vart nångon stans sitter Turbo Plus paket volvo 940 tic

MrEricsson Ratthållare PÅ Elite Nivå
14 oktober 2008 · 5 650 Inlägg

som topic säger då

har en hel del prylar jag ska kolla bla kylarvästke läckage osv lite och plocka ner
så skulle vilja veta vart alla turbo plus komponter sitter nånstans då jag bara får ut orginal laddtryck och inget händer när pluspaketet ska slå in 0.9 bar enligt volvos tekinska data

lika bra och fixa allt på en gång

Volvo 142 "De Luxe" (1974)
940turboplus Rapidoz
14 oktober 2008 · 688 Inlägg

Om jag inte minns helt fel nu så är ju "+" paketet bara en tillskjutare vid dom högre varven.
att bilen ska hålla kvar laddet även upp över 4500v.

och orginal är ju typ 0.5 i ladd inte 0.9.

har du någon pysventil eller liknande på bilen så du kan reglera hur wg:en ska öppna då?

annars kan du ju göra bondetrim om du bara vill att det ska bli lite mer ketchup utav skiten roll
(sätta T-kors på wg slangen wink )

enda + tillägget som jag vet om som är synligt är väl laddregleringen exakt vid ditt luftfilter så sitter det en svart trycklåda* eller hur man förklarar.
som reglerar laddet.

Jag har aldrig byggt fel.
Jag har bara kommit på flera sätt att inte göra det på.
MrEricsson Ratthållare PÅ Elite Nivå
14 oktober 2008 · 5 650 Inlägg

hittade tekniskt data på att turbo pluspaketet ska ladda 09 vid fullgas när den va ny min når bara 06-09 olika från gång till gång då har jag säkert borrat 20 st 2.5 mm hål i wg slangen innan gjorded en bara 05 som max så om den infon jag hittade stämmer så äre nått som inte stämmer på min bil

Volvo 142 "De Luxe" (1974)
940turboplus Rapidoz
14 oktober 2008 · 688 Inlägg

Jag har då aldrig hört om en orginal volvo turbo som laddar närmare 1bar Orginal.
+paketet är ju inte där för att höja laddet utan att behålla laddet.

Vart har du läst att det ska vara 0.9b orignal?

Min orginal hade 0.5 också innan justeringarna inledde.

Jag har aldrig byggt fel.
Jag har bara kommit på flera sätt att inte göra det på.
Sharky
14 oktober 2008 · 10 287 Inlägg

Turbopluspaketet höjer laddtrycket över 3000 rpm (exakt vilket varv vet jag inte men det är över 3000) och bara då gaspedalen är i botten och då sprutet inte ger en knacksignal.
Anledningen till att det är bara över 3000 rpm är att avgascertifieringen bara var definierad under 3000 rpm. Därför gick det att - på egen hand - montera denna typade trimsats och få det godkänt utan att var och en behövde avgascertifiera sin bil.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
MrEricsson Ratthållare PÅ Elite Nivå
14 oktober 2008 · 5 650 Inlägg

940turboplus skrev:
Jag har då aldrig hört om en orginal volvo turbo som laddar närmare 1bar Orginal.
+paketet är ju inte där för att höja laddet utan att behålla laddet.

Vart har du läst att det ska vara 0.9b orignal?

Min orginal hade 0.5 också innan justeringarna inledde.

vad jag vet så är pluspaket och om man läser instruktionerna på de /googlar  så är den endast aktiverat vid 100% gas pådrag "25 hk extra vid fullgas om man gämför med en exakt likadan volvo utan pluspaketet"

efter soim jag inte får ut orginal kraven med 20 hål i vg slangen så anser jag nått är seriöst fel
+ att de är mkt roligare om man får ut 1.2 bar vilket ska va ungefär vad garret turbon klarar

Volvo 142 "De Luxe" (1974)
940turboplus Rapidoz
15 oktober 2008 · 688 Inlägg

volvo_dude skrev:

940turboplus skrev:
Jag har då aldrig hört om en orginal volvo turbo som laddar närmare 1bar Orginal.
+paketet är ju inte där för att höja laddet utan att behålla laddet.

Vart har du läst att det ska vara 0.9b orignal?

Min orginal hade 0.5 också innan justeringarna inledde.

vad jag vet så är pluspaket och om man läser instruktionerna på de /googlar  så är den endast aktiverat vid 100% gas pådrag "25 hk extra vid fullgas om man gämför med en exakt likadan volvo utan pluspaketet"

efter soim jag inte får ut orginal kraven med 20 hål i vg slangen så anser jag nått är seriöst fel
+ att de är mkt roligare om man får ut 1.2 bar vilket ska va ungefär vad garret turbon klarar

Ja våra bilar har 190hk orginal när + paketet sitter på och 165 ller 160 hk utan.

Men som Göran skrev så är det över 3000V som den ska hjälpa till att hålla tryckklockan stängd längre och alltså behålla ditt ladd längre upp i registret (ökar säkert laddet en aning så att dert blir som "mer" hästar.)

Men om du kör bilen helt vanligt så är det ju ingen skillnad på en vanlig ftt och en ftt+ förutom att den krämar väl på lite mer antar jag vid fullbelastning.
med en ökning ifrån tex 0.5 till 0.7 eller vad nu +paketet hjälper till med.

Men att ladda på 1.2B orginal bara för att turbon klarar det betyder ju inte att bilen orkar utan att tex spridare byts.
(vet tyvärr utav erfarenhet)

Jag har aldrig byggt fel.
Jag har bara kommit på flera sätt att inte göra det på.
MrEricsson Ratthållare PÅ Elite Nivå
15 oktober 2008 · 5 650 Inlägg

940turboplus skrev:

volvo_dude skrev:

940turboplus skrev:
Jag har då aldrig hört om en orginal volvo turbo som laddar närmare 1bar Orginal.
+paketet är ju inte där för att höja laddet utan att behålla laddet.

Vart har du läst att det ska vara 0.9b orignal?

Min orginal hade 0.5 också innan justeringarna inledde.

vad jag vet så är pluspaket och om man läser instruktionerna på de /googlar  så är den endast aktiverat vid 100% gas pådrag "25 hk extra vid fullgas om man gämför med en exakt likadan volvo utan pluspaketet"

efter soim jag inte får ut orginal kraven med 20 hål i vg slangen så anser jag nått är seriöst fel
+ att de är mkt roligare om man får ut 1.2 bar vilket ska va ungefär vad garret turbon klarar

Ja våra bilar har 190hk orginal när + paketet sitter på och 165 ller 160 hk utan.

Men som Göran skrev så är det över 3000V som den ska hjälpa till att hålla tryckklockan stängd längre och alltså behålla ditt ladd längre upp i registret (ökar säkert laddet en aning så att dert blir som "mer" hästar.)

Men om du kör bilen helt vanligt så är det ju ingen skillnad på en vanlig ftt och en ftt+ förutom att den krämar väl på lite mer antar jag vid fullbelastning.
med en ökning ifrån tex 0.5 till 0.7 eller vad nu +paketet hjälper till med.

Men att ladda på 1.2B orginal bara för att turbon klarar det betyder ju inte att bilen orkar utan att tex spridare byts.
(vet tyvärr utav erfarenhet)

hur som hälst men du måste hålla med om att man ska inte behöva ändra grejjer för och hålla sin inom orginal nivånerna då är de nått som är fel

Volvo 142 "De Luxe" (1974)
pattilatti2 Billjuds fanatiker.
15 oktober 2008 · 2 853 Inlägg

varför inte byta turbon,i.c spridare,mappa om,så laddar du dina 1.2bar o kan ladda mer än de,o njuta än mer av hk ? o inte bara när du pressar fullgas för ofta du kommer känna av dom 25hk när bilen är gammal,inte bara en sak som måste bytas,kan va flera komponenter så gör att de ej funkar,elr så funkar de o din ladd mätare visar fel,dom har ju en tendens att ej alltid visa korrekt.

940turboplus Rapidoz
15 oktober 2008 · 688 Inlägg

volvo_dude skrev:
hur som hälst men du måste hålla med om att man ska inte behöva ändra grejjer för och hålla sin inom orginal nivånerna då är de nått som är fel

Ja Men den håller ju nivån, det är ju det som är grejen.
vet nästan ingen bil som byggs med 0.9 bar i orginal tryck och verkligen ingen volvo.

bilarna byggs ju för att hålla inte för att swischa fram längs vägen.

om din bil hade 0.5 bar innan du borrade dina hål så höll den måttet.

Jag har aldrig byggt fel.
Jag har bara kommit på flera sätt att inte göra det på.
bjRR
5 december 2008 · 10 Inlägg

Volvos turbo plus sats höjer laddtrycket, och jag har för mig att det höjs till 0,9 bar. Dock står det såhär i boken om originaltillbehöret Turbo+
"Denna elekrtroniskt styrda sats ger en ökning av laddningstrycket motsvarande 25hk vid höga varvtal och/eller höga hastigheter."
Alltså citerat från instruktionsboken.

Det följde även med bänkningspapper i detta häftet, på detta syns hk och vridmomentskurvan på turbo+ bilen och på vanliga turbon. Vid 3150rpm sticker hk kurvan uppåt på + bilen medans den planar ut på ftt. Fast största skillnaden är egentligen vridmomentskurvan, efter 3000rpm så går den i princip rakt upp från 210nm upp till 280nm. Ftt dalar redan strax innan 210nm.

Riktigt kul att ha kvar denna boken, plus att jag har Lars-Gustav Hauptmanns (Volvo personvagnar motorutveckling) signatur på ett intygspapper big_smile

MrEricsson Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 december 2008 · 5 650 Inlägg

bjRR skrev:
Volvos turbo plus sats höjer laddtrycket, och jag har för mig att det höjs till 0,9 bar. Dock står det såhär i boken om originaltillbehöret Turbo+
"Denna elekrtroniskt styrda sats ger en ökning av laddningstrycket motsvarande 25hk vid höga varvtal och/eller höga hastigheter."
Alltså citerat från instruktionsboken.

Det följde även med bänkningspapper i detta häftet, på detta syns hk och vridmomentskurvan på turbo+ bilen och på vanliga turbon. Vid 3150rpm sticker hk kurvan uppåt på + bilen medans den planar ut på ftt. Fast största skillnaden är egentligen vridmomentskurvan, efter 3000rpm så går den i princip rakt upp från 210nm upp till 280nm. Ftt dalar redan strax innan 210nm.

Riktigt kul att ha kvar denna boken, plus att jag har Lars-Gustav Hauptmanns (Volvo personvagnar motorutveckling) signatur på ett intygspapper big_smile

den där texten har i den där boken har jag med de jag unrdrade för typ 300 år sen när jag gjorde tråden va vart alla komponeter satt inte tekinska datan

Volvo 142 "De Luxe" (1974)
turbotompa fritidsprofessor
5 december 2008 · 1 197 Inlägg

bjRR skrev:
Volvos turbo plus sats höjer laddtrycket, och jag har för mig att det höjs till 0,9 bar. Dock står det såhär i boken om originaltillbehöret Turbo+
"Denna elekrtroniskt styrda sats ger en ökning av laddningstrycket motsvarande 25hk vid höga varvtal och/eller höga hastigheter."
Alltså citerat från instruktionsboken.

Det följde även med bänkningspapper i detta häftet, på detta syns hk och vridmomentskurvan på turbo+ bilen och på vanliga turbon. Vid 3150rpm sticker hk kurvan uppåt på + bilen medans den planar ut på ftt. Fast största skillnaden är egentligen vridmomentskurvan, efter 3000rpm så går den i princip rakt upp från 210nm upp till 280nm. Ftt dalar redan strax innan 210nm.

Riktigt kul att ha kvar denna boken, plus att jag har Lars-Gustav Hauptmanns (Volvo personvagnar motorutveckling) signatur på ett intygspapper big_smile

Den där boken har jag oxå liggandes i handskfacket på min 940, fast jag har aldrig öppnat den. Vet inte heller om bilen nån gång haft pluspaket, finns iaf inget kvar av plus-grejorna då den numera är en ++ =P

Ska bläddra igenom boken nån kväll, kanske hittar man nå skoj..

Senast redigerat av turbotompa (5 december 2008)

Mike__
22 december 2008 · 118 Inlägg

har oxå den där boken liggandes i bilen. men som jag hört av många andra är att + paketet inte funkar så jätte bra. d samma tycker jag.

Har funderat på att plocka bort + paketet och sen chippa bilen. Hoppas på att man känner mer drag i den.

För det står att man ska ha 190hk med + paketet. men det känns långt ifrån 200hk tycker jag iaf..
Min laddar allt från 0.6-0.85, den laddade 0,5 org men höjde lite med en turbotryckregulator..

Men undrar d samma som "Volvo_Dude" är det någon som vet vart själva + boxen sitter??

Varför spinna på 2 hjul när man kan spinna på 4 :)
Gaspedalen uppfanns väll inte för att tittas på??
BMW X6 (2009)
Mike__
22 december 2008 · 118 Inlägg

har oxå den där boken liggandes i bilen. men som jag hört av många andra är att + paketet inte funkar så jätte bra. d samma tycker jag.

Har funderat på att plocka bort + paketet och sen chippa bilen. Hoppas på att man känner mer drag i den.

För det står att man ska ha 190hk med + paketet. men det känns långt ifrån 200hk tycker jag iaf..
Min laddar allt från 0.6-0.85, den laddade 0,5 org men höjde lite med en turbotryckregulator..

Men undrar d samma som "Volvo_Dude" är det någon som vet vart själva + boxen sitter??

Varför spinna på 2 hjul när man kan spinna på 4 :)
Gaspedalen uppfanns väll inte för att tittas på??
BMW X6 (2009)
Ravi Tekniker
26 december 2008 · 624 Inlägg

Boxen sitter under ratten eller vid passagerar sidan under handsfacket. det är en liten box med några sladdar och vaccum slangar som ska styra trycket innan wastgate tror jag om jag  inte har fel

Andreas 940 -utan 940
26 december 2008 · 1 728 Inlägg

Alla Turbo+ komponenter sitter på en egen kabelhärva i motorrummet, vill man montera bort det är det bara att följa kabeln från magnetventilen och montera bort allt som är kopplat till den kabelhärvan.

Detta är samtliga delar som utgör Turbo+: http://hem.bredband.net/b305331/turbo+.jpg

Marcus_89 Biltokig elektriker
26 december 2008 · 3 352 Inlägg

Ska man chippa bilen är det bästa att plocka bort turbo + helt och sen styra laddtrycket manuellt istället.

pimpad740
26 december 2008 · 812 Inlägg

nu vet ja inte om de har med själva + paketet att göra eller om det är efftermonterat av s.a.m men jag har en liten box på höger innerskärm från nira. vet som sakt inte om de har men org + paktetet å göra eller om de är effter chippning osv på s.a.m men de kanske kan vara till nån hjälp?

man lever bara en gång..
Volvo 762 T5R "2dr Widebody" (1985)
RasmusP
26 december 2008 · 20 Inlägg

Ääh vafan hålla på och härja med sådant här skit, slå in en ordentlig snurra som laddar maliga tryck å mappa om hela skiten smile

Volvo 242 Turbo "Bamses turbounderpants" (1979)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang