4707
Sök

Missljud när man växlar, Wolksvagen Polo

4 Inlägg
2 december 2008
Trådstartare
Hej!

Jag har en Wolksvagen Polo -00, som gått ca 8500 mil. Köpte den för några månader sen av en bilfirma, fungerade då bra utan oljud när man växlade.. dock lite trögt att få i ettan.

Sen efter några veckor började det låta konstigt (liksom ett vinande ljud) när man växlade till tvåan, svårt att  få i tvåan, men inte allitd.. ungefär som om jag inte skulle ha tryckt ner kopplingen ordentligt..

Nu har dessutom backen börjat krångla.. "Vinande ljud" när man lägger i backen, och skit trögt att både få i backen och ettan.. Tvåan krånglar som vanligt, men störst problem med backen och ettan..
Det går ju liksom alltid att få i växeln, men det låter konstigt.. Skär i min kropp när jag hör ljudet, låter som om nånting håller på att pajar!

Vad kan detta bero på? Finn nåt att göra själv, eller måste jag lämna in den på svindyra reparationer?

Glad för alla tips!

Tack på förhand!

3 714 Inlägg
2 december 2008
har man inte garanti när man handlar på bilfirma?
och det med att det viner samt är svårt att få i växlarna beror på att lådan antingen är att lådan är på väg att ge upp...

kan även vara så enkelt att ett oljebyte i lådan löser det men tror nog mer på att byta låda

"Jag är inte dum jag har bara otur när jag tänker"
Mitt galleri: http://www.garaget.org/bollen1986/gallery
Vill du ha din bil fotad i skövde? skicka ett PM

3 354 Inlägg
2 december 2008
bollen1986 skrev:
och det med att det viner samt är svårt att få i växlarna beror på att lådan antingen är att lådan är på väg att ge upp...

kan även vara så enkelt att ett oljebyte i lådan löser det men tror nog mer på att byta låda

Det är garanti från bilfirma. 6 mån.

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra

213 Inlägg
2 december 2008
Låter som du har förlite olja i lådan.
Morsans Polo -99 hade likande problem.
Visade sig att det hade läckt ut olja ur lådan.

Fick byta låda på den. Gjorde jobbet själv. Lådan gick på 6000:-

4 Inlägg
2 december 2008
Trådstartare
Seth skrev:
bollen1986 skrev:

Det är garanti från bilfirma. 6 mån.

Har man 6 månaders garanti även på begagnad bil? hmm

Diktator
968 Inlägg
2 december 2008
ja, det gäller begnat också... fast sen att få rätt mot bilfirman är ju en annan sak... dom är rätt dryga och otrevliga oftast...

att ettan är seg brukade vara fel på äldre volkwagen bilar, typ min är seg, det har med staget till växel lådan att göra, det blir slitet och dant, går att shysstera det, vet dock inte hur det är på din...

kan även vara att det är en syncring som är slut

4 Inlägg
9 december 2008
Trådstartare
Har nu lämnat in bilen på verkstan, kan meddela att de var i kopplingen felet satt smile

Sök