Problem med blinkande lampor när jag basar :(

Volvo740Dtic
15 oktober 2008 · 44 Inlägg

Hej, har problem med att det blinkar i lamporna när jag basar.(Väldigt mkt:( ) Jag har dubbla batterier som är parallell kopplade. (Alltså för att klara av ljudet.) med en kondensator på 0,5 F, och ett slutsteg på 220 W RMS. Men ändå blinkar lamporna, vad kan det vara för fel?
Det är en Volvo 740 TDI jag har.

Väldigt tacksam för hjälp och råd MVH// Alex

Petter®™
Volvo740Dtic
15 oktober 2008 · 44 Inlägg

Volvo740Dtic skrev:
Hej, har problem med att det blinkar i lamporna när jag basar.(Väldigt mkt:( ) Jag har dubbla batterier som är parallell kopplade. (Alltså för att klara av ljudet.) med en kondensator på 0,5 F, och ett slutsteg på 220 W RMS. Men ändå blinkar lamporna, vad kan det vara för fel?
Det är en Volvo 740 TDI jag har.

Väldigt tacksam för hjälp och råd MVH// Alex

Petter®™
thulle1
15 oktober 2008 · 733 Inlägg

hur hög spänning (Volt) har du när stereon är igång när du inte spelar, samt när du spelar?

M.v.h. Emil

M.v.h. Emil
BMW 545i (2005)
Volvo740Dtic
15 oktober 2008 · 44 Inlägg

thulle1 skrev:
hur hög spänning (Volt) har du när stereon är igång när du inte spelar, samt när du spelar?

M.v.h. Emil

Har drygt 13 volt när sterion är igång, sen går det ner till 12 och ibland nere på 11 volt när det basar på ordentligt.

Petter®™
Volvo740Dtic
15 oktober 2008 · 44 Inlägg

Swedenrockers skrev:
Är det inte lite tidigt för bump?
Kolla genom kablarna och alla kontaktytor, du har väl inte glömt att kolla konditionen på batteriernas jordkablar?

Volvo740Dtic skrev:
Hej, har problem med att det blinkar i lamporna när jag basar.(Väldigt mkt:( ) Jag har dubbla batterier som är parallell kopplade. (Alltså för att klara av ljudet.) med en kondensator på 0,5 F, och ett slutsteg på 220 W RMS. Men ändå blinkar lamporna, vad kan det vara för fel?
Det är en Volvo 740 TDI jag har.

Väldigt tacksam för hjälp och råd MVH// Alex

Vad är bump?
Nej jag har inte kollat jordanslutningarna..

Petter®™
thulle1
15 oktober 2008 · 733 Inlägg

Volvo740Dtic skrev:

thulle1 skrev:
hur hög spänning (Volt) har du när stereon är igång när du inte spelar, samt när du spelar?

M.v.h. Emil

Har drygt 13 volt när sterion är igång, sen går det ner till 12 och ibland nere på 11 volt när det basar på ordentligt.

min golf har 13,9-14,4 när jag har stereon igång utan att spela så något är säkert inte helt rätt med laddningen med din bil...har du testat att koppla bort kondensatorn? kondning ska ente behövas, speciellt inte i ditt fall om du har två batteri..
blir det inte bättre när du kopplar bort kondningen så kan du kolla alla kablar som har med batterierna att göra och med slutsteget, glapp osv.. annars är ett eller båda batterierna "konstiga" eller så behöver generatorn en ny regulator eller så behövs generatorn bytas ut helt och hållet.

M.v.h. Emil

M.v.h. Emil
BMW 545i (2005)
Volvo740Dtic
15 oktober 2008 · 44 Inlägg

thulle1 skrev:

Volvo740Dtic skrev:

thulle1 skrev:
hur hög spänning (Volt) har du när stereon är igång när du inte spelar, samt när du spelar?

M.v.h. Emil

Har drygt 13 volt när sterion är igång, sen går det ner till 12 och ibland nere på 11 volt när det basar på ordentligt.

min golf har 13,9-14,4 när jag har stereon igång utan att spela så något är säkert inte helt rätt med laddningen med din bil...har du testat att koppla bort kondensatorn? kondning ska ente behövas, speciellt inte i ditt fall om du har två batteri..
blir det inte bättre när du kopplar bort kondningen så kan du kolla alla kablar som har med batterierna att göra och med slutsteget, glapp osv.. annars är ett eller båda batterierna "konstiga" eller så behöver generatorn en ny regulator eller så behövs generatorn bytas ut helt och hållet.

M.v.h. Emil

Okej..... ska kolla anslutningarna. Men varför har inte kondingen någon foktion i mitt sammanhang?

Petter®™
evilaudio
15 oktober 2008 · 16 195 Inlägg

Volvo740Dtic skrev:

thulle1 skrev:

Volvo740Dtic skrev:

Har drygt 13 volt när sterion är igång, sen går det ner till 12 och ibland nere på 11 volt när det basar på ordentligt.

min golf har 13,9-14,4 när jag har stereon igång utan att spela så något är säkert inte helt rätt med laddningen med din bil...har du testat att koppla bort kondensatorn? kondning ska ente behövas, speciellt inte i ditt fall om du har två batteri..
blir det inte bättre när du kopplar bort kondningen så kan du kolla alla kablar som har med batterierna att göra och med slutsteget, glapp osv.. annars är ett eller båda batterierna "konstiga" eller så behöver generatorn en ny regulator eller så behövs generatorn bytas ut helt och hållet.

M.v.h. Emil

Okej..... ska kolla anslutningarna. Men varför har inte kondingen någon foktion i mitt sammanhang?

för att en konding hjälper dig inte att få MER ström utan bara att du får stabilare ström..  men har du så pass lågt som 11volt så borde du se över din laddning,batteriet,kablar,kontakter.

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
IceEyes Varningar: För många..
15 oktober 2008 · 2 552 Inlägg

Skaffa en kraftigare generator? Och checka om kablar/kontakter är i bra skick

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone
thulle1
15 oktober 2008 · 733 Inlägg

IceEyes skrev:
Skaffa en kraftigare generator? Och checka om kablar/kontakter är i bra skick

kraftigare generator ska inte behövas det räcker den kan ladda runt 50 A och har en laddspänning på runt 14 volt så ska det funka kanon..steget lämna väl typ bara 200 wrms

M.v.h. Emil

M.v.h. Emil
BMW 545i (2005)
Drönirettab
15 oktober 2008 · 21 761 Inlägg

Jag håller med thulle1, laddspänningen är för låg. Ett slutsteg på 220W gör inte så att spänningen sjunker så där mycket, även om bilen skulle vara avslagen så ska inte spänningen gå ner till 11V med tanke på att det sitter dubbla batterier.

I min Volvo 240 så sitter det bara ett batteri, ett Exide Maxxima 900, och när jag (i ett test) körde startmotorn i 15 sekunder vid sommartemperarurer så sjönk inte spänningen under 11V. Strömförbrukningen från startmotorn var då någonstans runt 100A enligt vad jag mätte fram med en tångamperemeter, dessutom var inte ens batteriet fulladdat vid den mätningen.

Där är alltså en liten fingervisning om hur spänningen kan bete sig vid relativt hög strömförbrukning, detta steg kommer inte alls upp i sån hög ström och därför är det någonting som är ordentligt fel. smile

Laddspänningen på en väl fungerande generator bör ligga på ca 14-14,4V när motorn går på tomgång (900-1000 varv) och endast halvljuset är igång, batterierna ska också vara så fulladdade som möjligt när man kontrollerar laddspänningen.

Har motorn en ganska låg tomgång, tex 600-700 varv, så är det däremot inte säkert att generatorn kan ge rätt laddspänning beroende på att varvtalet på själva generatorn är för lågt.

Du (Volvo740Dtic) bör koppla loss båda batterierna och mäta individuellt på dem vilken spänning de har, ifall det skiljer mycket (tex 1-2V) så är det batteriet med lägre spänning antagligen dåligt. Du bör även göra som thulle1 skriver, dvs att se över alla kablar som har med strömförsörjningen att göra.

Batterierna bör också sättas på laddning för att få dem fulladdade.

dbjanoz
16 oktober 2008 · 1 785 Inlägg

Volvo740Dtic skrev:
Hej, har problem med att det blinkar i lamporna när jag basar.(Väldigt mkt:( ) Jag har dubbla batterier som är parallell kopplade. (Alltså för att klara av ljudet.) med en kondensator på 0,5 F, och ett slutsteg på 220 W RMS. Men ändå blinkar lamporna, vad kan det vara för fel?
Det är en Volvo 740 TDI jag har.

Väldigt tacksam för hjälp och råd MVH// Alex

Du bör ha minst 14.0volt spänning när motorn är igång

Du har ett fel i laddningen, det vanligaste är att laddregulatorn är defekt eller har slitna kol

Kolla även alla anslutningar att de inte är drabbade av korrosion

Det verkar vara en generell uppfattning här att kondensatorn skulle hjälpa när man har dålig laddning eller dåligt batteri. Kondensatorn kan endast hjälpa till vid transienta spänningstoppar om inte batteriet hinner leverera tillräckligt snabbt.

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?
Lonefox Bad music kills good sound
16 oktober 2008 · 7 241 Inlägg

Håller med thulle, evil, Dröni o banoz.

14.0.14.4 är vad du skall ha.
Håller även med i det att du skall se över ALLA anslutningar som har med laddningen att göra.
Kontakten på generatorn, kontakten vid startmotorn, jordanslutningarna i motorn och mot karossen. Och givetvis batterianslutningarna.

Byt även laddningsregulatorn, kostar 69:- eller 89:- (minns inte riktigt) på Biltema och håller lika bra (dåligt) som original big_smile

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
Volvo740Dtic
16 oktober 2008 · 44 Inlägg

dbjanoz skrev:

Volvo740Dtic skrev:
Hej, har problem med att det blinkar i lamporna när jag basar.(Väldigt mkt:( ) Jag har dubbla batterier som är parallell kopplade. (Alltså för att klara av ljudet.) med en kondensator på 0,5 F, och ett slutsteg på 220 W RMS. Men ändå blinkar lamporna, vad kan det vara för fel?
Det är en Volvo 740 TDI jag har.

Väldigt tacksam för hjälp och råd MVH// Alex

Du bör ha minst 14.0volt spänning när motorn är igång

Du har ett fel i laddningen, det vanligaste är att laddregulatorn är defekt eller har slitna kol

Kolla även alla anslutningar att de inte är drabbade av korrosion

Det verkar vara en generell uppfattning här att kondensatorn skulle hjälpa när man har dålig laddning eller dåligt batteri. Kondensatorn kan endast hjälpa till vid transienta spänningstoppar om inte batteriet hinner leverera tillräckligt snabbt.

Får tacka er alla för tipsen... Ska testa detta :p

Petter®™
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang