b230F byte ramlager

XeptiQ Whatever :)
18 december 2008 · 1 652 Inlägg

Tja..

Ska börja lite smått med ihop byggnad av mitt projekt nu här i dagarna.

men vill byta ut mina ramlager, bör jag tänka på något speciellt typ släppa ner hela vevaxel eller slipper jag de? Måste jag balansera min vevaxel efter jag bytt ramlager?


tackar för svar smile

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser
Volvo 940 Turbo "Projekt bygge" (1996)
Volvo V70III- SUMMUM "Rexxen" (2008)
mrbuggy Entreprenör
18 december 2008 · 1 784 Inlägg

XeptiQ skrev:
Tja..

Ska börja lite smått med ihop byggnad av mitt projekt nu här i dagarna.

men vill byta ut mina ramlager, bör jag tänka på något speciellt typ släppa ner hela vevaxel eller slipper jag de? Måste jag balansera min vevaxel efter jag bytt ramlager?


tackar för svar smile

Vadå släppa ner...?

mektrollet Reparatör
18 december 2008 · 630 Inlägg

XeptiQ skrev:
Tja..

Ska börja lite smått med ihop byggnad av mitt projekt nu här i dagarna.

men vill byta ut mina ramlager, bör jag tänka på något speciellt typ släppa ner hela vevaxel eller slipper jag de? Måste jag balansera min vevaxel efter jag bytt ramlager?


tackar för svar smile

Har du tänkt renovera när motorn sitter i bilen ? det går ju det med så klart . Lite mer pyssel men helt klart genomförbart . Balanseringen är va den är och ändras inte på vevaxeln pga lagerbytet

XeptiQ Whatever :)
18 december 2008 · 1 652 Inlägg

mektrollet skrev:

XeptiQ skrev:
Tja..

Ska börja lite smått med ihop byggnad av mitt projekt nu här i dagarna.

men vill byta ut mina ramlager, bör jag tänka på något speciellt typ släppa ner hela vevaxel eller slipper jag de? Måste jag balansera min vevaxel efter jag bytt ramlager?


tackar för svar smile

Har du tänkt renovera när motorn sitter i bilen ? det går ju det med så klart . Lite mer pyssel men helt klart genomförbart . Balanseringen är va den är och ändras inte på vevaxeln pga lagerbytet

okies..
nej motor ligger utanför.. inte i bilen ännu.. kommer lägga i den nästan komplett.. har inte fått hämtat ut toppen ännu.
bra att höra för är inte så sugen på att balansera..

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser
Volvo 940 Turbo "Projekt bygge" (1996)
Volvo V70III- SUMMUM "Rexxen" (2008)
PATRIK_J0HANSS0N Forskningsingenjör, Förbränningsmotorer på LTH.
18 december 2008 · 137 Inlägg

Du ser förstås till att ha motorn uppochner när du byter lagerna. Se till att spänna lageröverfallen med rätt moment och i rätt ordning.

Opel Astra Carvan 1.6 Enjoy "Bruksbilen" (2007)
Volvo 740 Classic "Farfars bil" (1992)
Volvo 240 "16V Turbo" (1988)
Volvo_Performance
18 december 2008 · 78 Inlägg

Smörj in dom nya lagrena ordentligt med olja och bultena med olja när du drar med moment.
Smörj även in dom nya packboxarna med olja, för jag förmodar att du har en packningssats? annars går dom varma och börjar läcka..
Sätt tillbaka överfallen på rätt plats och åt rätt håll, men det är ju självklart iofs.. tongue

Volvo 740 "Saffran" (1987)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang