Efter en tids buslutsångest har jag bestämt mig för att lägga upp en projekttråd om hobbybilen Detta är då min absolut första bil, köptes i augusti -05 och övningskörde endast lite på hösten innan jag skulle börja renoveringen.. Tanken från början var att lyfta i en c20xe från kadett gsi samt snygga till utsidan lite, jo tjena Började leta rost och ungefär där spårade det ur, skrapade ren hela bilen under, blästrade samt grundade för att få bort all gammal rost samt föhindra ny. lagade den rost som fanns och parkerade bilen i ett hörn av garaget medans rallycrossbilen fick kärlek. Plockade fram den igen nu i höst och då var planen snabb FWD racer. Kom dock på andra tankar efter att ha sett andra 4x4 bilar byggas så det ville ju såklart jag också göra Tog kontakt med sfro och fick klartecken sagt och gjort mycket plåt kapades bort och bakvagnen började leta sig mot rätt ställe, efter en herrejösses massa mätning satt den exakt på rätt ställe och boxarna för främre bussningarna kunde byggas, fortsatte sedan med ramben och nya hjulhus, skitenkelt bilen kommer få hela drivlinan från en Calibra turbo samt kommer mest troligt reggas som ombyggt fordon (beroende på hur nya reglerna blir). Ska försöka lägga upp lite bilder nu också
objektet donatorbilen lätt strippad
gammelmotorn, gjorde en kort karriär inom JSM rallycross efter detta
inte världens bästa skick precis
skrapat
provmontering motor
påväg till blsästring blästrat grundat ena länkarmsfästet lagat/förstärkt Där får hon stå skämmas lite opel, klart man hittar rost då
större hjulhus fram provmontering bakaxelfäste början på ramben close-up på svetsarna uppkapat nya hjulhus
Kul prjekt, precis samma upplägg som jag tänkt köra. Har dock tänkt om och kommer köra LET, F20 och diffat istllet. Lycka till och uppdatera ofta!
Bygger Opel Corsa B Turbo, åker Opel Vectra OPC samt tyskstukad Opel Combo, sladdar Toyota Soarer JZZ30 http://www.realcar.se/
Årets företag på GreenlightGalan 2012!
Det verkar som det är mer än jag som tror att en corsa kan bli häftig måste man ju föröka leva upp til förväntningarna också.. Närmast på listan är att plocka ur motor/låda ur calibran för att se hur mkt kardantunneln måste byggas om, sen är jag även på jakt efter ett par fjäderben att ha bak, typ proflex, öhlins mfl minst 600mm långa så om någon ruvar på en omgång såna så är det bara hojta till Perrra_: jajjemen den kommer från lule, någon bil du känner till? kan även flika in att målet är körbar till sommaren 2010, ska ju hinna med rallycrossbilen också
I helgen har det varit storstädning i garaget och jädrar va gott om plats det blev då Självklart åkte calibran in så Matte bilbödel kunde skrida till verket Får se vad jag gör med karossen sen, är ju alldeles för fin för skroten, helt rostfri Nu ligger iaf motor/växellåda/f-låda på verkstadsgolvet och är nästan redo för en första provmontering i corsan. skja försöka ha bilder i varje update även om det är tråkiga bilder, för det är ju skittråkigt utan
1st C20LET med tillhörande F28 och fördelningslåda
Dagens arbete har bestått i att göra plats för transmissionen. Har lyft motorpaketet i och ur et oraäkneligt antal gången idag Visade sig kräva en del modifiering innan allt passade, fick bla höja upp styrväxeln 40mm för att få frigång till hydraliken som styr f-lådan. Sen passade såklart inte heller växellänkaget från f28:n så rotade fram ett från en ascona C, då det går rakt till växellådan utan länkage så blir det smidigast. Även det måste ju såklart modifieras för att gå fritt från styrväxeln. Så en helt del montering, domontering tänka montera demontera.... tidskrävande är bara förnamnet då man måste testmontera allt hela tiden. har såklart tagit en del bilder också
Så i veckan blir det att bygga ny kardantunnel längst fram sant någon typ av förstärkning mellan länkarmsinfästningarna fram
TwinsBilOchPlat skrev: vad är det för motor du har ????
Har du läst igenom tråden? En 2liters 16ventilers turbo-maskin ifrån opel calibra turbo.
Hade själv en rå corsa i huvet med drivlina ifrån calibra turbo. Hade dock tänkt på gammla modellen. Men de va bara på tanke stadiet. Men de ser riktigt bra ut
Självklart kommer viscokopplingen i f-lådan att bytas ut till en som tillåter mer drivning bak än original 90Nm. Har ju som sagt spårat ur en del dehär, men på ett bra sätt hade ju mätat en hel del innan och trodde inte det skulle krävas så mycket ombyggnad som det faktiskt visat sig göra för att få allt bra och inte bara ditbultat som man har sett endel skräckexempel på