4051
Sök

Efter däckbyte -> knackande vid högersväng

3 Inlägg
1 november 2008
Trådstartare
Hej,

Igår åkte jag till verkstaden där mina vinterdäck förvaras och de bytte däcken samt balanserade dem. När jag åkte därifrån hörs ett knackande ljud helt plötsligt vid högersväng. Ju kraftigare sväng desto högre knackande. På raksträcka och vid vänstersväng går bilen jättebra. Vinterdäcken är använda endast en säsong. Någon som har råkat ut för liknande och har en aning om vad det kan vara?

• Alfa Romeo 147, 2,0. Årsmodell 2005 och har bara gått 4400.

Vågar jag köra bilen i helgen utan att det kan förorsaka större skador?

Jättetacksam för inputs...

Mvh,
Mirre
Senast redigerat av Mirre7 (1 november 2008)

Hojmek
748 Inlägg
1 november 2008
Lite lustigt, igår på Däckverkstan bytte vi till vinterhjul på just en alfa Romeo. Killen kommer tillbaka å klagar på att bilen låter konstigt när han kör, det var alltså balanseringsvikterna som tog i bromsoket. Är riktigt tajt emellan.

3 Inlägg
1 november 2008
Trådstartare
Intressant... Lät det knackande? För de balanserade mina vinterdäck så det låter fullt möjligt. smile

Kan det orsaka skada/slitage om jag kör lite fram tills att jag finner tid at åka till verkstaden i veckan?
Senast redigerat av Mirre7 (1 november 2008)

Hojmek
748 Inlägg
1 november 2008
Mirre7 skrev:
Intressant... Lät det knackande? För de balanserade mina vinterdäck så det låter fullt möjligt. smile

Kan det orsaka skada/slitage om jag kör lite fram tills att jag finner tid at åka till verkstaden i veckan?

Mjaa, nån större skada blir det inte. Det uppstog för honom när han kom upp i lite fart och han sa att det liksom " Durrade "

3 Inlägg
1 november 2008
Trådstartare
Bodegan skrev:
Mirre7 skrev:

Mjaa, nån större skada blir det inte. Det uppstog för honom när han kom upp i lite fart och han sa att det liksom " Durrade "

I mitt fall så låter det inget vid raksträcka men däremot när jag svänger till höger. Lite större svängar än vid tex filbyte behövs för att framkalla knackandet...

Hojmek
748 Inlägg
1 november 2008
Mirre7 skrev:
Bodegan skrev:
Mirre7 skrev:

I mitt fall så låter det inget vid raksträcka men däremot när jag svänger till höger. Lite större svängar än vid tex filbyte behövs för att framkalla knackandet...

Hmm låter konstigt.

\m/(><)\m/
742 Inlägg
1 november 2008
låter ju som att typ vikterna tar i.. hmm kolla så hjulen sitter fast också

Keso är köttfärs gjord på mumintroll

191 Inlägg
1 november 2008
det är väll inte bra att köra om det är vikterna då de kan "slås" bort? det hände på min saab när jag inte hade spacers smile

Man måste våga dö för att kunna leva

Sök