20 oktober 2008
Trådstartare
steifan skrev:
Borde ju finnas nån rallyräv någonstans som har ritningar på adaptrar till fyrkolvsok för sevenforty.
Dock inte hittat nåt trots hård-googling.
**
Hittade lite om bromsar från Volvo Original Cup Tips och Råd-dokument:
http://www.volvooriginal.com/volvoorigi … tips08.pdf"Bromsar, 740/940
Bromsar på moderna bilar är konstruerade så att de ger mest effekt fram. Det är bra i samband med
racing - men är inte speciellt lyckat i samband med rally, där man ofta behöver mer bakbroms för att
reda ut vissa situationer. Använd därför den minsta av de tre typer främre skivbromsstorlekar som
som finns till 740/940, gärna i kombination med s k long life-belägg. Bromsbelägg till DBA-ok har
beteckningen Long life och detaljnummer 271182. Bromsbelägg till Girling-ok har beteckningen taxi
och har detaljnummer 270195.
Tyvärr har de här beläggen utgått ur Volvo-sortimentet - de är slutsålda och de ersättningsbelägg
som finns är av en annan kvalitet, som vi inte testat i samband med tävlingskörning. Samtliga Volvobelägg
kommer från samma tillverkare men de nya som vi inte testat ännu är märkta med Made in
India.
Av den anledningen har vi från och med 2008 släppt beläggen fria och numer finns också Mintex
tävlingsbelägg att köpa via Din Rallyeboutique. Dessa belägg blir dock betydligt dyrare än original.
Beläggen finns i en variant för frambroms och två varianter för bakbroms.
Kontakta Din Rallyboutique för mer information.
Ett alternativ för att få mer bakbroms är att montera den bromsreduceringsventil som introducerades
på 940-modellen i och med att axeldelat bromssystem infördes 1992. Bromsreduceringsventilen finns
i två varianter - den som ger mest effekt bak är den som finns till kombin (brytpunkt 3,5 jämfört med
2,5 för 4-dörrarsversionen)"
Såg även att alla Tar-ox-grejerna kan beställas via
http://www.forza.se/
Ganska intressant läsning det där. Tänkte också på det lite, att det borde ju egentligen vara inom just rally som man behöver mer bakbroms, och det är ju ingen rallybil jag kör direkt...
Jag tror jag väljer att testa mig fram lite, börjar med att gå upp till biltema 287mm bromsar tror jag som en liten start.
Offlinebilar jag äger just nu:Mitsubishi Lancer Evolution IV GSR -96, Saab 9000 CDE 2.3t -95, Saab 9000CSE 2.3T -95, Toyota KE35 -78.