Peugeot 205 GTI -87 - Blivande banbil.

Tanken på ett banbygge dök upp efter en åktur med Fredrik Ekblom på Gelleråsen. En ungdomsförälskelse i 205:an gjorde att det vart just den. Syftet med bygget är få till en "billig" banbil byggd som jag vill ha den. Vissa kompromisser blir det då tanken är att den ska bli gatlegal. Vissa funderingar på time attack finns, om man nu kan hitta en serie/klass där bilen är konkurrentkraftig

Briby

  • 24 Följare
  • 80 469 Visningar
  • Uppdaterades senast 10 januari 2018
Briby
30 oktober 2008 · 67 Inlägg
#1

Tänkte vissa mitt lilla objekt som det pysslas med på lediga stunder.
Målet är att bygga en gatlegal banbil för skapliga pengar.

Det började på nationaldagen 2007 då jag for till Eskilstuna och köpte mig en 205 GTI från 1987.
Varför det vart just denna berodde främst på två saker. 1. Ingen taklucka. 2. Billig (1000 kr).

http://www.eventbilder.se/pug/psc/2.jpg

Redan första helgen åkte inredningen ur.
http://www.eventbilder.se/pug/psc/6.jpg

Någon månad senare åkte motorn ur.
http://www.eventbilder.se/pug/psc/11.JPG

Ytterligare någon månad senare så köpte jag mig en 205:a med Mi16 motor som donator bil.
Bla bromsar och motor kommer plockas från den.
http://eventbilder.se/pug/psc/don2.jpg
http://eventbilder.se/pug/psc/don3.jpg

I slutet av oktober 2007 var den nerplockad så långt det gick.
http://eventbilder.se/pug/projekt/29.jpg

Sen åkte hon upp i vaggan och hela bilen skrapades på underredsmassa.
http://www.eventbilder.se/pug/projekt/2008-03-02/2.JPG

Senast redigerat av Briby (30 oktober 2008)

Briby
30 oktober 2008 · 67 Inlägg
#2

Nya skärmbreddare hittades på ebay.
(Endast ett set som jag ska ha.)
http://www.eventbilder.se/pug/projekt/2008-04-03/1.JPG

Provmonterade på bilen.
http://www.eventbilder.se/pug/projekt/2008-04-05.06/1.JPG

Ett gruppköp på ett engelsk forum resulterade i coilovers från GAZ.
http://www.eventbilder.se/pug/projekt/2008-05-02/1.jpg
http://www.eventbilder.se/pug/projekt/2008-05-02/2.jpg

En passagerarstol köptes av brorsan.
http://www.eventbilder.se/pug/projekt/2008-05-18/1.jpg

Briby
30 oktober 2008 · 67 Inlägg
#3

Sen var det dags att börja med buren.
http://www.eventbilder.se/pug/projekt/2008-06-27/1.JPG

Första gången som jag bygger bur så det är ett jäkla mätande innan man vågar kapa.
http://www.eventbilder.se/pug/projekt/2008-08-23/3.jpg

Dagsläget. (2008-10-30)
http://www.eventbilder.se/pug/projekt/2008-10-19/1.jpg
http://www.eventbilder.se/pug/projekt/2008-10-26/1.jpg

c_Hall Studerande
30 oktober 2008 · 219 Inlägg
#4

Nice projekt! Fan va kul med ännu en 205:a!big_smile

Hallblad Svetsare
30 oktober 2008 · 388 Inlägg
#5

Fan va fränt! varför inte en 89 som du nu ska slänga ut en hel del pengar på den ?
Lycka till!

Prenumerera på denna tråd.

makarof
30 oktober 2008 · 174 Inlägg
#6

detta ser ut som ett riktigt intressant projekt!! måste följa dethär, kul med nån som bryr sig om budgeten smile

LADA Turbo-Vaz:en Turbo ryssen
Briby
30 oktober 2008 · 67 Inlägg
#7

Hallblad skrev:
Fan va fränt! varför inte en 89 som du nu ska slänga ut en hel del pengar på den ?
Lycka till!

Prenumerera på denna tråd.

Har fått för mig att det är lättare att få igenom alla modifieringar på en 87:a. Har tänkt att regga den som ombyggt fordon.

Briby
30 oktober 2008 · 67 Inlägg
#8

makarof skrev:
detta ser ut som ett riktigt intressant projekt!! måste följa dethär, kul med nån som bryr sig om budgeten smile

Ska försöka hålla en någorlunda budget, men den lär ju spricka.
Men jag bygger när det blir pengar över. Man måste ju leva också inte bara leka. big_smile

_Fredrik
30 oktober 2008 · 2 788 Inlägg
#9

Riktigt kul projekt du har startat big_smile Skall följas wink Lycka till med allt smile

kolvas
30 oktober 2008 · 3 997 Inlägg
#10

Riktigt fränt projekt!
Vad ska du åka med för motor?

Har du gjort buren själv?
Vad har du tänkt köra med den, du skrev bana men vad menar du?

Lite konstruktiv kritik ang. buren:
Varför satte du inte bakre strävorna mot hjulhusen? förstärker karossen mer.
Röret mellan bakre benen borde suttit mellan benen i huvudbågen.
Ska du sätta i dörrsträvor & toyota-stag?

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
357s
31 oktober 2008 · 143 Inlägg
#11

Ska du kasta i den stora motorn, 122 hästars?

Rebel State - Outlaw County
http://www.rebel-state.com
Briby
31 oktober 2008 · 67 Inlägg
#12

kolvas skrev:
Riktigt fränt projekt!
Vad ska du åka med för motor?

Har du gjort buren själv?
Vad har du tänkt köra med den, du skrev bana men vad menar du?

Lite konstruktiv kritik ang. buren:
Varför satte du inte bakre strävorna mot hjulhusen? förstärker karossen mer.
Röret mellan bakre benen borde suttit mellan benen i huvudbågen.
Ska du sätta i dörrsträvor & toyota-stag?

Motorn blir en 1,9 liters 16 ventilare, som ursprungligen kommer från 405 Mi16.
Är en sådan motor som sitter i den silvriga 205:an på bilderna.
Kommer köra Track days och liknande, inget tävlande. Dock så byggs buren efter SBF's regler så att den är godkänd om man skulle vilja tävla i framtiden.

Bakre strävorna sitter mellan bakaxelns infästningar då det ska vara det stabilaste enligt folk.
Nästan alla burbyggen jag har sätt i 205:or har strävorna där mina sitter. Hjulhusen är som aluminium folie. hmm

Kommer hamna ett rör mellan huvudbågens ben också. Buren är långt ifrån klar.

Dörrsträvor och toyotastag kommer monteras. Dock kommer toyota staget bli monterat så att det stör sikten så lite som möjligt, just för att kunna gatregga bilen.

Buren är monterad och svetsad av mig men bockad och beställd från Finess. (www.finess.se)

viccoA
31 oktober 2008 · 2 487 Inlägg
#13

Briby skrev:

kolvas skrev:
Riktigt fränt projekt!
Vad ska du åka med för motor?

Har du gjort buren själv?
Vad har du tänkt köra med den, du skrev bana men vad menar du?

Lite konstruktiv kritik ang. buren:
Varför satte du inte bakre strävorna mot hjulhusen? förstärker karossen mer.
Röret mellan bakre benen borde suttit mellan benen i huvudbågen.
Ska du sätta i dörrsträvor & toyota-stag?

Motorn blir en 1,9 liters 16 ventilare, som ursprungligen kommer från 405 Mi16.
Är en sådan motor som sitter i den silvriga 205:an på bilderna.
Kommer köra Track days och liknande, inget tävlande. Dock så byggs buren efter SBF's regler så att den är godkänd om man skulle vilja tävla i framtiden.

Bakre strävorna sitter mellan bakaxelns infästningar då det ska vara det stabilaste enligt folk.
Nästan alla burbyggen jag har sätt i 205:or har strävorna där mina sitter. Hjulhusen är som aluminium folie. hmm

Kommer hamna ett rör mellan huvudbågens ben också. Buren är långt ifrån klar.

Dörrsträvor och toyotastag kommer monteras. Dock kommer toyota staget bli monterat så att det stör sikten så lite som möjligt, just för att kunna gatregga bilen.

Buren är monterad och svetsad av mig men bockad och beställd från Finess. (www.finess.se)

Toyota stag och hjälmkrossarstag behöver du inte ha även om du ska ha vagnbok. Du måste dock regga bilen med bur hos bilprovningen först så får du dispens på de stagen hos SBF. Vill du ha toyota och hjämkrossarstag är det inte lätt att få bilen genom regbes hos bilprovning.

kolvas
31 oktober 2008 · 3 997 Inlägg
#14

Ok, så bra.
Det är ju lämpligt att bygga enligt SBF:s regler när man ändå är på g om man vill köra en "riktig" tävling någon gång.

Du har ritningarna på hur en båge ska se ut enligt SBF eller?
Tänk på att försöka få Toyota-staget så högt upp som möjligt på A-stolpen.

PM:a om du har några frågor ang. bur eller några andra frågor om SBF:s regler så ska jag försöka hjälpa dig, jag har byggt några rallybilar/burar dock aldrig till en 205:a

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
Briby
31 oktober 2008 · 67 Inlägg
#15

viccoA skrev:
Toyota stag och hjälmkrossarstag behöver du inte ha även om du ska ha vagnbok. Du måste dock regga bilen med bur hos bilprovningen först så får du dispens på de stagen hos SBF. Vill du ha toyota och hjämkrossarstag är det inte lätt att få bilen genom regbes hos bilprovning.

Just därför som både hjälmkrossar stag och toyota stag kommer placeras så att de tar upp minimal instegs yta.

Briby
31 oktober 2008 · 67 Inlägg
#16

kolvas skrev:
Ok, så bra.
Det är ju lämpligt att bygga enligt SBF:s regler när man ändå är på g om man vill köra en "riktig" tävling någon gång.

Du har ritningarna på hur en båge ska se ut enligt SBF eller?
Tänk på att försöka få Toyota-staget så högt upp som möjligt på A-stolpen.

PM:a om du har några frågor ang. bur eller några andra frågor om SBF:s regler så ska jag försöka hjälpa dig, jag har byggt några rallybilar/burar dock aldrig till en 205:a

Tror även att det är säkrare att bygga enligt sbf än att hitta på något eget.
Har sbf's reglemente liggandes i garaget så det läses ofta.

Kommer nog placera mitt toyotastag ganska långt ner på a stolpen just för att det inte ska störa sikten och irritera besiktningsgubbarna i onödan.

kolvas
31 oktober 2008 · 3 997 Inlägg
#17

Briby skrev:

kolvas skrev:
Ok, så bra.
Det är ju lämpligt att bygga enligt SBF:s regler när man ändå är på g om man vill köra en "riktig" tävling någon gång.

Du har ritningarna på hur en båge ska se ut enligt SBF eller?
Tänk på att försöka få Toyota-staget så högt upp som möjligt på A-stolpen.

PM:a om du har några frågor ang. bur eller några andra frågor om SBF:s regler så ska jag försöka hjälpa dig, jag har byggt några rallybilar/burar dock aldrig till en 205:a

Tror även att det är säkrare att bygga enligt sbf än att hitta på något eget.
Har sbf's reglemente liggandes i garaget så det läses ofta.

Kommer nog placera mitt toyotastag ganska långt ner på a stolpen just för att det inte ska störa sikten och irritera besiktningsgubbarna i onödan.

du får inte gå ner under halva A-stolpens höjd med övre infästningen på Toyotastaget, ju längre ner du placerar det desto större risk för att bågen bryts av precis ovanför staget.

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
Briby
31 oktober 2008 · 67 Inlägg
#18

kolvas skrev:
du får inte gå ner under halva A-stolpens höjd med övre infästningen på Toyotastaget, ju längre ner du placerar det desto större risk för att bågen bryts av precis ovanför staget.

OK, då får jag hålla koll på det. Tack för tipset!

Briby
1 november 2008 · 67 Inlägg
#19

2008-11-01
Idag vart det några timmar i garaget trots att jag flängde runt hela morgonen efter ny gas. Ingen hade öppet så den lilla gas som fanns kvar i tuben fick räcka till att loppa fast pinnarna.

Krysset bak kom på plats.
http://www.eventbilder.se/pug/projekt/2008-11-01/1.jpg

De nedre rören kom också på plats. Så nu är det bara dörrkryssen och bältessträvan kvar.  big_smile
http://www.eventbilder.se/pug/projekt/2008-11-01/2.jpg

Vi avslutar med en frågesport. Vad heter hunden? wink
http://www.eventbilder.se/pug/projekt/2008-11-01/3.jpg

c_Hall Studerande
1 november 2008 · 219 Inlägg
#20

Snyggt!

Senast redigerat av c_Hall (1 november 2008)

Sponsrade tjänster

Snabbt och enkelt,
med 11 miljoner fordon!

  • Fordonsdata
  • Tekniska data
  • Historik
  • Ägare
  • Värdering
  • Skuldkontroll
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang