Du får ALDRIG överladda en bmw motor eftersom dem är inte byggda för det från fabrik, så därför får man plocka av allting inför varje besiktning. Men har man allt liggandes orginal och sen en orginal mappad styrbox så är det inget större jobb.
Angående försäkring så får man inte ha turbo. Skulle jag smälla kan det bli stora konsekvenser. Jag vet inte exakt hur hårda dem är.
NdL skrev: Oj, här har man ju missat något. Alltid lite roligt med turbos i likadan bil som man själv har.
Så detta ska följas.
Måste bara fråga en grej dock. Hur har du tänkt att göra med försäkringar, besiktningen? Har själv haft planer på att turbokonvertera. Men har hela tiden bangat pga försäkringen.
Har för mig att det finns ett sätt att få en bil godkänd som ombyggd bil genom att basera den på en motorstarkare modell i samma serie, i ditt fall blir det M3 E36. Inte säker med värt att kolla upp kanske...
Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Ser bra ut! Ser framemot att se hur den går sen:D ... Och att regga som ombyggt fordon är ett helvete, du måste bygga om massor för att få den att gå som ombyggt.
TwinsBilOchPlat skrev: fan vad nice hur måna hp ger lulbon ??
Runt 300 - 350 hk och 450 vm ungefär.
Jag tror att det går att bygga om bilen till ombyggt fordon. men de är ett jävla jobb har jag för mig?
Vet inte riktigt, vad jag fått för mig här hemma är att man kan få en 320 godkänd med en M3as effekt (tex 321hp) genom att tex "basera" 320n på M3s chassi bromsar etc. Fast hur mkt man behöver byta för att få det godkänt eller om det går på en "helfordonsgodkänd" bil som din.
Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
AnderssonM skrev: Ser bra ut! Ser framemot att se hur den går sen:D ... Och att regga som ombyggt fordon är ett helvete, du måste bygga om massor för att få den att gå som ombyggt.
tack martin ... jo det är ett rent helvete, sen får man ju aldrig överladda en bmw maskin heller.
Men det är nog inga problem att få en 320 till en m3a ex
Vet inte riktigt, vad jag fått för mig här hemma är att man kan få en 320 godkänd med en M3as effekt (tex 321hp) genom att tex "basera" 320n på M3s chassi bromsar etc. Fast hur mkt man behöver byta för att få det godkänt eller om det går på en "helfordonsgodkänd" bil som din.[/ sry för OT
Har oxå hört talas om att en Bmw motor går EJ att få godkänd i regbes med Turbo för bmw bygger inte turbo motorer. Men om man kan få Bmw till att lämna ett avgasintyg på bilen så kanske...hör med Bmw å forska vidare i detta. Inte helt säkert men det kan gå, en kille i Tyskland fick sin Ford Sierra Pinto godkänd med Turbokonvertering efter att ha fått avgas godkännande hos Ford.
Kinagrenrör? Gör ett stag så slipper skiten spricka pga tyngden från turbon. Eller förstärk röret, kanske är lättare. Ska bli kul att se hur det här slutar
Darkie skrev: Vet inte riktigt, vad jag fått för mig här hemma är att man kan få en 320 godkänd med en M3as effekt (tex 321hp) genom att tex "basera" 320n på M3s chassi bromsar etc. Fast hur mkt man behöver byta för att få det godkänt eller om det går på en "helfordonsgodkänd" bil som din.[/ sry för OT
Men helfordonsgodkänd kom väl inte förrens -98 ?
mvh/ skog
I så fall är det lungt ju, men angående avgaskraven. Man kan ju regga en Volvo som inte har turbo orginal till turbo, då borde man kunna regga en Bmw med turbo?
Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
BmwConnyJag behöver hjälp som inte finns, Så ge upp!