kamlägesgivare opel vectra

fragen
15 december 2008 · 49 Inlägg

Hej hej!
är det nån som har bytt en kamlägesgivare på en opel vectra 1,8L 16V -96
och isåfall är det svår?

Janosch
15 december 2008 · 205 Inlägg

Kolla vad en bilverkstad tar wink

Är det dyrt, är det svårt.. är det billigt, är det lätt smile

Android
15 december 2008 · 892 Inlägg

Vad är det för motor i den? Chansen är att det är rätt enkelt om du inte har tummen mitt i hand. smile

"Nä det här suger. Farväl grymma värld! Nu raderar jag kontot." *dramatiskt musklick* - Sandman
Min projekt tråd
micke-opel
15 december 2008 · 562 Inlägg

Det borde vara en X18XE.

9-5 Aero Sedan -05
Android
15 december 2008 · 892 Inlägg

Den verkar skapligt lik X20XEV som sitter i min Calibra, isf är det inga problem, har själv bytt givaren. smile

Givaren sitter då till vänster på motorn, om du står framför bilen. Du kan se en sladd som går ner i toppen på motorn, precis bakom där kamaxeldreven sitter. Så här gjorde jag:


1. Ta bort luftburk och insug, fram till luftmassemätaren ska räcka. Funkar att inte ta bort det med, men lättare att komma åt om man gör det.
2. Palla upp höger-fram på bilen och ta bort hjulet för att komma åt spännrullen och skruvar från hjulhuset.
3. Ta en blocknyckel och pilla in så du kommer åt spännrullen till generatorremmen och vrid på den så remmen blir slakare, och peta av den från generatorn. Släpp spännrullen.
4. Skruva av kamrems kåpan, den borde sitta med 3 skruvar. Var lite vaksam när du lossar den då det kan ramla ner brickor bakom kamrems kåpan.
5. Kamaxellägesgivaren sitter längst up, mellan kamaxeldreven. Du kan behöva en "inverterad torx" (?), det behövde iaf jag. Annars är det bara skruva loss den och skruva dit den nya.
6. Montera tillbaka allt i omvänd ordning.

Senast redigerat av Android (15 december 2008)

"Nä det här suger. Farväl grymma värld! Nu raderar jag kontot." *dramatiskt musklick* - Sandman
Min projekt tråd
fragen
15 december 2008 · 49 Inlägg

tack för svaren!
ne självklart har jag inte tummen mitt i handen, men på en del bilar måste man bort med kamrem och skit, tänkte om det var nått liknande på opel.
men då ska de inte vara några problem att ta på sig de jobbet:)

Android
15 december 2008 · 892 Inlägg

Inget personligt menat med tummen mitt i handen. smile
Skicka ett PM om du undrar över något, annars lycka till. smile

"Nä det här suger. Farväl grymma värld! Nu raderar jag kontot." *dramatiskt musklick* - Sandman
Min projekt tråd
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang