Etanol .. Sant eller Falskt ?

Kristian_L
18 november 2008 · 1 893 Inlägg

torpis skrev:
Det är väl ganksa uppenbart att det inte är bra att fylla motorutrymmet med bränsle??  Just den biten är väl det sista vi skall behöva käfta om.

Jo man sitter här och undrar
om hissen gör ända upp till övervåningen hos alla mötes deltagare? wink <-IRONI !!! wink

Fråga en brandman, en som jobbar med eld, ett proffs vad han tycker om atityden här inne, att en liten brandrisk dör man väl inte av?? Duhh!
Så jädra tokigt så det är inte mycket idé att diskutera, låt stollarna hållas.
Tillslut tar samhället hand om dem och låser in dem, i ett rum med galler i fönstren, eller ett med mjuka väggar.

Samhälls farligt, rent krimimelt, är vad det är.

Senast redigerat av Kristian_V (18 november 2008)

Volvo V60 D4 "Inscription" (2019)
Revotech Pedal To The Metal
18 november 2008 · 750 Inlägg

Det var någon en lite bit upp här som skrev att etanol är mer lättantändligt än bensin..
Men oktantal då?.. Hallå.. ?  det är ju hur lätt det själv antänds.. Etanol har ju högre än bensin...

Om man kör på etanol så kan man ju öka kompet utan spikningar.. Det MÅSTE ju betyda att etanolen INTE själv antänder lättare än bensin.




Dessutom var det någon som sa att man ska lämna in för konverteringar och inte sitta hemma o mickla..
Det är inte så lätt som det låter ifall man har en äldre bil.. Speciellt om de inte är en saab eller volvo.

Martin Karlsson -Plötsligt händer det
Audi A3 "ChriMa-Motorsport" (2002)
Saab 9000 "Street Ethanol Edition" (1993)
Saab 9-5 Vector "ChriMa Dragbil" (2003)
Etingelholm
18 november 2008 · 979 Inlägg

Vad jag har fått lära mig så är Etanol mer hög explosivt. Men ska man köra på ren etanol så bör man mappa bilen för det. Kan även vara svår startad med ren etanol. Särskilt under vintern. Och de med att blanda så etanolen lägger sig uppe på bensinen, vafan e de för ngt? Ja tankar 50/50 vid besiktning för att få ner avgas värderna å de e inga problem. Men visst att slangar å sånt kan torka ut efter en lång period vid tankning utav etanol, de kanske kan stämma. Så långt har jag ännu inte utforskat. Men att blanda 50/50 gör ingen skada då den får både högexplosivt & vanlig soppa i sig. Får däremot besöka bensinstationen lite oftare.

Hpc
Honda Civic Ek4 "K24" (1997)
kolvas
18 november 2008 · 4 001 Inlägg

Revotech skrev:
Det var någon en lite bit upp här som skrev att etanol är mer lättantändligt än bensin..
Men oktantal då?.. Hallå.. ?  det är ju hur lätt det själv antänds.. Etanol har ju högre än bensin...

Om man kör på etanol så kan man ju öka kompet utan spikningar.. Det MÅSTE ju betyda att etanolen INTE själv antänder lättare än bensin.





Dessutom var det någon som sa att man ska lämna in för konverteringar och inte sitta hemma o mickla..
Det är inte så lätt som det låter ifall man har en äldre bil.. Speciellt om de inte är en saab eller volvo.

lättantändlighet och oktantal är inte detsamma, oktantalet handlar om självantändning under högt tryck och hög värme

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
kolvas
18 november 2008 · 4 001 Inlägg

AnderssonE30 skrev:
Vad jag har fått lära mig så är Etanol mer hög explosivt. Men ska man köra på ren etanol så bör man mappa bilen för det. Kan även vara svår startad med ren etanol. Särskilt under vintern. Och de med att blanda så etanolen lägger sig uppe på bensinen, vafan e de för ngt? Ja tankar 50/50 vid besiktning för att få ner avgas värderna å de e inga problem. Men visst att slangar å sånt kan torka ut efter en lång period vid tankning utav etanol, de kanske kan stämma. Så långt har jag ännu inte utforskat. Men att blanda 50/50 gör ingen skada då den får både högexplosivt & vanlig soppa i sig. Får däremot besöka bensinstationen lite oftare.

Nej, E85 är inte mer högexplosive, den innehåller mindre energi än bensin.

Att köra 50/50 funkar på en del bilar men till 99% så blir avgasvärdena helt åt helvete.

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
mrbuggy Entreprenör
18 november 2008 · 1 784 Inlägg

litet inlägg bara...kör på 50/50 men inget gjort för övrigt...besiktat å så utan problem...mest ett test bara inget som ger nåt,,varken prestanda eller ekonomi.  B230F  big_smile

Ramrod
18 november 2008 · 674 Inlägg

Fy fan ... tråden är FULL av hästskit!!       Kul & läsa om folk som tror sig kunna nått på allvar & försöka övertyga de andra...  lollollol

With great freedom comes great responsebility
Volvo 850 "MR500" (2011)
Volvo XC70 2,4T "Cop Car" (2000)
Ramrod
18 november 2008 · 674 Inlägg

UhrJr skrev:
Oj oj oj så mycket spekulanter...

rallykid skrev:
E85 höjer värmen i motorn...

Nej, det kyler snarare...

rallykid skrev:
E85 äter upp gummislangar o dylikt fortare än bensin..

Förmodligen ja, men inget du märker av under din livstid...

rallykid skrev:
E85 gör att din bil får lite mer klös..

Ganska så mycket mer klös, ja. Om det mappas in..

rallykid skrev:
E85 är strävare/kärvare än bensin så bränslepumpen tar stryk efter ett tag.

Faktist sant. Men bränslepumpar kan ju ge upp på bensin också...

rallykid skrev:
E85 gör din bil mer svårstartad vid lägre temperaturer..

Om allt mappas in har man en etanoldriven bil som startar problemfritt under -20....

rallykid skrev:
E85 kräver kallare tändstift pga höjt värmetal..

Oj vilket jävla krav... End of the world..

rallykid skrev:
E85 skall inte köras i en icke E85 bil om man inte vill byta/meka saker som kommer gå sönder...

Åk till en certifierad konverteringsfirma och mappa in bilen för etanol istället för att bonnmeka dit högre bränsletryck så går inget sönder...

rallykid skrev:
dessutom gör etanolen så att den bokstavligt tvättar cylinderväggarna fria från olja vilket med mer temperatur kommer rasa motorn till slut....Därav oxo jävligt täta oljebyten med fruktansvärt bra olja...

Inget som vi har märkt på alla våra konverterade saabar... Men Saab är väl en skitbil som inte gills förstår jag?

Här har vi en som faktiskt är lite påläst  smile

With great freedom comes great responsebility
Volvo 850 "MR500" (2011)
Volvo XC70 2,4T "Cop Car" (2000)
Ramrod
18 november 2008 · 674 Inlägg

BILSPORT hade en artikel som var mycket lärande i en tidning ett par nr. tillbaka, minns inte vilken nu..   Den rekomenderar jag starkt till er alla "lära sig själv på egen hand -- uppfinna hjulet igen folk"

Senast redigerat av Ramrod (18 november 2008)

With great freedom comes great responsebility
Volvo XC70 2,4T "Cop Car" (2000)
Volvo 850 "MR500" (2011)
JockeRX7 KTM 660
18 november 2008 · 537 Inlägg

Klart den killen är påläst. Nordic uhr jobbar ju med att konvertera bilar till e85.

Pontiac Gto 69a
Volvo 740 90a projekt bil
Ramrod
18 november 2008 · 674 Inlägg

för övrigt.... ta reda på vad etanol/methanol igentligen är... Ni har ju hela internet till förfogande... använd fantasin!

With great freedom comes great responsebility
Volvo 850 "MR500" (2011)
Volvo XC70 2,4T "Cop Car" (2000)
Ramrod
18 november 2008 · 674 Inlägg

JockeRX7 skrev:
Klart den killen är påläst. Nordic uhr jobbar ju med att konvertera bilar till e85.

Åfan..  läste faktiskt inte vem han var... lollollol

With great freedom comes great responsebility
Volvo XC70 2,4T "Cop Car" (2000)
Volvo 850 "MR500" (2011)
JockeRX7 KTM 660
18 november 2008 · 537 Inlägg

Ramrod skrev:
för övrigt.... ta reda på vad etanol/methanol igentligen är... Ni har ju hela internet till förfogande... använd fantasin!

Sätta sig på google i en halvtimme är väll svårt för vissa.
Bättre att starta en tråd där man får 100 olika svar, som dessutom talar emot varandra är väll bättre tongue

Pontiac Gto 69a
Volvo 740 90a projekt bil
Ramrod
18 november 2008 · 674 Inlägg

lol

JockeRX7 skrev:

Ramrod skrev:
för övrigt.... ta reda på vad etanol/methanol igentligen är... Ni har ju hela internet till förfogande... använd fantasin!

Sätta sig på google i en halvtimme är väll svårt för vissa.
Bättre att starta en tråd där man får 100 olika svar, som dessutom talar emot varandra är väll bättre tongue

Word!  dude!

With great freedom comes great responsebility
Volvo XC70 2,4T "Cop Car" (2000)
Volvo 850 "MR500" (2011)
Jimm
18 november 2008 · 1 661 Inlägg

Hardjim skrev:

Kristian_V skrev:

torpis skrev:
Det är väl ganksa uppenbart att det inte är bra att fylla motorutrymmet med bränsle??  Just den biten är väl det sista vi skall behöva käfta om.

Jo man sitter här och undrar
om hissen gör ända upp till övervåningen hos alla mötes deltagare? wink <-IRONI !!! wink

Fråga en brandman, en som jobbar med eld, ett proffs vad han tycker om atityden här inne, att en liten brandrisk dör man väl inte av?? Duhh!
Så jädra tokigt så det är inte mycket idé att diskutera, låt stollarna hållas.
Tillslut tar samhället hand om dem och låser in dem, i ett rum med galler i fönstren, eller ett med mjuka väggar.

Samhälls farligt, rent krimimelt, är vad det är.

? Killen har inget att tillföra men måsta vara med att tjabba?
yikesyikes

Tillbaka till tråden, inlägg ett.
Etanol kan skada och lösa vissa ämnen.
Vill man vara seriös och konvertera sin bil så bör man byta bränsleslangar. Antingen gör man det för effekt och passar på att dra dubbla matningar och dubbla pumpar med stålomspunna slangar eller byter man till fräsha gummislangar som tål etanol.

Vill man bara tanka billigt i sin skrotbil så är det bara att hälla etanol i tanken, men det finns ingen mening med det överhuvudtaget eftersom bilen kommer dra så mkt mer att du inte tjänar på den billigare såsen. Häller du i för mkt etanol så spikar motorn också utan att du knappt märker det.

Enligt mig så finns det ingen mening att köra på etanol om man inte jagar effekt nu med dessa bränsle priser. Bensin: 10.50
E85: 9.60

För alla som jagar effekt är E85 underbart både pga stökiometrin och oktantalet men då krävs en seriöst byggd motor.
En annan grej att tänka på är att nu på vinter är det E70 i pumparna så jag kan inte ens tanka min mappade E85 bil.

Senast redigerat av Hardjim (18 november 2008)

Phaetoon
18 november 2008 · 8 156 Inlägg

E85 och Bensin är båda två lösningsmedel. Dock så löser etanolen upp ämnen som inte bensinen är så bra på att lösa upp och vice versa. Så därför bör man byta oljefiltret och oljan ganska så omgående efter att man har bytt bränsletyp. En ny slang som är godkänd för bensin är nästan garanterat även godkänd för etanol. Men har man använt en slang i 10 år och bara kört på bensin så är det inte säkert att den tål övergången till etanol.
Samma slang kan säkert hålla minst lika länge om man kört på etanol, men själva bytena av bränsletyp kan minska livslängden. Lika bra att inte riskera något i onödan.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
Boostrider Försöker iaf
18 november 2008 · 1 998 Inlägg

Ska man ha mer pulver i motorn så kan man tanka e85 (nu e75)
INte för att de ska gå billigare. Bensinen ligger på 10,75 å e75 på 9,9 eller nö. Kan väl inte löna sig yikes

Be a good person. Be a Persson
Bmw, kärlek vid första bakvagnskastet
Volvo 244 GL/T Turbo "Back to the 80s" (1990)
Revotech Pedal To The Metal
18 november 2008 · 750 Inlägg

Hardjim skrev:

Hardjim skrev:

Kristian_V skrev:

Jo man sitter här och undrar
om hissen gör ända upp till övervåningen hos alla mötes deltagare? wink <-IRONI !!! wink

Fråga en brandman, en som jobbar med eld, ett proffs vad han tycker om atityden här inne, att en liten brandrisk dör man väl inte av?? Duhh!
Så jädra tokigt så det är inte mycket idé att diskutera, låt stollarna hållas.
Tillslut tar samhället hand om dem och låser in dem, i ett rum med galler i fönstren, eller ett med mjuka väggar.

Samhälls farligt, rent krimimelt, är vad det är.

? Killen har inget att tillföra men måsta vara med att tjabba?
yikesyikes

Tillbaka till tråden, inlägg ett.
Etanol kan skada och lösa vissa ämnen.
Vill man vara seriös och konvertera sin bil så bör man byta bränsleslangar. Antingen gör man det för effekt och passar på att dra dubbla matningar och dubbla pumpar med stålomspunna slangar eller byter man till fräsha gummislangar som tål etanol.

Vill man bara tanka billigt i sin skrotbil så är det bara att hälla etanol i tanken, men det finns ingen mening med det överhuvudtaget eftersom bilen kommer dra så mkt mer att du inte tjänar på den billigare såsen. Häller du i för mkt etanol så spikar motorn också utan att du knappt märker det.

Enligt mig så finns det ingen mening att köra på etanol om man inte jagar effekt nu med dessa bränsle priser. Bensin: 10.50
E85: 9.60

För alla som jagar effekt är E85 underbart både pga stökiometrin och oktantalet men då krävs en seriöst byggd motor.
En annan grej att tänka på är att nu på vinter är det E70 i pumparna så jag kan inte ens tanka min mappade E85 bil.

Tack ska du ha.. det finns iaf några vettiga inlägg i denhär tråden.  Det är ju effekten jag är ute efter när jag konverterar.. Inte ekonomin på något sätt..

Till Alla ni som klagar o tycker att de e "hästskit" och sånt.. Va fan. .Scrolla vidare i listan då.. Varför lägger ni tid på o läsa de ifall ni bara ska klaga sen då.

Martin Karlsson -Plötsligt händer det
Audi A3 "ChriMa-Motorsport" (2002)
Saab 9-3 Viggen "Saftey car" (2002)
Saab 9-5 Vector "ChriMa Dragbil" (2003)
UhrJr Nordic Tuning i Norrköping
18 november 2008 · 839 Inlägg

Revotech skrev:

Hardjim skrev:

Hardjim skrev:

? Killen har inget att tillföra men måsta vara med att tjabba?
yikesyikes

Tillbaka till tråden, inlägg ett.
Etanol kan skada och lösa vissa ämnen.
Vill man vara seriös och konvertera sin bil så bör man byta bränsleslangar. Antingen gör man det för effekt och passar på att dra dubbla matningar och dubbla pumpar med stålomspunna slangar eller byter man till fräsha gummislangar som tål etanol.

Vill man bara tanka billigt i sin skrotbil så är det bara att hälla etanol i tanken, men det finns ingen mening med det överhuvudtaget eftersom bilen kommer dra så mkt mer att du inte tjänar på den billigare såsen. Häller du i för mkt etanol så spikar motorn också utan att du knappt märker det.

Enligt mig så finns det ingen mening att köra på etanol om man inte jagar effekt nu med dessa bränsle priser. Bensin: 10.50
E85: 9.60

För alla som jagar effekt är E85 underbart både pga stökiometrin och oktantalet men då krävs en seriöst byggd motor.
En annan grej att tänka på är att nu på vinter är det E70 i pumparna så jag kan inte ens tanka min mappade E85 bil.

Till Alla ni som klagar o tycker att de e "hästskit" och sånt.. Va fan. .Scrolla vidare i listan då.. Varför lägger ni tid på o läsa de ifall ni bara ska klaga sen då.

Poängen med att diskutera på ett forum är ju att lära sig och komma fram till saker osv. Dessvärre hade man lika gärna kunnat tro att de flesta pratat om hästskit i den här tråden, såpass felaktig fakta har framkommit....

Lås den här tråden innan jag får mardrömmar, tack..

Vad är det för fel på folk?
På det här forumet diskuterar man inte längre, man skriver +1.
Saab 90 "Nordic Extreme RWD" (1987)
torpis Forummoderator
18 november 2008 · 10 572 Inlägg

Revotech skrev:
Varför lägger ni tid på o läsa de ifall ni bara ska klaga sen då.

Av den enkla anledningen att snabba bilar är fräcka som tusan, det är i min värld tråkigt att inte få se den på gatan pga nån flane på garaget sa att 60% etanol gör att den går mycket bättre...  men resultatet blev hål i motorn och en förstörs sesång.

man får göra precis som man vill, men jag tycker det vore jättetrist om man sköt sin motor pga nån roar sig med att sprida felaktigheter.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang