3040
Sök

bakaxel till en volvo 745 16 valve samma som andra?

Hemmapul AB
195 Inlägg
23 december 2008
Trådstartare
hej jag behöver byta bakaxel på min volvo 745 16 ventilare och undrar om någon vet om de e samma
axel som andra kombi bilar? jag tror de men har hört att de ska va en annan.

men de jag mest undrar över e om jag kan ta en bakaxel från en nyare 745:a?  tex 90-> min e en 89:a eller måste jag ha en från en äldre 745:a

tack på förhand //snurre

Jag Gasar Tills Det Rasar!!!

Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
23 december 2008
kvittar om de är kombi lr ej samma baxalar iaf vet en som byter baxalar som han byter strumpor han tar nån bara håller de så håller de

men inte bara ta från en lika dan bil som du har med samma modell betäckning?
Senast redigerat av volvo_dude (23 december 2008)

12 086 Inlägg
23 december 2008
Det finns väl några olika men alla passar vad jag förstår. Det är möjligen hastighetsgivaren som är lite olika på senare 940 o så (lr??)

243 Inlägg
25 december 2008
16v har samma axel som dom andra, dom byter däremot hastighetsgivare -88 så man får se till att får rätt givare. -88 och uppåt är samma som 940

Hemmapul AB
195 Inlägg
26 december 2008
Trådstartare
okej axlarna passar ju men utväxlingen e väll olika på kombi och sedan. jag har för mig de :S aja de kan ju inte bli sämre än vad de e smile

Hemmapul AB
195 Inlägg
27 december 2008
Trådstartare
tjena hörde att turbo bilar ska ha slungdiff eller nått. stämmer deta och änu en gång e de någon som vet om där är olika utväxlingar på kombi & sedan? tack på förhand

Hemmapul AB
195 Inlägg
27 december 2008
Trådstartare
hittade lite info i ett annat forum på jag rullar.se bra att veta verkar vettigt

Jo, alla axlar mellan 740 -88B och upp till sista årsmodellen (-98) på 940 passar. Dock har automaten en annan utväxling som gör att en manuellt växlad bil accelererar lite snabbare men varvar dock lite högre vid marschfart och då drar det mer bränsle.
Det som kännetecknar axlar efter -88B är att kåpan över differentialen är gjord av aluminium och ganska tjock i godset, ca 12mm. Tidigare axlars kåpor är av plåt och tunnare i tjocklek.
Den vanliga typen heter 1031, hade jag varit du hade jag letat upp en som heter 1041 som är med slungdiff vilket betyder att du får drivning på båda hjulen då det ena släpper. Mycket bra om man drar mycket släp t ex. Den axlen sitter på de flesta turbobilar, har för mig att den även satt standard på 940 GL -91. Den märkningen hittar du på en papperslapp på bakaxeln som sitter till vänster om du tittar bakifrån, ca 20 cm in från hjulet, man brukar få skrapa bort lite skit så ser man.
Observera att det inte skiljer nåt på infästningar eller så, ALLA axlar från 740/940 passar rakt på, kan vara bra att kontrollera så donatorbilen har ABS om din oxå har det. Givaren sitter ju i samma som hastighetsmätare, det är det som skiljer tidigare årsmodeller. Kombi eller sedan spelar ingen roll, 76o-axel passar dock inte då de har en helt annan konstruktion.

Sök