Rem skivan släpper hela tiden vad kan felet bestå av ?

Shallie
30 oktober 2008 · 730 Inlägg

hejsan jag har ett litet smärre problem det är en b230 ft.. har presic renoverat toppen och satt på allt , fungerar perfekt ända tills ja skall starta upp den då hör jag hur det börjar skramla framme i motorrummet och stoppar med en gång och är genast orolig för att ventilerna vart fel inställda.. men icke. det var remskivan på vevaxeln som sitter löst, verkligen löst,, har gjort om detta ett flertal gånger och försökt få fast den ordentligt men den lossnar hela tiden.. jag har på undre delen av kamremskåpan på och hela övre har jag skippat.. och när jag går fram och kollar när bilen vart igång i en 5 sekunder så har kamremen glidit av till 1/3 del ungefär.. men detta skyddet skall man inte behöva ha egentligen eller ?

någon som vet vad felet kan vara ??

tacksam för svar ..

Mvh // Charlie

Fölkesberg Racing =)
Volvo 855 T5 "Volvo 870" (1995)
940turboplus Rapidoz
30 oktober 2008 · 688 Inlägg

har du kvar lilla styrpinnen eller vad folk kallar den på drevet?

http://home.swipnet.se/halvarssonracing … ldrev2.gif

Om det är den du snackar om..

Jag har aldrig byggt fel.
Jag har bara kommit på flera sätt att inte göra det på.
Shallie
30 oktober 2008 · 730 Inlägg

940turboplus skrev:
har du kvar lilla styrpinnen eller vad folk kallar den på drevet?

http://home.swipnet.se/halvarssonracing … ldrev2.gif

Om det är den du snackar om..

Jo den har jag kvar.. dock vart den som låser den skivbrickan på utsidan sönder.. e du med på vilen det är ? Den vart sönder så bytte drev från en annan motor hemma och allt gick smort.. dock släppte allt igen.. yikes
Men kan inte bero på att man spänner remmarna för hårt ?

Fölkesberg Racing =)
Volvo 855 T5 "Volvo 870" (1995)
Shallie
31 oktober 2008 · 730 Inlägg

Ingen mer som har någon idé ?? annars får jag bort till garaget sen och sitta och fundera över vad det kan vara sad

Fölkesberg Racing =)
Volvo 855 T5 "Volvo 870" (1995)
DittFetaDass
31 oktober 2008 · 47 Inlägg

Om du inte har redan använder sådant så prova locktight
kan hitta det här
http://www.minidelar.se/product_info.ph … cts_id=806

Saab 9-3 1.8T "Vector" (2008)
Xuri One Man Clan
31 oktober 2008 · 4 287 Inlägg

byt skruv alt DRA HÅRDARE

Volvo s40 (2001)
Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
Shallie
31 oktober 2008 · 730 Inlägg

Xuri skrev:
byt skruv alt DRA HÅRDARE

men det som är mystiskt tycker jag är att skruven dras åt höger.. mtoorn snurrar åt höger då bör bulten dras åt hårdare... Okej ah som någon sa jag kan testa locktight...

för kamrems kåpan skall man inte behöva använda i det syftet eller ?

Fölkesberg Racing =)
Volvo 855 T5 "Volvo 870" (1995)
Xuri One Man Clan
31 oktober 2008 · 4 287 Inlägg

drar du dit de med locktite så får du problem å lossa de sen...de är en grov skruv å locktighten får en GRYMT stor yta på båda gängorna å fästa...lyckatill å får bort sen....avfetta skruven å DRA HÅRDARE...
Tänk på att en fjuttigt hjulmutter skal dras 100-150nm...denna skruven är i alla fall dubbelt så grov...så du kan säkert dra 150nm Minst å lossnar den då så vettifan vad du ska göra..

Volvo s40 (2001)
Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
Dubs I got Dubs!
31 oktober 2008 · 2 423 Inlägg

nej kamremskåpan kan du skita i sålänge

Lexus RX 300 "The Pursuit Of Perfection" (2000)
jonTe
31 oktober 2008 · 5 710 Inlägg

Dra hårdare......suck.......
Man skall dra lagom hårt! Va det är i detta fall vet inte jag men däremot vet jag att hårt inte är lika med bra.
Är det låsmedel på skruven original? isf...lägg på nytt!

mvh Jonas

MVH Jonas
..............
bumpe Lastbilsmekaniker
31 oktober 2008 · 3 878 Inlägg

Det är inte så att det sitter lite snett eller ligger något emellan drevet och veven? Ingen bricka som saknas vid bulten, saker ska inte bara kunna lossna...

Shallie
31 oktober 2008 · 730 Inlägg

bumpe skrev:
Det är inte så att det sitter lite snett eller ligger något emellan drevet och veven? Ingen bricka som saknas vid bulten, saker ska inte bara kunna lossna...

nej jag vet mycket mysko.. nej jag har på allt till att börja med satte jag allt fel.. men nu sitter allt som det ska och trodde det vart löst men allt lossnar igen sad

Fölkesberg Racing =)
Volvo 855 T5 "Volvo 870" (1995)
BARRET
31 oktober 2008 · 561 Inlägg

Hade samma problem på en B230A en gång. Fick lägga lim på den för att det skulle sitta fast. Det är nog det enda. lägg inte epoxi dock som jag gjorde hihi. Loctight är nog det enda rätta tror jag. Lossnar den blir det väl ventilsallad med. och hur ofta behöver man ha loss den liksom. Limma på!

Shallie
31 oktober 2008 · 730 Inlägg

BALAN skrev:
Hade samma problem på en B230A en gång. Fick lägga lim på den för att det skulle sitta fast. Det är nog det enda. lägg inte epoxi dock som jag gjorde hihi. Loctight är nog det enda rätta tror jag. Lossnar den blir det väl ventilsallad med. och hur ofta behöver man ha loss den liksom. Limma på!

Känns bra får bli en skvätt loctight och en aning mer newton så skall det nog sitta smile

tack så mycket big_smile

Fölkesberg Racing =)
Volvo 855 T5 "Volvo 870" (1995)
Ramneborg Allt i allo
31 oktober 2008 · 358 Inlägg

du kan ta lite loctight på gängorna som är längst ut på skruven, så du inte får in det så långt i hålet. risken finns då att skruven går av om du ska ha bort den, men ett annat alternativ är ju att du sätter en låsbricka imellan skivan och skruven.

De é nice !
Topper Gillar stora förgasare
31 oktober 2008 · 342 Inlägg

Nr 1 dra bulten allt vad du kan. Full malle på mutterknacken!

Det som händer är att den jävla tappen på kamremsdrevet brister, inte helt ovanligt på 230 om man inte spänner bulten till remskivan! 230 är något jävla gjutjärnsmög. Tacka veta B23 där är annat ämne i det hjulet så det går aldrig av. smile

Full gas sparar tid!
Portar och planar Volvotoppar.
Xuri One Man Clan
31 oktober 2008 · 4 287 Inlägg

jonTe skrev:
Dra hårdare......suck.......
Man skall dra lagom hårt! Va det är i detta fall vet inte jag men däremot vet jag att hårt inte är lika med bra.
Är det låsmedel på skruven original? isf...lägg på nytt!

mvh Jonas

dra hårdare suck ?

en M16-M18bult är de la bara te å dra utav bara fan...de är lättare å lossa den om man drar den hårt istället för massa  låsmedel..  å man får drevet å sätta sig bättre på axeln också så slipper man krabb när drevet går sönder som dom brukar kunna göra för då är de låst i alla fall om man dragit tillräckligt hårt... jag brukar dra dom där skruvarna med mutterknackare skulle tippa på 150nm kanske...
Å har jag inte mutterknackare så har jag 60-70cm dragskaft å drar så hårt jag orkar/kan...

Volvo s40 (2001)
Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
Andyy90 Boosted engines are an addictive sickness
1 november 2008 · 1 163 Inlägg

inte locktight ffs då får du aldrig bort de igen, åk till en verkstad så har de specialverktyg du kan låna tongue

~Andy~
Xuri One Man Clan
1 november 2008 · 4 287 Inlägg

PATRIK_J0HANSS0N skrev:
Vevaxelremskivan skall dras med 60Nm + 90°.

ja de blir la runt 100nm eller strax över

Volvo s40 (2001)
Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
PATRIK_J0HANSS0N Forskningsingenjör, Förbränningsmotorer på LTH.
1 november 2008 · 137 Inlägg

Xuri skrev:

PATRIK_J0HANSS0N skrev:
Vevaxelremskivan skall dras med 60Nm + 90°.

ja de blir la runt 100nm eller strax över

På B23 ska man dra bulten med 165Nm, jag vet inte om bulten skiljer mellan B23 och B230, men det är normalt sett mer exakt att vinkeldra än att momentdra så pass höga moment (då friktionen i gängan spelar en stor roll), men ibland kan det ge samma moment och klämkraft med vinkeldragningen. Det är bara det att man har valt att ange hur hårt bulten ska spännas på ett annat sätt.

Volvo 240 "16V Turbo" (1988)
Opel Astra Carvan 1.6 Enjoy "Bruksbilen" (2007)
Volvo 740 Classic "Farfars bil" (1992)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang