Vad för risker att köra fel fälgar? 108/5 Vs. 110/5 Volvo SAAB

Zwudda Refined
21 oktober 2008 · 1 770 Inlägg

Har en Volvo 945:a med bultmönster 108/5, men har planer på att köra med ett par SAAB orginal 17" 110/5 på den ett tag tills vinterdäcken skall på.
Kan även tilläggas att jag kommer köra med "spacer" på, men bara sånna små tunna spacer från för att få ut fälgarna 5mm eller 10mm.
Hur farligt kan den kombinationen var?
Kommer bultarna ev. krökas?
Har jag rätt om jag sägar att det "bara" skiljer 2mm på 108/5 och 110/5

Åter till sakfrågan, är detta en dum ide?
Och ja, bilen kommer köras ganska våldsamt, inget kärringåkande här

Tacksam för svar.
MVH

te_wik Forummoderator
21 oktober 2008 · 12 813 Inlägg

Du ska göra ett bra jobb om du får de att passa.
Sedan om du får på fälgarna får du de aldrig i balans.

DEssutom kommer belastningen på bultar eller pinbultarna bli extrema och
gå av.

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
Expoze
21 oktober 2008 · 2 024 Inlägg

Det finns offset-bultar med flytande krage att köpa som göra att man kan ha nån millimeter fel på bultcirkeln. Tror att det är Intera som säljer såna. Utan såna är det bara en dum idé, får du överhuvudtaget dit alla bultar så kommer troligen bilen hoppa av vägen eftersom det kommer vara näst intill omöjligt att centrera fälgen exakt på navet.

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom
Ford Taunus 2300 GXL "Rackham" (1974)
KHRacing
21 oktober 2008 ·

Kan mkt väl funka hur bra som helst -  har du 12mm bultar så lär de passa lättare utan "tvång".

mrbuggy Entreprenör
21 oktober 2008 · 1 784 Inlägg

De finns ju en anledning till att de e 110 och 108.......:-) skulle vilja se de där montaget...

Zwudda Refined
21 oktober 2008 · 1 770 Inlägg

Jag har väldigt långa bultar, så långa så jag e tvungen att sätta spacer på för att dom inte skall bottna i muttrarna, och själva ringen i mitten av fälgen om man säger så, är så gott som exakt samma mått på.
Hur farligt kan det vara att slänag på dem och prova?
Man tycker ju inte att 2mm på 10-11 centimeter är så hemska mycket.
Och jag vill inte lägga ut nått vidare med pengar på detta, det är bara en ide för att slippa köra med vinterdäcken jag har på.
Och jag har fått på alla 5 bultarna utan några, som jag upplevde det, problem.

Mer tacksam för svar

te_wik Forummoderator
21 oktober 2008 · 12 813 Inlägg

Varför inte bara kränga på de däcken du har på fel fälgar, till de fälgarna som är avsedda för bilen?
Kostar inte mkt, typ 400kr. Och så vet du ju att det håller.

Så länge det är samma tum på däcken vill säga.

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
mrbuggy Entreprenör
21 oktober 2008 · 1 784 Inlägg

Dra dit dom å kör då....wink

VW-Nyden
21 oktober 2008 · 25 Inlägg

det funkar fint! jag åkte på saab original 16" på min volvo 740 förra vintern och det gick hur bra helst med spacer, vart kanon balans!

Rock-Star
21 oktober 2008 · 2 982 Inlägg

kan sälja 18" med bra däck för din volvo. se min profil om du intresserad...

Zwudda Refined
21 oktober 2008 · 1 770 Inlägg

Ne, jag skall inte lägga på 17" på 15" fälgar, har hört att det inte passare så bra.
Och jag skall bara köra med dessa i en månad, för att slippa slita ut mina vinterdäck.

Kom med för och nackdelar att köra SAAB 110/5 på en Volvo 108/5
Finns en stor fördel med att det faktiskt nu är en person som säger att han har kört med de en vinter.
Någon mer som provat?

mrbuggy Entreprenör
21 oktober 2008 · 1 784 Inlägg

Ärlig talat så skulle jag inte komma på iden ens....men men...! vi har väl olika toleransnivåer kanske..

Senast redigerat av mrbuggy (21 oktober 2008)

Zwudda Refined
21 oktober 2008 · 1 770 Inlägg

Ni behöver inte skriva i tråden om ni inte har något att tillför den inom ämnet, Tack

mrbuggy Entreprenör
21 oktober 2008 · 1 784 Inlägg

Du har ju fått två alternativ...för och emot..va mer begär du....?

Sokrates Eliminator
21 oktober 2008 · 1 441 Inlägg

Om du verkligen är angelägen om att få ett korrekt svar varför fråga här, vänd dig till en däck/fälgfirma och fråga. Jag skulle inte komma på tanken att göra den ekvationen. Bara vetskapen att det inte är rätt och om det nu skulle hända nått otrevligt. Trafikolycka, tappat hjul som träffar annan peron m.m.

Kan du leva med det i framtiden?

/Tommy.

Visst är det tillverkat bilar efter 1973, men vem bryr sig?
"Horsepower sells cars, torque wins races"/ Carroll Shelby
Anyone can restore a Classic, but it takes a Real Man to cut one up!
You can make anything dance if you throw enough money at it, even a Windsor.
mrbuggy Entreprenör
21 oktober 2008 · 1 784 Inlägg

Sokrates skrev:
Om du verkligen är angelägen om att få ett korrekt svar varför fråga här, vänd dig till en däck/fälgfirma och fråga. Jag skulle inte komma på tanken att göra den ekvationen. Bara vetskapen att det inte är rätt och om det nu skulle hända nått otrevligt. Trafikolycka, tappat hjul som träffar annan peron m.m.

Kan du leva med det i framtiden?

/Tommy.

Härligt med nån som e vaken....!

loftom
21 oktober 2008 · 192 Inlägg

visst går det när det bara är 2mm som felar,,,  har inte provat 110 på en 108 bil men har prövat 112 på en 110 bil,,,  som sagt visst fungerar det men hjulen e lite svåra att få centrerade,,,  dock så har hjulen en tendens till att vilja lossna så det e ju inget att rekomedera,,,

//// Tommie
Rspeter Audi A5 quattro driver.
21 oktober 2008 · 2 203 Inlägg

Är det ens fysisk möjligt? hålen i fälgen stämmer ju inte med bulthålen i navet på bilen?

azid Det som inte dödar gör ont
21 oktober 2008 · 2 668 Inlägg

finns en saab 9-5a med volvo r-fälgar här på garaget och han använder bultar med flytande kona...

2slow
142R
21 oktober 2008 · 300 Inlägg

finns många som kör saab fälgar på volvo å volvo fälgar på saab bara testa de funkar ju utmärkt för dom så varför skulle de funka sämre för dig?

Toyota Supra "Vänsterstyrd Singel Mk18" (1995)
Volkswagen Passat TDI "NrOne" (2001)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang