6449
Sök

Installationstips: Tak i kolfiber

I didn't spank you. I high fived your ass!
963 Inlägg
23 december 2008
Trådstartare
Har lite funderingar på att gjuta tak i kolfiber på min E39 5-serie.

Nu talar jag inte om drapering utan att ta bort plåttaket.

1. Hur gör man lättast/smartast för att få en bra form att gjuta av? Eftersom det är en sedan så antar jag att jag måste montera ut fram/bakruta för att få loss nuvarande taket?
När taket är loss så gjuter man en form av det lösa plåttaket och sätter tillbaka kolfibertaket?

Besiktning: Det är taklucka nu. Då detta står i reg.beviset så måste bilen reg.besiktas då det naturligtvis inte kommer vara taklucka i kolfibertaket.
Borde vara lättast att reg.bes. med plåttaket, utan taklucka. Vad krävs för detta? Kan jag ta bort elmekanismen eller måste jag svetsa igen takluckan?

Fler idéer om vilka problem jag kan stöta på som jag bör tänka på i förväg?

12 086 Inlägg
23 december 2008
Ska de se ut som kolfiber sen?

Annars är de ju bara att du kapar plåten lite innaför så har du ju något att fästa kolfibern i oxå..

Ang besiktningen är de svårt, jag hade nog gjort färdigt de som de ska o sen regbesikta som de är.
Jag tvivlar stark på att de duger att koppla ur mekanismen för att regga utan taklucka tongue

963 Inlägg
23 december 2008
Trådstartare
JapMax skrev:

Annars är de ju bara att du kapar plåten lite innaför så har du ju något att fästa kolfibern i oxå..

Ang besiktningen är de svårt, jag hade nog gjort färdigt de som de ska o sen regbesikta som de är.
Jag tvivlar stark på att de duger att koppla ur mekanismen för att regga utan taklucka tongue

Ja, det ska vara olackad kolfiber, hela taket. Lägger jag ner det jobbet så ska det allt synas! big_smile
Har inte sett en E39 med kolfibertak innan. Finns det så lär det vara ganska ovanligt, eller har jag missat? smile

Reg.bes med kolfibertak kan bli svårt tror jag då det är en bärande del av bilen. Vanliga bes. är nog enklare. smile

1 291 Inlägg
23 december 2008
Rutorna måste ju såklart bort då taket är punktat under listerna.
formen bör du gjuta innan du borrar bort takplåten eftersom den är allt annat än styv när den är lös.
Är takluckan i glas eller plåt? Är den i plåt är deb bara plocka bort mekanismen, svetsa fast luckan och spackla innan du gjuter formen.
Ang. bes så kan du ju chansa och göra jobbet klart sen på plats kan du ju säga att det bara är draperat.
Men jag skulle åka in och regbes när luckan är igensvetsad så besiktningsmannen säkert vill se hur jobbet ät gjort.
lite tankar från min sida, lycka till

12 086 Inlägg
23 december 2008
TCG skrev:
JapMax skrev:

Ja, det ska vara olackad kolfiber, hela taket. Lägger jag ner det jobbet så ska det allt synas! big_smile
Har inte sett en E39 med kolfibertak innan. Finns det så lär det vara ganska ovanligt, eller har jag missat? smile

Reg.bes med kolfibertak kan bli svårt tror jag då det är en bärande del av bilen. Vanliga bes. är nog enklare. smile

Det låter onekligen som jävligt mkt jobb tongue

Smidigast för besiktningen kanske är som corsa_m säger att svetsa igen takluckan först och lacka på lite snabbt. Regbesikta och sen göra resten.

Men att ta bort fram och bakruta, gjuta av hela taket, gjuta kolfiber och maaassor med timmar i passande och slipande, nej fifan är de värt de verkligen? tongue

Kolfiberkuv är ju bra mkt lättare att, gör baklyckun med så blir de lite unikare.

963 Inlägg
23 december 2008
Trådstartare
JapMax skrev:
Det låter onekligen som jävligt mkt jobb tongue

Smidigast för besiktningen kanske är som corsa_m säger att svetsa igen takluckan först och lacka på lite snabbt. Regbesikta och sen göra resten.

Men att ta bort fram och bakruta, gjuta av hela taket, gjuta kolfiber och maaassor med timmar i passande och slipande, nej fifan är de värt de verkligen? tongue

Kolfiberkuv är ju bra mkt lättare att, gör baklyckun med så blir de lite unikare.

Det är aldrig värt att göra om en bil. Men jag tror det blir snyggt! big_smile Ser ju bra ut på M3 CSL, men de är ju lite dussinbilar nuförtiden. wink

Huv och bagagelucka ser jag som självklarheter i detta projektet, de är ju "bara" att hänga på. tongue (2-3 timmar jobb här också wink )
Senast redigerat av TCG (23 december 2008)

963 Inlägg
23 december 2008
Trådstartare
corsa_m skrev:

Punktat under listerna? Nu menar du på sidorna av taket, eller? Fram/bakruta är väl bara limmade mot taket? Det är väl ingen plåt, förutom taket mellan höger/vänster a-stolpe?

corsa_m skrev:
formen bör du gjuta innan du borrar bort takplåten eftersom den är allt annat än styv när den är lös.

Jag tar alltså bort fram/bakruta samt listerna på sidorna av taket och sedan gjuter jag av det?

corsa_m skrev:
Är takluckan i glas eller plåt? Är den i plåt är det bara plocka bort mekanismen, svetsa fast luckan och spackla innan du gjuter formen.
Ang. bes så kan du ju chansa och göra jobbet klart sen på plats kan du ju säga att det bara är draperat.
Men jag skulle åka in och regbes när luckan är igensvetsad så besiktningsmannen säkert vill se hur jobbet ät gjort.

Luckan är i plåt så svetsa funkar, tror vi är på samma linje där med att svetsa och sedan reg.bes. _innan_ montering av kolfiber.

Kommer kännas i hjärtat att svetsa/kapa i en bil jag haft i 6år som är helt utan rost... vad gör man inte för lite förändring i tillvaron? tongue

1 291 Inlägg
23 december 2008
TCG skrev:
corsa_m skrev:

Punktat under listerna? Nu menar du på sidorna av taket, eller? Fram/bakruta är väl bara limmade mot taket? Det är väl ingen plåt, förutom taket mellan höger/vänster a-stolpe?

corsa_m skrev:

Jag tar alltså bort fram/bakruta samt listerna på sidorna av taket och sedan gjuter jag av det?

corsa_m skrev:
Är takluckan i glas eller plåt? Är den i plåt är det bara plocka bort mekanismen, svetsa fast luckan och spackla innan du gjuter formen.

Luckan är i plåt så svetsa funkar, tror vi är på samma linje där med att svetsa och sedan reg.bes. _innan_ montering av kolfiber.

Kommer kännas i hjärtat att svetsa/kapa i en bil jag haft i 6år som är helt utan rost... vad gör man inte för lite förändring i tillvaron? tongue

Det jag menar är att takplåten är punksvetsad i profilerna på undersidan taket, alltså du kapar inte bort taket untan borrar bort det, finns speciella borrar för punktsvetsar.
på bilden är det iofs en bakskärm men principen är den samma, 2 plåtar som är svetsade och bildar en kant upp mot rutan, ser ut så i fram och bakkant på ditt tak också.
http://holmgrenmotorsport.blogg.se/design/images/2008/img_2485_24266071.jpg
Min tanke var sen att du gör en exakt kopia på takplåten som du sen limmar på plats.
och att det tar tid och är mycket jobb får man räkna med, man modifierar ju inte bilar för att det är tråkigt big_smile

Sök