Vilka bilar har andra bilmärkens konstruktioner

Seth
15 oktober 2008 · 3 354 Inlägg

delorean har gemensam motor med volvo 760

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra
Skoda Fabia 1.6 TDI "Lätt optimerad" (2014)
Felax
15 oktober 2008 · 1 963 Inlägg

Seth skrev:
delorean har gemensam motor med volvo 760

Anledningen till att den är så seg:D De skulle väl suttit en wankel egentligen i den?

Men are not born - Men are made
Volvo_Mannen Volvoskadad
15 oktober 2008 · 6 017 Inlägg

Seth skrev:
delorean har gemensam motor med volvo 760

ja dumt nog, valde dom den motorn :S

Jonas
KimVsWorld Mästare
15 oktober 2008 · 2 947 Inlägg

paltodlarn skrev:

Batta skrev:
Chevrolet Corvair hade turbo redan 1957.
Oldsmobile cutlass jetfire hade det 1962 (:

Lustigt att coravair hade turbo 1957 nät första årsmodellen för corvair var 1960. Turbon kom först 1962 i chevrolet Corvair Monza Spyder, med andra ord ungefär samtidigt som Oldsmobile då smile

Olds var först med Turbo fast det var samma årtal, 1962.

Senast redigerat av KimVsWorld(Idag 22:03:00)
Slattabjornen
15 oktober 2008 · 53 Inlägg

Felax skrev:
Varför säger alla att saab upfann och va först med turbon då? woho ett till argument mot min saab kompis big_smile

Nej "alla" säger faktiskt inte det.
GM var först på serieproducerade bilar redan på tidigt 60-tal. 1962, som tidigare skrivits, fick Olds Cutlass Jetfire och någon av dess systerbilar i koncernen samt Corvair Monza, turbo (Corvair hade det inte på 50-talet, eftersom Corvairen inte kom förrän 1960).

F.ö så såldes sedermera den 215 cu/inc stora helaluminium V8:an till Rover.

Sedan gjorde både Porsche och BMW turbobilar i början av 70 talet.
Effekten var dock svår att bemästra med dåliga köregenskaper vid "normal" körning. Detta gjorde dock inte så mycket på Porsche Turbo, då det ju var en renodlad sportbil. Värre var då med BMW 2002 Turbo som var mer eller mindre okörbar med den tidens mått. -Endera för lite effekt eller också åt hellskotta för mycket!

Då kommer SAAB och presenterar en egenkonstruerad wastegate 1977 som helt plötsligt gör att det går att ha turbo i vanliga familjebilar och ha en bra körkomfort.
Något år senare kommer landsmannen Volvo med turbokoncept. Därefter blir det som ringar på vattnet, helt plötsligt ska varje bilmärke med självaktning ha en modell med turbo.
Tror att det är därifrån myten kommer att SAAB var först med turbo. Dom drog bara igång något som än i dag håller i sig.

Men om jag fortsatt får vara lite "SAABistisk" kan jag nämna några saker som SAAB faktiskt varit först med och därefter annammats av hela bilindustrin.

1964: 2 krets diagonaldelat bromssystem.
1968: Vindrutetorkarreglage på rattstången.
1971: Strålkastarrengörare som standard
1971: Värmesits för förare som standard
1972: Självreparerande stötfångare i gummi
1979: Kupeluftfilter som standard (SAAB 900)
1981: APC system på turbo, vilket sedermera utvecklades till knackregleringssystem av bl.a Bosch
1988: DI system. (Tändspole direkt på varje tändstift. -Finns i dag samma typ av system i flertalet bilmärken.

Sedan var det någon som tidigare skrev att VOLVO kom med katalysator allra först. Det är fel.
VOLVO tillsammans med SAAB och Bosch utvecklade lambdasensorn. Det fick plötsligt katalysatorerna att hålla bättre.

Men för att återgå till gemensamma bilkonstruktioner, vilket jag egentligen tycker är lite galet tema eftersom det ju handlar om "badge engineering".
Opel Vivaro/Movano
Renault Traffic/master
Nissan Primastar/Interstar.

9000 CSE 2,3T/200 Aut A50 -97
Tegelby
15 oktober 2008 · 49 Inlägg

SAAB var väl inte först med självreparerande stötfångare i gummi? Pontiac GTO hade ju det 1968!

Sen är det ju mkt gemensamma delar mellan BMW 7-serie e65 och Rolls-Royce Phantom

Senast redigerat av Tegelby (15 oktober 2008)

KimVsWorld Mästare
15 oktober 2008 · 2 947 Inlägg

Tegelby skrev:
SAAB var väl inte först med självreparerande stötfångare i gummi? Pontiac GTO hade ju det 1968!

Sen är det ju mkt gemensamma delar mellan BMW 7-serie e65 och Rolls-Royce Phantom

Men Saab var ju först med allt... roll

Senast redigerat av KimVsWorld(Idag 22:03:00)
J-P-R DO IT LOW STYLE
15 oktober 2008 · 1 342 Inlägg

Slattabjornen skrev:

Felax skrev:
Varför säger alla att saab upfann och va först med turbon då? woho ett till argument mot min saab kompis big_smile

Nej "alla" säger faktiskt inte det.
GM var först på serieproducerade bilar redan på tidigt 60-tal. 1962, som tidigare skrivits, fick Olds Cutlass Jetfire och någon av dess systerbilar i koncernen samt Corvair Monza, turbo (Corvair hade det inte på 50-talet, eftersom Corvairen inte kom förrän 1960).

F.ö så såldes sedermera den 215 cu/inc stora helaluminium V8:an till Rover.

Sedan gjorde både Porsche och BMW turbobilar i början av 70 talet.
Effekten var dock svår att bemästra med dåliga köregenskaper vid "normal" körning. Detta gjorde dock inte så mycket på Porsche Turbo, då det ju var en renodlad sportbil. Värre var då med BMW 2002 Turbo som var mer eller mindre okörbar med den tidens mått. -Endera för lite effekt eller också åt hellskotta för mycket!

Då kommer SAAB och presenterar en egenkonstruerad wastegate 1977 som helt plötsligt gör att det går att ha turbo i vanliga familjebilar och ha en bra körkomfort.
Något år senare kommer landsmannen Volvo med turbokoncept. Därefter blir det som ringar på vattnet, helt plötsligt ska varje bilmärke med självaktning ha en modell med turbo.
Tror att det är därifrån myten kommer att SAAB var först med turbo. Dom drog bara igång något som än i dag håller i sig.

Men om jag fortsatt får vara lite "SAABistisk" kan jag nämna några saker som SAAB faktiskt varit först med och därefter annammats av hela bilindustrin.

1964: 2 krets diagonaldelat bromssystem.
1968: Vindrutetorkarreglage på rattstången.
1971: Strålkastarrengörare som standard
1971: Värmesits för förare som standard
1972: Självreparerande stötfångare i gummi
1979: Kupeluftfilter som standard (SAAB 900)
1981: APC system på turbo, vilket sedermera utvecklades till knackregleringssystem av bl.a Bosch
1988: DI system. (Tändspole direkt på varje tändstift. -Finns i dag samma typ av system i flertalet bilmärken.

Sedan var det någon som tidigare skrev att VOLVO kom med katalysator allra först. Det är fel.
VOLVO tillsammans med SAAB och Bosch utvecklade lambdasensorn. Det fick plötsligt katalysatorerna att hålla bättre.

Men för att återgå till gemensamma bilkonstruktioner, vilket jag egentligen tycker är lite galet tema eftersom det ju handlar om "badge engineering".
Opel Vivaro/Movano
Renault Traffic/master
Nissan Primastar/Interstar.

Saab hade såvitt jag vet och läst mig till inte ett smack med lambdasonden att göra.
Källa:
http://www.bosch.se/content/language1/html/734_5630.htm

Slattabjornen
15 oktober 2008 · 53 Inlägg

J-P-R skrev:
Saab hade såvitt jag vet och läst mig till inte ett smack med lambdasonden att göra.
Källa:
http://www.bosch.se/content/language1/html/734_5630.htm

Tja, enligt Boschlänken så har ju egentligen inte Volvo heller något med den att göra, annat än att det nämns att Volvo utrustade sina californienbilar med lambdasond.

Precis samma sak var det med SAAB. Skulle dom sälja bilar i Californien var dom tvugna att, precis som Volvo, använda sig av denna nya uppfinning.

Grejen är den att Volvo och SAAB, tillsammans mycket små i bilvärlden, var av nöden tvugna att lösa emmisionsproblemen för att kunna överleva. Tillsammans föddes iden med syresensorn och Bosch, som hade ekonomiska muskler, uppvaktades (eller var med från början). Både Volvo och SAAB fick fungera som laboratoriepartners under utvecklingen.
I bilbranschen är det så att ibland är det biltillverkare som utifrån sitt behov sår ett frö, utvecklar själv eller lägger ut uppdrag på ex.vis Bosch. I andra fall kan det vara Bosch som själva uppfinner, utvecklar och marknadsför innovationer.

Detta är dels vad jag läst och sett i facklitteratur från den tid det begav sig, dels vad jag själv med egna öron hört på flera seminarier under tidigt 80-tal där bl.a Per Gillbrant talat. Och Gillbrant behövde sannerligen ju inte "bättra på sanningen" då han egentligen kunde "skryta" om långt häftigare innovationer.


Tegelby skrev:
SAAB var väl inte först med självreparerande stötfångare i gummi? Pontiac GTO hade ju det 1968!

Stötfångare? På GTO 68:an satt det bak en pjäs i äkta förkromad järnvägsräls i normalt USA maner. I fronten hade den ingen stötfångare alls. Det satt en "naken" front kallad ENDURA som mycket riktigt var tillverkad i eftergivligt plastmaterial för att klara småskador i frånvaro av stötfångare, det var dock option. Som standard satt det motsvarande järnskrot som bak.

KimVsWorld skrev:
Men Saab var ju först med allt...roll

Tror du det?
Då har vi absolut inte samma uppfattning du och jag.smile

9000 CSE 2,3T/200 Aut A50 -97
JaggaChafen Tesla Senior Technician
15 oktober 2008 · 2 307 Inlägg

SkyNard skrev:
Hm volvo börja med bilbälten i sina bilar så jag antar att nästan alla bilar som har bälteskrav som rullar på världens vägar har härmat volvo? eller?


//SkyNard

Nej det va inte volvo som va först med det det va Tucker

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash
JaggaChafen Tesla Senior Technician
15 oktober 2008 · 2 307 Inlägg

KimVsWorld skrev:

FLindgren skrev:
Det ända som är samma på ALLA bilar är nålen i ventilen, du får 500 spänn om du hittar en bil när inte nålen passar i ventilen wink

Edit: Mitsubishi Galant och Volvo S40(?) Har samma Bottenplatta.

Nej men Mitsubishi Carisma å s40/v40 e samma

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash
KimVsWorld Mästare
15 oktober 2008 · 2 947 Inlägg

JaggaChafen skrev:

KimVsWorld skrev:

FLindgren skrev:
Det ända som är samma på ALLA bilar är nålen i ventilen, du får 500 spänn om du hittar en bil när inte nålen passar i ventilen wink

Edit: Mitsubishi Galant och Volvo S40(?) Har samma Bottenplatta.

Nej men Mitsubishi Carisma å s40/v40 e samma

Ja, Carisma var det ja den lite bulliga Mitsun Farsan var påväg att köpa en sån en gång motorn var igensotad så den blev renoverad för ett antal tusen av bilfirman sen blev det för billigt för Farsan att köpa den för det priset dem kom överens om så dem drog tillbaka köpet och Farsan köpte en 850 istället.

Senast redigerat av KimVsWorld(Idag 22:03:00)
Big_JN
16 oktober 2008 · 2 126 Inlägg

alexbenhard skrev:

MilleN skrev:
Det står ju Mazda på massa prylar i Ford Probe 16V t.ex. smile

SAAB och Opel delar ju på det mesta numera också. Sedan råder det väl delade meningar om vilka som utvecklat vad wink

även sexan i probe är väl en Mazda motor...
Samma hk och volym iaf.

Samma bottenplatta och motorer i Ford Probe som i Mazda 626/MX-6, förutom dom med sexan i första modellen av Proben som hade en v6:a ifrån Ford Taurus istället!

noclaF Styrande position i resebranchen
16 oktober 2008 · 174 Inlägg

Morsans gubbe talar ofta om att hans Skoda octavia är "samma" bil som någon BMW modell.
Är det någon som vet om det är så och i så fall vilken BMW?

Saab 99 LE (1975)
Mortalis VW-nörd?
16 oktober 2008 · 4 332 Inlägg

noclaF skrev:
Morsans gubbe talar ofta om att hans Skoda octavia är "samma" bil som någon BMW modell.
Är det någon som vet om det är så och i så fall vilken BMW?

Vore väldigt konstigt eftersom VW och BMW är bittra fiender och Skoda ägs av VW.
Octavia är "samma" bil som Golf.

Batta
17 oktober 2008 · 1 353 Inlägg

paltodlarn skrev:

Batta skrev:
Chevrolet Corvair hade turbo redan 1957.
Oldsmobile cutlass jetfire hade det 1962 (:

Lustigt att coravair hade turbo 1957 nät första årsmodellen för corvair var 1960. Turbon kom först 1962 i chevrolet Corvair Monza Spyder, med andra ord ungefär samtidigt som Oldsmobile då smile

rätt av dig, fel av mig smile

Men chevrolet corvair var först med turbo, före oldsen, det är jag övertygad om! smile

"Chevrolet Corvair var den första personbil som använde turbodrift, en mindre serie Corvair Monza Spyder turbo tillverkades med ett avgasdrivet turboaggregat, vilket dock inte blev någon större succé. Det var inte förrän SAAB flera år senare tog fram sin 99 turbo som turbodriften verkligen blev känd, därav sägs det felaktigt ibland att SAAB 99 var först med turbodrift"


taget ifrån http://sv.wikipedia.org/wiki/Chevrolet_Corvair

There's no replacement for displacement
BMW 528iAT (1998)
MeloveGolf Vw trimmare
17 oktober 2008 · 2 995 Inlägg

Mortalis skrev:

noclaF skrev:
Morsans gubbe talar ofta om att hans Skoda octavia är "samma" bil som någon BMW modell.
Är det någon som vet om det är så och i så fall vilken BMW?

Vore väldigt konstigt eftersom VW och BMW är bittra fiender och Skoda ägs av VW.
Octavia är "samma" bil som Golf.

true that "Volkswagen Group"

delade komponenter inom Vw,Skoda,Seat, Audi och delvis porsche

även fingrar med i Lamborghini, Bentley, and Bugatti.

BMW X3 "3.0i Vardagsbilen" (2004)
kolvas
17 oktober 2008 · 4 001 Inlägg

Batta skrev:

paltodlarn skrev:

Batta skrev:
Chevrolet Corvair hade turbo redan 1957.
Oldsmobile cutlass jetfire hade det 1962 (:

Lustigt att coravair hade turbo 1957 nät första årsmodellen för corvair var 1960. Turbon kom först 1962 i chevrolet Corvair Monza Spyder, med andra ord ungefär samtidigt som Oldsmobile då smile

rätt av dig, fel av mig smile

Men chevrolet corvair var först med turbo, före oldsen, det är jag övertygad om! smile

"Chevrolet Corvair var den första personbil som använde turbodrift, en mindre serie Corvair Monza Spyder turbo tillverkades med ett avgasdrivet turboaggregat, vilket dock inte blev någon större succé. Det var inte förrän SAAB flera år senare tog fram sin 99 turbo som turbodriften verkligen blev känd, därav sägs det felaktigt ibland att SAAB 99 var först med turbodrift"


taget ifrån http://sv.wikipedia.org/wiki/Chevrolet_Corvair

BMW hade ju turbo innan SAAB men problemet med ketchup-effekten var det ju SAAB som ordnade med wastegaten.
I tävlingssammanhang tror jag att det var ALFA ROMEO som var först med turbo, fast det var precis som Corvair turbo med en avgasdriven Rootskompressor redan 1932 och innan dess så har jag för mig att vissa flygplansmotorer hade turbo/kompressor

finns en gammal tråd här på Garaget om just vem som var först med turbo
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=76154

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
_lee_jr TEAM "BONNMECK"ÖREBRO
9 januari 2009 · 1 123 Inlägg

Smajly skrev:
http://www.clippern.se/pics/r34supra.jpg

dadooo skrev:
alla har snott från mercedes blikers från sidospegeln

Ska man ta sånna små saker så va har inte alla gjort med M3 speglar då?

undrar vad de är för bil? vad ska de ha för namn:P

Toyota Supra MKIV "DESIREE" (1995)
Toyota Supra MKIV N/A "Naturally Aspirated" (1993)
Crozzfire Avstängd
9 januari 2009 · 512 Inlägg

Nej lamda var volvo, men bra Saab! Trodde det var Volvo som var 2 krets bromssystem, men i alla bilar finns en en Volvo! Säkerhetsbältet! Som fick största priset inom säkerthet genom tiderna!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang