3006
Sök

Saab 9000CC 1991a. Kopplingen tar långt ner. Hur kan man åtgärda?

415 Inlägg
30 november 2008
Trådstartare
Hej jag skulle vilja veta vart servon sitter på en Saab 9000CC.
Jag kollade från behållaren det lilla jag såg när jag köpte den idag. Men den gick ner under motorn. Hur kan jag byta den på lättaste vis? Han jag köpte den av sa att det är förmodligen en slang som jag bara behöver sätta tillbaka. Men jag såg ingen sådan lös. *Hittade inte pumpen häller så så bra vad det med den saken*
Så lite tips hade varit uppskattat.
Sedan så undrar jag också bara en liten PS om det är hydraulisk eller Wire koppling på dom där?
Senast redigerat av Malkurrag (2 december 2008)

2 164 Inlägg
30 november 2008
De är hydralisk koppling på dom.
Pumpen till servon sitter under generatorn.
Tror nästan du få ta bort högerdäcket och innerskärmen för att se hur de ser ut.
Kan hända i enstaka fall att den går sönder och då är de inte billigt om man inte köper den från en skrot.

MVH

F

415 Inlägg
1 december 2008
Trådstartare
Ok. Jag tittade lite snabbt idag och såg att bromsvätskan var samma som till kopplingen. Och den nivån såg bra ut. Hur kan jag ställa om så att kopplingen in tar längst ner då?
Så bort med högerhjul och skrämen så ska jag kunna fästa slangen då? För jag har hällt i Servo olja idag och då kunde man styra den med lillfingret tills att det hade läckt ut igen.

2 164 Inlägg
1 december 2008
Under ifrån och innanför vänster hjulet kommer du åt då ja.

Angående de med kopplingen går de inte att ställa in för den är själv justerande.
Den ska ta långt upp och de gäller alla bilar.

MVH

F

415 Inlägg
1 december 2008
Trådstartare
Fredrik-79 skrev:
Under ifrån och innanför vänster hjulet kommer du åt då ja.

Angående de med kopplingen går de inte att ställa in för den är själv justerande.
Den ska ta långt upp och de gäller alla bilar.

MVH

F

På något vis måste man juh kunna justera det där :p Den slirar inte. Fan min gammla bil slirade mer wink Och den gick fint att köra!
Vad är felet att den tar så långt ner då? sad

2 164 Inlägg
1 december 2008
om en koppling tar långt ner börjar den bli dålig och behövs bytas.
Går gör de men då måste du mådda om ganska ordentligt.

MVH

F

415 Inlägg
2 december 2008
Trådstartare
Fredrik-79 skrev:
om en koppling tar långt ner börjar den bli dålig och behövs bytas.
Går gör de men då måste du mådda om ganska ordentligt.

MVH

F

Måste jag modifiera om för ett kopplings byte eller vad säger du? :p

5 710 Inlägg
2 december 2008
Malkurrag skrev:
På något vis måste man juh kunna justera det där :p Den slirar inte. Fan min gammla bil slirade mer wink Och den gick fint att köra!
Vad är felet att den tar så långt ner då? sad

Felet om den tar långt ned är luft......
Eftersom det är ett slutet system skall det inte komma in luft d.v.s någonting är fel och jag skulle tipp apå huvudcylindern (vid pedalerna)

SÅ....kortsiktig lösning= lufta.
Långsiktig lösning= renovera huvudcylindern

>>Fredrik, om en koppling är sliten (lamellen) är utrymmet större mellan tryckplatta--->svänghjul d.v.s kopplingen tar högre upp....

mvh Jonas

MVH Jonas
..............

Sök