extra batteri eller kondensator? --snabb fakta Till amatörer--

Drönirettab
30 november 2008 · 21 761 Inlägg

Phaetoon skrev:
När han skrev boken så var det mer eller mindre fakta. Batterierna har ju utvecklats en hel del dom senaste 5-10 åren. Det är ju bara ett par år sedan som bättre batterier blev tillgängliga för allmänheten i större skala.

Jo, håller med där. Man får naturligtvis tänka på när informationen skrevs och vilka prylar som var aktuella just då. smile

Drönirettab
30 november 2008 · 21 761 Inlägg

TeamNorrland skrev:
så då nu om jag fattar rätt så om man ska köra med extra batteri så är det lika bra att slänga i en kondensator?

Det är förstås upp till var och en att sätta en kondensator. Mitt råd är att testa utan kondensator först, men är man inte nöjd med resultatet (efter att ha sett till att batterier+generator+kablar verkligen fungerar som de ska) så är det ju bara att koppla in en sån. smile

Min personliga åsikt är att kondensator inte ska behövas så länge som bilens strömförsörjning är rätt dimensionerad, men det är just min åsikt.

K1NG3N
1 december 2008 · 557 Inlägg

Drönirettab skrev:

TeamNorrland skrev:
så då nu om jag fattar rätt så om man ska köra med extra batteri så är det lika bra att slänga i en kondensator?

Det är förstås upp till var och en att sätta en kondensator. Mitt råd är att testa utan kondensator först, men är man inte nöjd med resultatet (efter att ha sett till att batterier+generator+kablar verkligen fungerar som de ska) så är det ju bara att koppla in en sån. smile

Min personliga åsikt är att kondensator inte ska behövas så länge som bilens strömförsörjning är rätt dimensionerad, men det är just min åsikt.

okej, sitter och funderar på att stoppa in ett batteri så vad tycker du att jag ska använda mej av för tjocklek på kablarna?

Drönirettab
1 december 2008 · 21 761 Inlägg

35 mm2 kabel och 150 A säkringar i båda ändar av kabeln, det ska fungera. Grövre kabel är naturligtvis ingen nackdel, förutom att den är svårare att hantera och få plats med. smile

Senast redigerat av Drönirettab (1 december 2008)

dbjanoz
1 december 2008 · 1 785 Inlägg

TRANSPORT skrev:
det har pratats endel om detta , oftast får man nuförtiden ett svar att skippa kondensator, skaffa ett extra  batteri hellre

fakta är

Extra batteri:


+ du kan spela längre utan att ha motorn i gång

- extra batteri ökar lasten på generatorn,med andra ord mindre ström till anläggningen när motorn är i gång

= extra batteri hjälper endast till när motorn är avslagen

---
-

Kondensator: för den som vill öka strömförsörjningen när motorn är i gång

---------

För er som lyssnar absolut mest när ni kör välj kondensator/kondensatorer

För er som lyssnar högt ofta utan att vilja ha motorn i gång , välj extra batteri

...

..

det bästa för alround :  Ha extra batteri. ha kondensator/kondensatorer,samt se över hur mkt generatorn laddar , det finns att köpa högeffektgeneratorer

detta var mkt kort om kondensator och extra batteri
senare kommer mkt annat att spela in och andra ider som skiljerelä mm, men allt det tar vi i andra trådar tror jag ?


jag önskar er lycka till med ljudet

Var har du läst el-lära?

Hur är det möjligt att du har mindre strömresurser med bilen igång "laddande generator" än med bilen avslagen?

Kondensatorn är en buffert och tillför ingen extra laddnings energi. Denna uppgiften sköter endast av generatorn eller extern laddare

Det som är kondensatorns uppgift är att fungera som en snabb STRÖM buffert för att undvika spänningsvariationer i anläggningen. Med anläggning menar jag hela bilens elsystem.

Det första man ska åtgärda om spänningen sjunker till t ex 12volt under hård spelning är att förbättra batteri, kablar och generator. Att lägga pengar på en kondensator när strömresurserna är så dåliga att ljuset blinkar är helt bortkastat. Nog kan man få ljuset att blinka mindre men det beror på att spänningsvariationerna blir lite mindre. Men man har ju fortfarande aldeles för låg spänning i anläggningen

Senast redigerat av dbjanoz (1 december 2008)

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?
dbjanoz
1 december 2008 · 1 785 Inlägg

Phaetoon skrev:
Vi hade en stor diskussion om detta för ett par år sedan.
Jag måste nog instämma lite i kritiken mot ditt inlägg Transport.

En kondensator agerar i stort sett som ett batteri som kan släppa ifrån sig en stor mängd ström snabbt.
Den hjälper bara till när anläggningen kräver mer effekt än vad bilen kan lämna ifrån sig. Dvs den tar strömmen från batterier(na)/generator. En kondensator måste också laddas upp, så om man spelar så högt att kondensatorn blir tvungen att "arbeta" så ökar även den belastningen på generatorn i förlängningen.

Dagens batterier har utvecklats en hel del och är bättre på att skicka iväg stora mängder ström snabbt.
Det är därför kondensatorer används mer sällan nuförtiden.
En annan sak med kondensatorer är att dom kan färga ljudet.

Men ett extra batteri kan bara hjälpa till tills det inte längre är laddat. Men samma sak gäller mer eller mindre med en kondensator också. Poppar man på så mycket så att kondensatorn jobbar konstant och om man inte har en tillräckligt stark generator så tar man strömmen från batteriet och när batteriet är tomt så finns det inte tillräckligt med ström till kondensatorn.

En kondensator ska man ha för att stabilisera strömförsörjningen (spänningen) om t.ex. lamporna blinkar i bilen i takt med musiken. Då tar den hand om topparna och laddar upp sig mellan varven.
Men då kanske man bör tänka på att uppgradera det övriga systemet först istället, dvs grövre kablage (för mindre spänningsfall), byta ut generatorn och se om man behöver ett batteri som kan släppa ifrån sig effekten lite snabbare.

Man kan nästan säga att dagens "bilstereo"-batterier mer och mer liknar batteridrivna kondensatorer.

Det bygger på att moderna batterier t ex Tudor maxxima, Optima och liknande har ett ytterst lågt inre motstånd än andra batterier har. Ju lägre inre motsånd ju snabbare kan batteriet leverera. Där av att jag i flera inlägg tidigare har sagt att kondensatorn är det sista man ska välja om man har strömproblem

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?
K1NG3N
4 december 2008 · 557 Inlägg

Ntå bra sätt att fästa batteriet på och att få det stadigt? Behövs det nåt sorts lock kanske?

jonash SM-Guld Billjud 2007&08
4 december 2008 · 2 353 Inlägg

TeamNorrland skrev:
Ntå bra sätt att fästa batteriet på och att få det stadigt? Behövs det nåt sorts lock kanske?

Det är ju ett alternativ. Annars kan man ju åka till skroten och plocka av såna där "låsöron" som originalbatterier sitter med på vissa bilar.

mvh Jonas

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!
ante_green TurboFREAK
4 december 2008 · 291 Inlägg

Monterar man dubbla batterier måste dom inte vara exakt samma menar då 100amp så är de andra också på 100amp samma märke,startström o.s.v för att inte hmm ta ut varandra eller vad man ska säga


Funderar själv på att lasta i dubbla batterier i en av bilarna mina för att lyckas veva igång bilen men jag vill ju inte göra de i falll man måste ha samma skick på batterierna som jag skrivit ovan

detta är inget jag har upplevt eller gjort bara sånt som jag har hört!

Kolla in mitt projekttråd och kommentera gärna!
Bmw 320i e30 turbocoupe -85
Ta en titt på bilen Bmw 320i turbocoupe
BMW 320i/325i e30 "Turbocoupe" (1985)
Drönirettab
4 december 2008 · 21 761 Inlägg

Den allmänna rekommendationen från bla batteritillverkarna är att ha så lika batterier som möjligt, då fungerar batterierna bättre än om de skulle vara helt olika i ålder och storlek.

Låt oss säga att man har två batterier, ett helt nytt och ett gammalt. Det gamla batteriet har börjat självurladda en hel del och måste underhållsladdas emellanåt för att hålla sin laddning, det nya batteriet kan stå oanvänt ganska länge innan det behöver underhållsladdas.

När man kopplar ihop batterierna med varandra så kommer ju det gamla batteriet att självurladda som vanligt, men dessutom drar det med sig det nya också. På det sättet kan inte det nya batteriet utnyttjas fullt ut eftersom det gamla batteriet egentligen bara är en belastning, man kan alltså inte få ut så mycket av sina batterier som man borde kunna få. smile

Har man olika stora batterier som är ihopkopplade så riskerar ju det mindre batteriet att procentuellt sett dras ur mer än det större, det kan innebära att när det större batteriet har blivit 50% urladdat så har kanske det mindre blivit låt oss säga 75-80% urladdat. Den extra urladdningen kan i förlängningen betyda att det mindre batteriet ger upp långt före det stora.

Sedan är det ju samma sak i även det här fallet som i föregående fall angående att kunna utnyttja batterierna, det mindre batteriet kanske är allmänt strömsvagare och då hjälper det inte till så mycket som det skulle behövas.

Men, trots allt det där "negativa" så är det faktiskt så att flera bilstereobyggare använder olika batterier i sina byggen med bra resultat. Det som gör att byggarna inte får speciellt stora problem är (antagligen) att de underhållsladdar sina batterier ganska ofta eftersom de tävlar eller showar, dessutom står de knappast vid korvkiosken hela dagarna och spelar på högsta volym så att batterierna dras ur väldigt mycket.

Är man lite tveksam så kan man använda ett skiljerelä. Då separeras ju främre batteriet från bakre batteriet när motorn är avstängd och risken för att batterierna ska påverka varandra, när bilen är avstängd, är minimal. De som tävlar brukar helst inte vilja använda skiljerelä eftersom man kan tappa en gnutta ström vid mycket stora strömuttag, sånt får ju inte inträffa när man jagar tiondels dB. wink

electroJohannes Avstängd
6 december 2008 · 16 Inlägg

TRANSPORT skrev:
det har pratats endel om detta , oftast får man nuförtiden ett svar att skippa kondensator, skaffa ett extra  batteri hellre

fakta är

Extra batteri:


+ du kan spela längre utan att ha motorn i gång

- extra batteri ökar lasten på generatorn,med andra ord mindre ström till anläggningen när motorn är i gång

= extra batteri hjälper endast till när motorn är avslagen

---
-

Kondensator: för den som vill öka strömförsörjningen när motorn är i gång

---------

För er som lyssnar absolut mest när ni kör välj kondensator/kondensatorer

För er som lyssnar högt ofta utan att vilja ha motorn i gång , välj extra batteri

...

..

det bästa för alround :  Ha extra batteri. ha kondensator/kondensatorer,samt se över hur mkt generatorn laddar , det finns att köpa högeffektgeneratorer

detta var mkt kort om kondensator och extra batteri
senare kommer mkt annat att spela in och andra ider som skiljerelä mm, men allt det tar vi i andra trådar tror jag ?


jag önskar er lycka till med ljudet

super godis fakta KEEP ON . Vill lära mig mer TRANSPORT

NMI
6 december 2008 · 1 045 Inlägg

dessa trådar borde raderas helt, så inte folk bara läser första inlägget och tror att det ska vara så.

sen finns det ju vissa som borde bannas fort också.

BMW 740D "V8 Biturbo diesel" (2001)
Ford F250 Superduty "Diesel trucken" (2004)
bosabengt
31 juli 2011 · 2 035 Inlägg

Läste att phaetoon skrivit att kondensatorn kan färga ljudet. på vilket sätt?
läste ju rätt nyligen en tråd som länkade till en youtubevideo där man påvisade att en kondensator filterar bort störingar.  Det skulle vara min anledning till att köpa en konding.

Biljudsveteran sen 1984!
Nitromast Dr. Scanner
1 augusti 2011 · 2 167 Inlägg

Enda fördelen jag ser med en kondensator är om man inte belastar det med mycket mer än 1000-1200Wrms
och bara vill ha bort det blinkande från alla ljus. Då är en kondensator bra mycket billigare än att te.x köpa ett optima batteri för 2.500.

En sak jag alltid undrat. Hur lång hållbarhet har en kondensator i jämnförelse med ett batteri?

Fellow
1 augusti 2011 · 1 581 Inlägg

Nitromast skrev:
Enda fördelen jag ser med en kondensator är om man inte belastar det med mycket mer än 1000-1200Wrms
och bara vill ha bort det blinkande från alla ljus. Då är en kondensator bra mycket billigare än att te.x köpa ett optima batteri för 2.500.

En sak jag alltid undrat. Hur lång hållbarhet har en kondensator i jämnförelse med ett batteri?

Att du har blinkande ljus avhjälps ju inte med en kondensator. Snarare att du döljer det riktiga problemet. Dålig strömförsörjning pga skadat eller klent batteri, klent kablage, dålig jordpunkt eller dålig generator.

Senast redigerat av Fellow (1 augusti 2011)

Nitromast Dr. Scanner
1 augusti 2011 · 2 167 Inlägg

Fellow skrev:

Nitromast skrev:
Enda fördelen jag ser med en kondensator är om man inte belastar det med mycket mer än 1000-1200Wrms
och bara vill ha bort det blinkande från alla ljus. Då är en kondensator bra mycket billigare än att te.x köpa ett optima batteri för 2.500.

En sak jag alltid undrat. Hur lång hållbarhet har en kondensator i jämnförelse med ett batteri?

Att du har blinkande ljus avhjälps ju inte med en kondensator. Snarare att du döljer det riktiga problemet. Dålig strömförsörjning pga skadat eller klent batteri, klent kablage, dålig jordpunkt eller dålig generator.

Så om du sätter din en kondensator så slutar inte ljusen att blinka? wink
Då kondensatorn hjälper till att hålla spänningen i balans och att det inte blir samma djupurladdningar ur batteriet så hjälper det väldigt mycket till. Det är ju på sätt o vis ett snabburladdande batteri i sin tur.

EDIT:Om inte annat så sparar det på steget!

Senast redigerat av Nitromast (1 augusti 2011)

Fellow
1 augusti 2011 · 1 581 Inlägg

Nitromast skrev:

Fellow skrev:

Nitromast skrev:
Enda fördelen jag ser med en kondensator är om man inte belastar det med mycket mer än 1000-1200Wrms
och bara vill ha bort det blinkande från alla ljus. Då är en kondensator bra mycket billigare än att te.x köpa ett optima batteri för 2.500.

En sak jag alltid undrat. Hur lång hållbarhet har en kondensator i jämnförelse med ett batteri?

Att du har blinkande ljus avhjälps ju inte med en kondensator. Snarare att du döljer det riktiga problemet. Dålig strömförsörjning pga skadat eller klent batteri, klent kablage, dålig jordpunkt eller dålig generator.

Så om du sätter din en kondensator så slutar inte ljusen att blinka? wink

Du tar bort symptomen men inte problemet. Du har inte samma djupurladdningar i en svenssonbil som i en SPL-tävlingsbil. Sitter du med ett frontsystem, baksystem, dubbla 12" eller 15" med tillhörande steg som levererar 1000-1500W så drar det maximalt 120A och de flesta har väl kraftigare generatorer än så och det är inte en konstant effekt på 1500W så en generator med bra friskt kablage och bra jord bör hålla uppe en stabil ström.

Batterinörd får gärna ge ett ljus i frågan:)

Senast redigerat av Fellow (1 augusti 2011)

Nitromast Dr. Scanner
1 augusti 2011 · 2 167 Inlägg

Fellow skrev:

Nitromast skrev:

Fellow skrev:

Att du har blinkande ljus avhjälps ju inte med en kondensator. Snarare att du döljer det riktiga problemet. Dålig strömförsörjning pga skadat eller klent batteri, klent kablage, dålig jordpunkt eller dålig generator.

Så om du sätter din en kondensator så slutar inte ljusen att blinka? wink

Du tar bort symptomen men inte problemet. Du har inte samma djupurladdningar i en svenssonbil som i en SPL-tävlingsbil. Sitter du med ett frontsystem, baksystem, dubbla 12" eller 15" med tillhörande steg som levererar 1000-1500W så drar det maximalt 120A och de flesta har väl kraftigare generatorer än så och det är inte en konstant effekt på 1500W så en generator med bra friskt kablage och bra jord bör hålla uppe en stabil ström.

Batterinörd får gärna ge ett ljus i frågan:)

Hur ofta är det de sitter kraftigare generator än 120A I en vanlig bil? hmm (never)
Dessutom har du alltid en spänningsförlust i kabeln du drar till skuffen.
Detta leder ju ofta till att steget kan få riktigt dåligt med spänning vid hög belastning, Sätter man däremot dit en kondning så hålls spänningen uppe lättare och sparar på steget. Funkar ju som en "mellanlandning".

Tokken Team dBakuten
1 augusti 2011 · 3 453 Inlägg

Nitromast skrev:

Fellow skrev:

Nitromast skrev:

Så om du sätter din en kondensator så slutar inte ljusen att blinka? wink

Du tar bort symptomen men inte problemet. Du har inte samma djupurladdningar i en svenssonbil som i en SPL-tävlingsbil. Sitter du med ett frontsystem, baksystem, dubbla 12" eller 15" med tillhörande steg som levererar 1000-1500W så drar det maximalt 120A och de flesta har väl kraftigare generatorer än så och det är inte en konstant effekt på 1500W så en generator med bra friskt kablage och bra jord bör hålla uppe en stabil ström.

Batterinörd får gärna ge ett ljus i frågan:)

Hur ofta är det de sitter kraftigare generator än 120A I en vanlig bil? hmm (never)
Dessutom har du alltid en spänningsförlust i kabeln du drar till skuffen.
Detta leder ju ofta till att steget kan få riktigt dåligt med spänning vid hög belastning, Sätter man däremot dit en kondning så hålls spänningen uppe lättare och sparar på steget. Funkar ju som en "mellanlandning".

Nu beror det ju på vilken storlek på kabel du använder.. en 6mm2 kabel till 1500w steg är kanske inte det bästa som exempel.

Men en rätt dimensionerad kabel ger INGA märkbara förluster.

En kondensator är BEROENDE av en väl fungerade batteribank, taskigt med batterikapacitet ger taskigt
med ström i kondensatorn.

Kondensatorn gör mest nytta EFTER försteget I slutsteget.

Kondensatorn KAN dock användas för en något stabilare spänning MEN har man sådana problem med
stora spänningsdippar är inte kondensatorn en lösning, men den kan även hjälpa mot störningar och annat skräp i strömmen.

En kondensator skall INTE sättas dit ifall KABELN ger spänningsfall.

dBAkuten
Billjudsveteran sedan 1989
TEAM dBAkuten
PROJEKTTRÅD!
ChriZtoffer GAS democar 2018!
1 augusti 2011 · 8 744 Inlägg

Nitromast skrev:

Fellow skrev:

Nitromast skrev:

Så om du sätter din en kondensator så slutar inte ljusen att blinka? wink

Du tar bort symptomen men inte problemet. Du har inte samma djupurladdningar i en svenssonbil som i en SPL-tävlingsbil. Sitter du med ett frontsystem, baksystem, dubbla 12" eller 15" med tillhörande steg som levererar 1000-1500W så drar det maximalt 120A och de flesta har väl kraftigare generatorer än så och det är inte en konstant effekt på 1500W så en generator med bra friskt kablage och bra jord bör hålla uppe en stabil ström.

Batterinörd får gärna ge ett ljus i frågan:)

Hur ofta är det de sitter kraftigare generator än 120A I en vanlig bil? hmm (never)
Dessutom har du alltid en spänningsförlust i kabeln du drar till skuffen.
Detta leder ju ofta till att steget kan få riktigt dåligt med spänning vid hög belastning, Sätter man däremot dit en kondning så hålls spänningen uppe lättare och sparar på steget. Funkar ju som en "mellanlandning".

Woho! Då har jag en ovanlig bil, sitter 140A i min. wink Många nyare bilar har rejäla genratorer för att orka med alla strömförbrukare, i äldre däremot är det ovanligt med stora generatorer, då ska det vara nån gammal ambulans eller polisbil isåfall.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang