4759
Sök

Konstig klonkande under fötterna när jag vrider på ratten.

6 Inlägg
4 november 2008
Trådstartare
Har stött på "lite" problem med min Ford Focus -02'a:

När jag har ratten i centerläge(hjulen ställda rakt fram) och vickar på ratten lite åt båda hållen, känns det som om det finns ett glappspann, som om det är 2cm åt varje håll som är effektlösa. Känner även med fötterna på golvet att det liksom slår lite där under när jag vickar på ratten som beskrivet.
- På väg till jobbet på mornarna så rullar jag förbi ett vägbygge där jag tvingas att köra över heldraget. Jag får ibland känslan att hjulen(hela bilen) fastnar lite på den heldragna linjen, en väldigt skum känsla. Vet inte om det kan ha med varandra att göra, men men!?

EDIT: Glappet försvinner när jag slår av tändningen, alltså när servon kopplas ur.
EDIT II: Måste revidera mig lite där, kanske inte är något glapp, däremot så klonkar det ju till under fötterna när jag gör ovannämnda rattrörelser. Lite nojjig...! hmm

Finns det någon som kan bringa lite ljus över något av mina problem eller komma med tips på hur jag ska felsöka min bil.

Tacksam för all hjälp!!!

Mvh// Gore

Försöker iaf
12 819 Inlägg
4 november 2008
Styrväxeln..

Detta låter som styrväxeln glappar.
Var med om ett liknande problem när jag bytte stryväxel på en kundbil (audi 100)

Då hade jag inte fått in rattstången ända fram i splinsen på styrväxeln,
då lät det precis såhär.
Läste även din andra tråd om tutan osv.

Tutan la av i ovan nämnda audi också, då ratten kom för långt ut och den jordade inte mot navet och tutans kontaktring där.

Testa trycka ratten inåt medans du tutar.

Kanske lite långsökt, men detta låter bekant.

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

6 Inlägg
4 november 2008
Trådstartare
Tack te_wik för snabbt svar!

Det vore ju vara grymt fint om man kunde lösa 2 problem i ett så att säga. Finns det några andra åtgärder man kan tillämpa för att se till att den inte glappar till igen efter att jag ev. fått styrväxeln på plats?
Det är inte så att det är förenat med fara att styrväxeln glappar??

Tack på efter- och förhand wink

Sök