3867
Sök

Montera större bromsar på 740?

Montör
665 Inlägg
19 oktober 2008
Trådstartare
Hejsan. Jag har en 745 GLT -88A. På den sitter de små 260mm bromsarna.

Jag skulle vilja byta till de lite större bromsarna från de nyare GLT- och Turbo-bilarna. (De som är 280mm eller vad det är).

Vad behöver jag bortsett från själva skivorna? Hela OKen eller räcker det liksom med den delen av OKen som sitter bultade i bilen?

Har heller ingen ABS på bilen om det skulle göra någon klokare.

EDIT: Det är frambromsarna jag talar om, och jag vill alltså byta från 263mm-bromsarna till 287mm bromsarna.
Senast redigerat av berthelsen (19 oktober 2008)

Offlinebilar jag äger just nu:Mitsubishi Lancer Evolution IV GSR -96, Saab 9000 CDE 2.3t -95, Saab 9000CSE 2.3T -95, Toyota KE35 -78.

4 001 Inlägg
19 oktober 2008
Det räcker med ok-hållaren har jag för mig, men istället för att lägga ner det jobbet så är det lättare och blir bättre med riktiga bromsbelägg.

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

huh?
10 427 Inlägg
19 oktober 2008
Konstigt om du inte har 287mm skivor från början!

Du behöver okhållarna från en GLT16v eller en turbo.

Montör
665 Inlägg
19 oktober 2008
Trådstartare
Okej, Men det lär ju bli ännu bättre med större bromsar OCH riktiga belägg och skivor kan man tycka? Ser dessutom bättre ut med lite större grejer.

Offlinebilar jag äger just nu:Mitsubishi Lancer Evolution IV GSR -96, Saab 9000 CDE 2.3t -95, Saab 9000CSE 2.3T -95, Toyota KE35 -78.

Montör
665 Inlägg
19 oktober 2008
Trådstartare
steifan skrev:

Japp det är skumt. Men min bil verkar vara en väldigt tidig 16V-bil. T.ex. så har jag gamla instrumenthuset med 3-polig kontakt där i mitten, har gamla dörrsidorna, och som du redan läst, de små bromsarna.. Vet inte varför. Min måste varit en av de första 16Varna eller någonting.

Och förresten, tack för svaret. Nu gäller det bara att få tag på det.
Senast redigerat av berthelsen (19 oktober 2008)

4 001 Inlägg
19 oktober 2008
berthelsen skrev:
steifan skrev:

Japp det är skumt. Men min bil verkar vara en väldigt tidig 16V-bil. T.ex. så har jag gamla instrumenthuset med 3-polig kontakt där i mitten, har gamla dörrsidorna, och som du redan läst, de små bromsarna.. Vet inte varför. Min måste varit en av de första 16Varna eller någonting.

jag har oxå 260mm bromsarna på min 740 16V, men jag tycker det är bättre med de små bromsarna fram för att man får en lite bättre bromsbalans, med de stora 287mm skivorna så skulle man även behöva mer bakbroms.

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

huh?
10 427 Inlägg
19 oktober 2008
berthelsen skrev:
steifan skrev:

Såpass, då kanske alla '88a' inte har stora bromsarna då.
Din är ju uttagen juli 08 och min september 08. Brytpunkten
kanske låg däremellan då.

287-skivorna ska se ut så här:
http://catalog.meca.se/Upload/images_web/09.5036.10.jpg

260-skivor så här:
http://catalog.meca.se/Upload/images_web/09.5082.10.jpg

..lätt att kolla innan man går loss på en bil på en eventuell skrot wink

huh?
10 427 Inlägg
19 oktober 2008
kolvas skrev:
berthelsen skrev:
steifan skrev:

jag har oxå 260mm bromsarna på min 740 16V, men jag tycker det är bättre med de små bromsarna fram för att man får en lite bättre bromsbalans, med de stora 287mm skivorna så skulle man även behöva mer bakbroms.

Går ju att få tag på bromsok med större kolvar bak för att råda bot på det smile
Dock ingen koll på vilka bak-ok som sitter på vad osv.

4 001 Inlägg
19 oktober 2008
steifan skrev:
kolvas skrev:
berthelsen skrev:

Går ju att få tag på bromsok med större kolvar bak för att råda bot på det smile
Dock ingen koll på vilka bak-ok som sitter på vad osv.

det stämmer, det finns 38mm & 40mm kolvar bak men det gör ändå för lite skillnad tycker jag... jag vill ha 260 mm framskivor & 40 mm kolvar bak för att få en hyffsad bromsbalans, men det är ju min personliga inställning på bromsarna, alla vill kanske inte ha det så, det beror på körstil m.m

Montör
665 Inlägg
19 oktober 2008
Trådstartare
Tackar för svaren killar. Blir till att köpa 287-grejer nudå med nya OK och hela skiten. Testar att köra med 287mm frambromsar och ser till att ha 40mm-kolvar bak då, så år vi se hur det går.Men som du säger kolvas så är det ju bra att ha en bra bromsbalans, men jag får testa mig fram.

Någon av er som vet vilka "sportskivor" man skall satsa på? Som inte är sånna svindyra "riktiga" skivor. Såg att micro säljer OZ skivor, och sen finns det ju skivorna på GE-Motorsport... Vad säger ni?

huh?
10 427 Inlägg
19 oktober 2008
KG Trimning (.com) säljer Tarox-skivor. Slitzade från början osv. Ganska så dyra ~1500kr/st.

http://www.tarox.com/en/gfx/tarcze/g88.jpg
"The G88 is probably the best known of all TAR-OX discs and the most istantly recognisable with its multiple radial grooves on the braking surface of the discs. These grooves are designed to generate a turbine effect which dissipates heat build up, allowing the discs to run cooler and reducing the possibility of warping, vibration or cracking. All G88 discs are heat treated for strength, hand finished to ensure the smoothest possible braking surface and TÜV approved."

Annars kan du väl ev köpa vanliga skivor (Brembo @ Meca/Autoexperten) och få dom slitzade hos någon av
firmorna som håller på med sånt (rolleslitz / bromsmannen / etc?).
Senast redigerat av steifan (19 oktober 2008)

Montör
665 Inlägg
19 oktober 2008
Trådstartare
Tarox skivorna låter faktiskt som en ganska bra idé. Var ju ganska dyra dock, men inte helt utanför vad jag anser vettigt iallafall... Tack för tipset!

huh?
10 427 Inlägg
19 oktober 2008
berthelsen skrev:
Tarox skivorna låter faktiskt som en ganska bra idé. Var ju ganska dyra dock, men inte helt utanför vad jag anser vettigt iallafall... Tack för tipset!

Vet inte riktigt om dom är mer värmebehandlade än andra skivor,
men kanske klarar sig bättre från att bli skeva. Kan vara värt en del.

Finns även Tar-Ox bromsbelägg för ~700 spänn från KG, vet dock
inte om dom är mycket bättre än nåt annat. Finns ju belägg för över
2000kr.

4 001 Inlägg
19 oktober 2008
jag ska ge dig ett tips till om du vill ha ännu bättre frambromsar, sätt dit 287mm skivorna och sedan Volvo 240:s framok, då blir det ännu bättre bromsar.

huh?
10 427 Inlägg
20 oktober 2008
kolvas skrev:
jag ska ge dig ett tips till om du vill ha ännu bättre frambromsar, sätt dit 287mm skivorna och sedan Volvo 240:s framok, då blir det ännu bättre bromsar.

Passar 240-oken direkt på okhållarna från 740?

Går det att köpa nya/renoverade hos Volvohandlarna?

4 001 Inlägg
20 oktober 2008
steifan skrev:
kolvas skrev:

Dom passar inte rakt av men det var ganska lätt att göra en adapter (har inte gjort någon själv men en kompis monterade dit 240 ok på sin bil, både bak & fram)

Renoverade ok går att få tag i både hos Volvo & Autoexperten, Meca m.fl

huh?
10 427 Inlägg
20 oktober 2008
kolvas skrev:
steifan skrev:
kolvas skrev:

Dom passar inte rakt av men det var ganska lätt att göra en adapter (har inte gjort någon själv men en kompis monterade dit 240 ok på sin bil, både bak & fram)

Renoverade ok går att få tag i både hos Volvo & Autoexperten, Meca m.fl

Såpass.

Hittade på Mecas hemsida, kostar 735kr för framok.
http://catalog.meca.se/Upload/images_web/50768.jpg

Montör
665 Inlägg
20 oktober 2008
Trådstartare
Detta låter intressant. Så alla 240 har alltså 4-kolvsok?

4 001 Inlägg
20 oktober 2008
berthelsen skrev:
Detta låter intressant. Så alla 240 har alltså 4-kolvsok?

Yes

Montör
665 Inlägg
20 oktober 2008
Trådstartare
Såg just att biltema säljer 240 OK för 499kr/st. Det låter ju som en bra idé. Gäller bara att lyckas montera dit dem ordentligt.

Sök