3852
Sök

Byta olja till växellådan Volvo S60R

Nicodemus
23 oktober 2008
Trådstartare
Volvo säger att man inte behöver byta, men kör man väldigt hårt så lär det behövas.
När man fyller på, ska man fylla tills det rinner över ?

Reservdansk
6 271 Inlägg
23 oktober 2008
Det finns två oljepluggar, en nere i botten av växellådan, och en där oljenivån ska vara. Töm oljan med nedre pluggen, täpp sen igen den, och fyll på i övre tills det rinner över, så kan det inte bli fel. smile

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

Nicodemus
23 oktober 2008
Trådstartare
Enligt volvo ska det vara 2 liter, men om man köper 2 liter så får lyckas man ju aldrig tömam dom. om man då ska köpa en liter till så det rinner över ?

Reservdansk
6 271 Inlägg
23 oktober 2008
Nej, det är lite gammal olja kvar, men den blir så utspädd så det klarar sig nog rätt bra.

När vi lyfte ur min motor & låda lät vi det mesta rinna ut när vi hade den upphängd med lådan på sned, så vi skulle få ut så mycket som möjligt, och sen fyllde på med ny när vi satt den i bilen, då gick det åt precis 2 liter. smile

Nicodemus
23 oktober 2008
Trådstartare
Men asså om det inte rinner äver, är det då för lite olja ?

Reservdansk
6 271 Inlägg
23 oktober 2008
Det beror på hur långt neranför du kan se oljenivån. Om det saknas kanske 1cm är det väl ingen fara direkt - men en liter växellådsolja är en billig försäkring jämfört med en växellåda. smile

Nicodemus
23 oktober 2008
Trådstartare
hur ser man det ?

Nicodemus
23 oktober 2008
Trådstartare
Någon ?

3 235 Inlägg
23 oktober 2008
Om oljan inte rinner över kan du alltid sticka in fingret och känna, eller en bit ståltråd, så ser du hur långt det är till oljan.

Vill du få ut det mesta av olja bör du tömma lådan när motorn är varm (då är också oljan i lådan varmare och är mer flytande).

Står det i instruktionsboken att din låda ska ha två liter, så ska den ha det. Man ska helst inte överfylla.

Reservdansk
6 271 Inlägg
23 oktober 2008
engolf skrev:
Om oljan inte rinner över kan du alltid sticka in fingret och känna, eller en bit ståltråd, så ser du hur långt det är till oljan.

Vill du få ut det mesta av olja bör du tömma lådan när motorn är varm (då är också oljan i lådan varmare och är mer flytande).

Står det i instruktionsboken att din låda ska ha två liter, så ska den ha det. Man ska helst inte överfylla.

Det går inte att överfylla, då maxnivån nås när det börja rinna över. Nivåplugg heter det nog. smile

Nicodemus
23 oktober 2008
Trådstartare
då köper jag en liter till. något annat jag ska tänka på ?

Nicodemus
24 oktober 2008
Trådstartare
?

Reservdansk
6 271 Inlägg
24 oktober 2008
Jag kan åtminstone inte komma på mer, då hade jag skrivit det. smile
Din bil är så pass ny att du nog inte behöver tänka på packboxar och damasker.

Nicodemus
24 oktober 2008
Trådstartare
tack för hjälpen smile

3 235 Inlägg
24 oktober 2008
TurbOla skrev:
engolf skrev:

Det går inte att överfylla, då maxnivån nås när det börja rinna över. Nivåplugg heter det nog. smile

Klart man kan överfylla. Lyckades med det en gång: lyfte bilen med domkraften (man kommer enklast åt om man tar bort framhjulet), och dessutom stod bilen i en liten nedförsbacka, och på grund av det fyllde jag ca en halvliter för mycket.
Packningarna klarade sig fint, men överskottet pressades ut genom "luftnippeln" på toppen av lådan.

Reservdansk
6 271 Inlägg
24 oktober 2008
engolf skrev:
TurbOla skrev:
engolf skrev:

Klart man kan överfylla. Lyckades med det en gång: lyfte bilen med domkraften (man kommer enklast åt om man tar bort framhjulet), och dessutom stod bilen i en liten nedförsbacka, och på grund av det fyllde jag ca en halvliter för mycket.
Packningarna klarade sig fint, men överskottet pressades ut genom "luftnippeln" på toppen av lådan.

Man får ju utgå ifrån att bilen står någorlunda rakt. big_smile

Snål gnällspik
402 Inlägg
24 oktober 2008
Jag bytte växellådsolja i min gammla 855 T5 (30 000 mil) nu i helgen. Bökigt var det att få bilen att stå plant..annars var det inga stora problem. Fick köpa en 24 mm öppen nyckel eftersom subframen sitter ivägen för den nedre pluggen.  Hade i volvos syntetiska olja.
Tyvärr gjorde det inte ett sk*t skillnad i växlingarna, fortfarande trögt att få i växlarna.
Nån som testat STP's växellådstillsats?
Senast redigerat av perzy (24 oktober 2008)

Volvo S80 2,9.

Nicodemus
24 oktober 2008
Trådstartare
Jag köpte castrol.

Nicodemus
24 oktober 2008
Trådstartare
Jag hissa bilen sen tog av hjulet sen hissa sen ner igen så den stod plant

Sök