3635
Sök

Ev hjullager problem / byte vä fram Toyota Corolla 1988.. Hjälp..

2 Inlägg
22 november 2008
Trådstartare
Har en corolla wagon -88 som gått 24000 mil. De senaste månaderna har det börjat komma ett rull relaterat ljud från framvagnen. Det mullrar rejält i bilen kring 55km/h men ljudet hörs typ hela tiden med viss variation på volymen. Ljudet avtar när jag svänger höger. Gissade att det kom från vänster fram vid däckbytet idag snurrade jag på däcket o anar ännu mer att ljudet kommer från detta ställe.

Jag antar att det är hjullagret som börjar att ge sig.

Skulle det kunna vara något annat?
Hur svårt är det att byta själv? (Kan meka lite..)
Måste man ha specialverktyg eller går det ändå?
Någon som vet nån bra guide på nätet? (Har letat men inte hittat..)
Är det ett alternativ att försöka hitta hela hjul infästningen med lager o allt på skroten?

Tacksam för hjälp... smile

Audi/Wv mek
148 Inlägg
23 november 2008
säker på att det kommer från vänster hjullager? vanligtvis så brukar det låta mer när du belastar det lager som är dåligt, (om det låter mer när du svänger vänster är det höger och vise versa) specialverktyg behöver du generellt inte men hydralpressverktyg behövs/underlättar för det mesta, det är inget roligt jobb så var säker på vilken sida det är innan du börjar!

vågar inte säga exakt hur du ska göra när det gäller toyota, nån annan som vet exakt hur det ser ut?

Det är inget fel på min hjulinställning, det är din inställning till mina hjul!

2 Inlägg
24 november 2008
Trådstartare
är rätt säker att ljudet kommer från vänster hörde lite när jag snurrade på däcket vid hjulbytet... vet inte om det skulle kunna vara bromsrelaterat.. ljudet ändars dock inte alls när man bromsar..

Sök