4085
Sök

kopplings fundering nissan sunny gti-r.

252 Inlägg
11 november 2008
Trådstartare
har lite oroande fundering ang  kopplings slir.
märkte igår då jag skulle garagera r:en igen. så då jag smög på ettan med kopplingen inte helt uppsläppt utan precis  på dragläge så vibrerade hela bilen kraftigt och det luktade bränd lamell då jag stängde av den.
har varit  o små kört lite innan men inte märkt någon som helst tendens till lamell slir under körning och då har jag både fullgas växlat och "normal"kört den ?
något jag behöver vara orolig för eller så ? tänkt sälja bilen så med gott samvete

Gti-r

Rapidoz
688 Inlägg
11 november 2008
Tobbe_n skrev:
har lite oroande fundering ang  kopplings slir.
märkte igår då jag skulle garagera r:en igen. så då jag smög på ettan med kopplingen inte helt uppsläppt utan precis  på dragläge så vibrerade hela bilen kraftigt och det luktade bränd lamell då jag stängde av den.
har varit  o små kört lite innan men inte märkt någon som helst tendens till lamell slir under körning och då har jag både fullgas växlat och "normal"kört den ?
något jag behöver vara orolig för eller så ? tänkt sälja bilen så med gott samvete

Inget du behöver vara rädd för.
När du tvångslägger i en växel utan att koppla ur korrekt kan deet bli att du istället "slirar" med kopplingen och en illaluktande doft kommer..

Att göra detta 1 gång gör inte så stor betydelse, men att fortsätta tar skada tongue

När du är ute och kör, testa gasa max,
Går varvet snabbare upp än hastigheten?
OKEJ, lite gör det ju såklart men inget märkvärdig så kan du sova gott smile

Jag har aldrig byggt fel.
Jag har bara kommit på flera sätt att inte göra det på.

252 Inlägg
11 november 2008
Trådstartare
när jag  körde den senast  var det då inga problem med att motorn varvade mer  än det gick. funderingen är om vridet på lågväxel å smygkörande kanske inte så nyttigt för lamellen..

låter som att jag kanske bara e lite paranoid och ängslig . bara  köra tills det rasar eller till då man säljer.

Gti-r

Rapidoz
688 Inlägg
11 november 2008
Tobbe_n skrev:
när jag  körde den senast  var det då inga problem med att motorn varvade mer  än det gick. funderingen är om vridet på lågväxel å smygkörande kanske inte så nyttigt för lamellen..

låter som att jag kanske bara e lite paranoid och ängslig . bara  köra tills det rasar eller till då man säljer.

är du rädd för att smygkörning inte är bra? roll

Ja det beror väl på hur du smygkör, asså du ska ju inte smygköra så att du sitter men en fot på kopplingen och trycker ner och upp den hela tiden för att sakta in och komma iväg lite hela tiden.

Men att lägga i en växel och köra sakta är ju bara bra smile

tror du är lite för kär i din sunny big_smile

252 Inlägg
11 november 2008
Trådstartare
940turboplus skrev:
Tobbe_n skrev:

är du rädd för att smygkörning inte är bra? roll

Ja det beror väl på hur du smygkör, asså du ska ju inte smygköra så att du sitter men en fot på kopplingen och trycker ner och upp den hela tiden för att sakta in och komma iväg lite hela tiden.

Men att lägga i en växel och köra sakta är ju bara bra smile

tror du är lite för kär i din sunny big_smile

hehe sant det smile kanske ska lyfta foten från kopplingen å trycka den  på gasen istället big_smile

hahaha kan nog ligga något i det. bara orolig i onödan. kör ju inte så mkt med den så då ska det nog inte spela så stor roll enda stället den kommer besöka här näst är bilprovningen big_smile big_smile

Gti-r

Rapidoz
688 Inlägg
11 november 2008
Tobbe_n skrev:
hehe sant det smile kanske ska lyfta foten från kopplingen å trycka den  på gasen istället big_smile

hahaha kan nog ligga något i det. bara orolig i onödan. kör ju inte så mkt med den så då ska det nog inte spela så stor roll enda stället den kommer besöka här näst är bilprovningen big_smile big_smile

hehe ja det är ju den högra pedalen glädjen sitter smile

Må säga att jag är väldigt avunsjuk på din bil, sunny gti-r är en utav dom högre rankade bilarna jag vet.

Tror det har hänt 1 gång att vi fick in en sån på jobbet.

Fått ge mig på 1 gti-r och en skyline och må säga att sunnyn vann mitt hjärta mer big_smile

Liten,lätt och turbo (Dröm bil) big_smile

252 Inlägg
11 november 2008
Trådstartare
hehe PRecis . har som bara fått glädje att köra den totalt 30 mil på över ett år. bygt ny motor osv osv.. av olika oturs orsaker har det dröjt.. 

den har juh precis det man behöver liten 4 hjulsdriften och motor effekt smile

tack tack. synd den dödat min ekonomi så mkt annars hadde man nog haft kvar den.
sneglade en del på skyline innan men ansåg att dom e lite för "vanliga" så då blev det gti-r:en klart mer prisvärd big_smile

Gti-r

Sök