Etanol .. Sant eller Falskt ?

Toffe10 Lastbils Mekaniker
17 november 2008 · 357 Inlägg

Ramrod skrev:

torpis skrev:

danzor skrev:
visst kan slangarna säkert spricka om man har otur men gummi är inte den dyraste råvaran på denna jord!

Men jesus ved är det med folk och E85?????

Blir smått förbannad på alla som inte tänker längre än näsan räcker och knappt det.

Vem bryr sig om en slang för 40kr...  sak samma, men om den går av och man pumpar motorrummet fullt med E85, då DÖR MAN


kör era bilar på därför avsett drivmedel för tusan!

& vad tror du händer om en slang går av & du "pumpar motor rumet " fullt av bensin... som detsutom antänds lättare än etanol??   rollroll

Håller me dig här, händer inga så överdrivet mycke om man pumpar motorn ful me bensin, ha vari me om de flera gånger....

VectraGTS
17 november 2008 · 123 Inlägg

Tjäna,jag kör med E85 i 2 år med min gamle Renault 19.Jag har inte fått någon problem och på besiktning gick utan anmärkning:P

Vectra OPC
Audi S4 (1992)
volvokrille12 Blyfot
17 november 2008 · 829 Inlägg

våga vägra e85

"bara en mor kan älska en sån son"
torpis Forummoderator
17 november 2008 · 10 572 Inlägg

einherjer skrev:
sätt gärna in en länk dit man hittar korrekt info så folk slipper tro hit å dit då. len.

Jag gör det ett tiotal gånger i veckan, men det har svårt att nå fram.


självklart tror jag på att din olja blir konstig, för det blir den av E85, men inte pga upplöst sot.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
torpis Forummoderator
17 november 2008 · 10 572 Inlägg

VectraGTS skrev:
Tjäna,jag kör med E85 i 2 år med min gamle Renault 19.Jag har inte fått någon problem och på besiktning gick utan anmärkning:P

men du kör inte din nya opel på E85 trots din uppfattning om att det går utmärkt??

varför inte?

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
torpis Forummoderator
17 november 2008 · 10 572 Inlägg

Toffe10 skrev:

Ramrod skrev:

torpis skrev:

Men jesus ved är det med folk och E85?????

Blir smått förbannad på alla som inte tänker längre än näsan räcker och knappt det.

Vem bryr sig om en slang för 40kr...  sak samma, men om den går av och man pumpar motorrummet fullt med E85, då DÖR MAN


kör era bilar på därför avsett drivmedel för tusan!

& vad tror du händer om en slang går av & du "pumpar motor rumet " fullt av bensin... som detsutom antänds lättare än etanol??   rollroll

Håller me dig här, händer inga så överdrivet mycke om man pumpar motorn ful me bensin, ha vari me om de flera gånger....

Jag ger upp...  Ni som avslutar en tankning med att fylla 5-10 liter in genom grillen bara för det är ofarligt kan ju fortsätta med det...

eller varför inte diesel... då drar ju bilen bara 0.5/mil har min kompis sagt...

jesus!

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
UhrJr Nordic Tuning i Norrköping
17 november 2008 · 839 Inlägg

volvokrille12 skrev:
våga vägra e85

För att...?

Skulle vara intressant att veta varför du tycker så.

Vad är det för fel på folk?
På det här forumet diskuterar man inte längre, man skriver +1.
Saab 90 "Nordic Extreme RWD" (1987)
AxlSam
17 november 2008 · 1 497 Inlägg

Ramrod skrev:

torpis skrev:

bmx skrev:
när ni andå pratar om etanol!
skulle ni rekomendera att tanka 50/50 i min mazda 626 2,0-87?

NEJ

Skit snack igen!    Byt bränsle pump. & kör.  Japanska bilarm, äldre secielt tål oftast inte etanolen. Enligt utförda tester av konverteringar.

Och hur mycket tjänar du på det då?
Det är inte många ören per liter..

Skall du köra på etanol så gör det ordentligt!
Plana toppen, släng i ett gäng större spridare och byt program.
Annars förlorar etanolen all sin charm.

Blanda 50/50?
Kan inget annat än att hålla med Torpis..

volvokrille12 Blyfot
17 november 2008 · 829 Inlägg

UhrJr skrev:

volvokrille12 skrev:
våga vägra e85

För att...?

Skulle vara intressant att veta varför du tycker så.

Pga hur de tas fram. Finns ju inge miljö tänk i de. Det är dyrare att köra på. Det är rent av ohälsosamt för en gamal bil att få en bensin e85 blandning.

"bara en mor kan älska en sån son"
Wikstromm Ett riktigt sprut de enda rätta
17 november 2008 · 2 252 Inlägg

volvokrille12 skrev:
våga vägra e85

Helt rätt !

måste bli bättre förädlings processer av socker rör o betor för att ta fram Etanol innan de ens blir i närheten av samma utsläpp som bensin just nu de går i snitt 1.1Liter fossilt bränsle av valfri sort för att framställa 1Liter etanol

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -
Volvovargen
17 november 2008 · 56 Inlägg

Tycker ju att snart e ju e85 lika dyrt som blyfri 95....har ja fel??
Sen har ja läst nånstans att man inte ska blanda mer 20% om man nu ska/vill blanda soppa å sprit..dvs 20% e85..

Xuri One Man Clan
17 november 2008 · 4 287 Inlägg

Toffe10 skrev:

Ramrod skrev:

torpis skrev:

Men jesus ved är det med folk och E85?????

Blir smått förbannad på alla som inte tänker längre än näsan räcker och knappt det.

Vem bryr sig om en slang för 40kr...  sak samma, men om den går av och man pumpar motorrummet fullt med E85, då DÖR MAN


kör era bilar på därför avsett drivmedel för tusan!

& vad tror du händer om en slang går av & du "pumpar motor rumet " fullt av bensin... som detsutom antänds lättare än etanol??   rollroll

Håller me dig här, händer inga så överdrivet mycke om man pumpar motorn ful me bensin, ha vari me om de flera gånger....

är ni körda eller ?
de är väl skit samma hur möe slangen kostar...orginal slangen i bilen e kanske gjorda för bensin  å tål de ... så de är väl skitsamma om bensin brinner lättare än etanol (grenröret e  fan varm för å antända diesel i rätt bil så) löser etanolen slangen så gör den...sen kanske kombinerat med högre soppatryck vid sneak-konverteringar...
etanol de löser fett/olja  osv å i gummi är de diverse grejer för att gummit inte ska torka ut...den tar bort smörjmedlet i vissa slangar å dom torkar ut å spricker... så är de..sen om dina slangar eller om din tank i tex plast orkar med E85 e frågan...

Tänker ni likadant med bromslangar eller ?äää de gör inge om den spricker jag kör aldrig fortare än 70 så jag hinner stanna...

Volvo s40 (2001)
Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
Kristian_L
17 november 2008 · 1 893 Inlägg

volvokrille12 skrev:
Pga hur de tas fram. Finns ju inge miljö tänk i de. Det är dyrare att köra på. Det är rent av ohälsosamt för en gamal bil att få en bensin e85 blandning.

Jag har inga synpunkter på hur det tas fram (Inte i denna tråden.) Men... Om du tankar 95 oktan, så kör du redan med bensin/etanol blandning. Olje bolagen har redan blandat åt dig. lollollol
Runt 5% tror jag det är i 95an från början. Färdig blandad grogg!cool

Volvo V60 D4 "Inscription" (2019)
Revotech Pedal To The Metal
17 november 2008 · 750 Inlägg

torpis skrev:

danzor skrev:
visst kan slangarna säkert spricka om man har otur men gummi är inte den dyraste råvaran på denna jord!

Men jesus ved är det med folk och E85?????

Blir smått förbannad på alla som inte tänker längre än näsan räcker och knappt det.

Vem bryr sig om en slang för 40kr...  sak samma, men om den går av och man pumpar motorrummet fullt med E85, då DÖR MAN


kör era bilar på därför avsett drivmedel för tusan!

Om du nu tycker att man ska köra de bilarna är avsedda för... Varför skriver du då massa om etanolen.. Då kan vi väl hålla vårt snack om etanol för oss själv då om du inte tycker att det är värt att diskutera.
neutralsmiletongue

Martin Karlsson -Plötsligt händer det
Audi A3 "ChriMa-Motorsport" (2002)
Saab 9-5 Vector "ChriMa Dragbil" (2003)
Saab 9000 "Street Ethanol Edition" (1993)
volvokrille12 Blyfot
17 november 2008 · 829 Inlägg

Kristian_V skrev:

volvokrille12 skrev:
Pga hur de tas fram. Finns ju inge miljö tänk i de. Det är dyrare att köra på. Det är rent av ohälsosamt för en gamal bil att få en bensin e85 blandning.

Jag har inga synpunkter på hur det tas fram (Inte i denna tråden.) Men... Om du tankar 95 oktan, så kör du redan med bensin/etanol blandning. Olje bolagen har redan blandat åt dig. lollollol
Runt 5% tror jag det är i 95an från början. Färdig blandad grogg!cool

Kör på 98... men antagligen är de etanol i de också. Men de är ju något som inte ja kan styra över, Jag kommer iaf inte att hälla på mer.

"bara en mor kan älska en sån son"
NiV3Rt
17 november 2008 · 371 Inlägg

The_Mechanic skrev:

volvokrille12 skrev:
våga vägra e85

Helt rätt !

måste bli bättre förädlings processer av socker rör o betor för att ta fram Etanol innan de ens blir i närheten av samma utsläpp som bensin just nu de går i snitt 1.1Liter fossilt bränsle av valfri sort för att framställa 1Liter etanol

Källa? Är det inte underligt att vi inte såg en rusning på e85 liknande den som var på bensinen i somras, om nu e85-priset skulle vara så beroende av oljepris?

Saab 9-3 SE 2.0t t5suite steg1 e85
Kristian_L
17 november 2008 · 1 893 Inlägg

volvokrille12 skrev:
Kör på 98... men antagligen är de etanol i de också. Men de är ju något som inte ja kan styra över, Jag kommer iaf inte att hälla på mer.

Vad jag läst, så skall det vara 5% i 95an, inget i 98an... Men vad f%n vet jag. Allt som står på internet är ju inte sant. wink

Volvo V60 D4 "Inscription" (2019)
OUTLAW1
18 november 2008 ·

som sagt har inte läst allt här nu men...


E85 höjer värmen i motorn...JA
E85 äter upp gummislangar o dylikt fortare än bensin..JA
E85 gör att din bil får lite mer klös ..JA
E85 är strävare/kärvare än bensin så bränslepumpen tar stryk efter ett tag..JA
E85 gör din bil mer svårstartad vid lägre temperaturer..JA
E85 kräver kallare tändstift pga höjt värmetal..JA
E85 skall inte köras i en icke E85 bil om man inte vill byta/meka saker som kommer gå sönder...
dessutom gör etanolen så att den bokstavligt tvättar cylinderväggarna fria från olja vilket med mer temperatur kommer rasa motorn till slut....Därav oxo jävligt täta oljebyten med fruktansvärt bra olja...

te_wik Forummoderator
18 november 2008 · 12 813 Inlägg

rallykid skrev:
som sagt har inte läst allt här nu men...


E85 höjer värmen i motorn...JA
E85 äter upp gummislangar o dylikt fortare än bensin..JA
E85 gör att din bil får lite mer klös ..JA
E85 är strävare/kärvare än bensin så bränslepumpen tar stryk efter ett tag..JA
E85 gör din bil mer svårstartad vid lägre temperaturer..JA
E85 kräver kallare tändstift pga höjt värmetal..JA
E85 skall inte köras i en icke E85 bil om man inte vill byta/meka saker som kommer gå sönder...
dessutom gör etanolen så att den bokstavligt tvättar cylinderväggarna fria från olja vilket med mer temperatur kommer rasa motorn till slut....Därav oxo jävligt täta oljebyten med fruktansvärt bra olja...

Vill bara lägga till att E85 inte ger bättre klös om man inte ställer om tändningen därefter.
(oftast)

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
racefan
18 november 2008 · 1 059 Inlägg

finns tillsatser idag som man slår i tanken så man inte tappar smörjningen.
Funkar som på gamla goda moppetiden då man blandade 2-taktsolja i bensinen.
Hur många vet fakta bakom det ni skriver eller bara hört/rykten?

Bygger kompletta bilar,du bestämmer.Motorjobb,styling,lack mm
samarbetspartners
JKR&Lack..CP-Service..Gik turbo..ralphsdack.com..skyltia,Inges bil och kaross
Pm för info
Mitsubishi evo Vll "Racefan.se" (2002)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang