile  eller de va ju jag ju....

Hehe...tjuvtittar du wink och

Fordonstekniker som konverterat till valsare
www.airbrushforum.se
www.bra-airbrush.se
Mazda 6 (2015)
jamting
8 oktober 2008 · 10 Inlägg

Inbyggd regulator var det jag misstänkte åxå... Kontakten längst till höger är märkt D+ (uppochner på bilden) och det är väl tråden från regulatorn eller? Är det någon här som har erfarenhet av att öppna en sån här generator för att byta regulatorn? Knepigt?

Edit: Bortse från detta, jag såg nu att ni redan svarat i princip på den här andra sidan... :-)

Tack alla för att ni orkar hålla på och dalta med en sån som mig ;.)

Senast redigerat av jamting (8 oktober 2008)

jamting
6 november 2008 · 10 Inlägg

Bytte generator och nu går bilen som en klocka!

Tack så mycket! big_smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang