Växellådekrångel på en atos HJÄLP

Traky
5 december 2008 · 38 Inlägg

Hej
Har köpt en hyundai atos 98a som skulle gå som en pendlar bil. Men 2 dagar senare rasade växellådan "suck" är det någon som vet eller har lite erfarenhet av just växellådor på en atos ?
Och om det kanske kan vara ett lättare fel att laga, eller om jag kommer behöva ta ner hela lådan.
det går ej att läga den i friläge men jag kan koppla så att motorn går fritt men hjulen står låsta ändå.
skumt.

Tacksam för alla svar

/// Traky

Ford Mustang Ghia "ghia" (1975)
Hasselstrom
5 december 2008 · 796 Inlägg

låter som att du får byta hela lådan. Stannar motorn när du släpper upp kopplingen och hjulen står låsta, så är hela lådan bomfast...

brett ställ, lördakväll!
"Kan de va så att turbon inte får tillräkligt med bensin eller?"
Traky
5 december 2008 · 38 Inlägg

Hasselstrom skrev:
låter som att du får byta hela lådan. Stannar motorn när du släpper upp kopplingen och hjulen står låsta, så är hela lådan bomfast...

Det som e så konstigt är att man kan släppa upp kopplingen och motorn går fritt men hjulen förblir låsta.

Ford Mustang Ghia "ghia" (1975)
Hasselstrom
5 december 2008 · 796 Inlägg

Traky skrev:

Hasselstrom skrev:
låter som att du får byta hela lådan. Stannar motorn när du släpper upp kopplingen och hjulen står låsta, så är hela lådan bomfast...

Det som e så konstigt är att man kan släppa upp kopplingen och motorn går fritt men hjulen förblir låsta.

Hum... låter skumt.. men hursom helst så är det nåt knas med lådan och du måste säkert plocka ner den..

Lycka till!

brett ställ, lördakväll!
"Kan de va så att turbon inte får tillräkligt med bensin eller?"
Traky
6 december 2008 · 38 Inlägg

Hasselstrom skrev:

Traky skrev:

Hasselstrom skrev:
låter som att du får byta hela lådan. Stannar motorn när du släpper upp kopplingen och hjulen står låsta, så är hela lådan bomfast...

Det som e så konstigt är att man kan släppa upp kopplingen och motorn går fritt men hjulen förblir låsta.

Hum... låter skumt.. men hursom helst så är det nåt knas med lådan och du måste säkert plocka ner den..

Lycka till!

Jopp började idag att skruva ner den får se hur det går imorgon

Ford Mustang Ghia "ghia" (1975)
Hasselstrom
7 december 2008 · 796 Inlägg

Skriv gärna vad det var som hade hänt!

Lycka till!!

brett ställ, lördakväll!
"Kan de va så att turbon inte får tillräkligt med bensin eller?"
Traky
7 december 2008 · 38 Inlägg

Fick ner växellådan idag wink
men det var som jag trode, att skiljeväggen mellan växlarna och kopplingen var sönder. Det var ett hål på cirka en femkrona så nu blir det till att hitta en bättre beg låda, e det någon som vet hör gärna av er !

//traky

Ford Mustang Ghia "ghia" (1975)
PerArne Mycke vill ha mer...
7 december 2008 · 611 Inlägg

Traky skrev:
Fick ner växellådan idag wink
men det var som jag trode, att skiljeväggen mellan växlarna och kopplingen var sönder. Det var ett hål på cirka en femkrona så nu blir det till att hitta en bättre beg låda, e det någon som vet hör gärna av er !

//traky

Visst va de avancerat att ta ner lådan?? hahahaha ibland är det roligt att skruva atos faktiskt(jag jobbar på Hyundai verkstad)

//Per-Arne
Traky
8 december 2008 · 38 Inlägg

Tja läget ?
Jo det var lite mek med att få ner växellådan "Pust" men nu e den nere.
jaha du jobar på en hyundai verkstad vad tar ni för en ny växellåda?
är det vanligt att dem går i sönder eller har jag haft otur ? några andra bra tips du kan ge mig nu innan jag sätter på en annan låda,? alltid bra med tips å trix hehe..coolcool

Ford Mustang Ghia "ghia" (1975)
Traky
16 december 2008 · 38 Inlägg

Hallå alla
Nu har jag fått på den nya växellådan, så nu funkar betta igen härligt smilesmile
men det har faktiskt varit mer slit än jag trodde.
Hadet gött

Ford Mustang Ghia "ghia" (1975)
Hasselstrom
17 december 2008 · 796 Inlägg

Grattis:)

brett ställ, lördakväll!
"Kan de va så att turbon inte får tillräkligt med bensin eller?"
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang