Problem med växel Saab 900

Lummeman
22 februari 2006 · 6 Inlägg

Hej
Jag äger en Saab 900 -88 som funkat okej.
Men senaste tiden har växlarna blivit lite tröga att få in och när jag körde häromdagen kunde jag plötsligt inte längre få in 5:ans växel, det var helt stopp.

Nästa gång jag startade bilen fick jag in 5:ans första försöket. Efter att jag sedan saktat in, växlat ner så kunde jag senare inte få in femman igen.


Jag har inte kollat nånting om detta ännu egentligen. Kanske är nån olja som behövs eller något!? Jag har ganska dålig koll på bilmeck...


/Andreas

Senast redigerat av Lummeman (22 februari 2006)

Saabare Avstängd
22 februari 2006 · 1 106 Inlägg

Det kan vara synkroniseringen som är dålig. Jag har en Saab 9-3 och hade problem att lägga i 4 : ans växel. Nu funkar lådan fint i min bil. Har du provat att lägga i fyran och sen femmans växel? Jag vet inte om det kanske behövs växellådsolja. Nu finns oljan att beställa på www.speedparts.se men tyvärr vet jag inte om oljan kan användas till 900 -88 årsmodell men det står att oljan passar alla Saab med manuell växellåda

Senast redigerat av Saabare (22 februari 2006)

Livet startar vid 220 km/h
jonTe
23 februari 2006 · 5 710 Inlägg

Just 5:an på en äldre modell 900 kan vara lite lurig när spakstället börjar bli slitet (det under spaken)
Normalt sett måste du ju lyfta i knoppen under spaken för att komma ut tillräckligt till höger och få i backen men är det lite slitet är det inte säkert att detta längre behövs.
När du då försöker lägga i 5:an kommer du alltså in i backläget (för långt åt höger) och där finns ingen växel och det blir tvärstopp smile
Känns det igen?
Finns åtgärder isf wink

MVH Jonas
..............
Lummeman
3 mars 2006 · 6 Inlägg

Att växelspakstället hamnat snett låter troligt.. Kommer dock inte in i backläge när jag försöker komma åt femman utan det är bara stopp. Dessutom känns hela växel/handbroms/tändningsnyckel partiet lite löst.. När jag rör på växeln kan jag se hur även nyckelhålet för tändningen rör sig.. Skall kika på att försöka stabilisera där först...

Lummeman
13 mars 2006 · 6 Inlägg

Lyckades stibilisera hela växel/handbroms/tändningsnyckel partiet med lite skruv & muttrar och det varkar som det var problemet. Antagligen hade en skruv av någon andelning låssat.. Men nu varkar det ialla fall fungera fint.

jonTe
13 mars 2006 · 5 710 Inlägg

Gött när felet är lätt/billigt och när man kan åtgärda det själv!

MVH Jonas
..............
Saabare Avstängd
13 mars 2006 · 1 106 Inlägg

Går bilen bra nu?

Livet startar vid 220 km/h
Lummeman
14 mars 2006 · 6 Inlägg

Nu funkar bilen fint ja!

Saabare Avstängd
14 mars 2006 · 1 106 Inlägg

Mycket bra! Det var ett konstigt fel.

Livet startar vid 220 km/h
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang