2560
Sök

opel kadett går skit. :S

Mekaniker/Däckmontör
1 140 Inlägg
3 januari 2009
Trådstartare
#1
hejsan, har en opel kadett 1,6 från 90, allt började med att jag körde till jag fick soppatorsk, han pricis till macken. efter det så vart bilen svårstartad, skitslö under ca 3500rpm, blöddrar när man varvar typ. så började med att byte bränslefilter men vart ingen skillnad, har även gjort rent stiften.
någon som kan komma på nå mer att kolla?..

tackar för alla svar.
Mvh Daniel

187 Inlägg
3 januari 2009
#2
kanske soppapumpen som blivit lite röjd pga att du körde tills soppatorsk?


Mekaniker/Däckmontör
1 140 Inlägg
3 januari 2009
Trådstartare
#3
Jublub skrev:
kanske soppapumpen som blivit lite röjd pga att du körde tills soppatorsk?

är dom så jävla känsliga dom då? gick ju aldrig helt tom..
och den går ju bra över typ 3500-4000rpm :S..

1 217 Inlägg
3 januari 2009
#4
Du tog inte fel pump när du tanka då?wink


Mekaniker/Däckmontör
1 140 Inlägg
3 januari 2009
Trådstartare
#5
Ksj skrev:
Du tog inte fel pump när du tanka då?wink

haha nä de gjorde jag inte :p

1 270 Inlägg
3 januari 2009
#6
har en sån oxå åå har samma problem, men jag kör ändå big_smile


Mekaniker/Däckmontör
1 140 Inlägg
3 januari 2009
Trådstartare
#7
J_Erixzzon skrev:
har en sån oxå åå har samma problem, men jag kör ändå big_smile

ja men tycker det är lite drygt ja för går inte ligga på e4an i 110, om man inte ligger och varvar typ 6000 på 3;an och är väl varken bränsle ekonomiskt eller bra för motorn tongue

1 270 Inlägg
3 januari 2009
#8
tal0n skrev:
J_Erixzzon skrev:
har en sån oxå åå har samma problem, men jag kör ändå big_smile

ja men tycker det är lite drygt ja för går inte ligga på e4an i 110, om man inte ligger och varvar typ 6000 på 3;an och är väl varken bränsle ekonomiskt eller bra för motorn tongue

Nä det är ju sant tongue men jag har den som vinter bil så bryr mig inte så mkt om den tongue hehe, men den är riktigt snål med bensin klara åka 45 mil på 30 liter big_smile


Mekaniker/Däckmontör
1 140 Inlägg
3 januari 2009
Trådstartare
#9
J_Erixzzon skrev:
tal0n skrev:
J_Erixzzon skrev:
har en sån oxå åå har samma problem, men jag kör ändå big_smile

ja men tycker det är lite drygt ja för går inte ligga på e4an i 110, om man inte ligger och varvar typ 6000 på 3;an och är väl varken bränsle ekonomiskt eller bra för motorn tongue

Nä det är ju sant tongue men jag har den som vinter bil så bryr mig inte så mkt om den tongue hehe, men den är riktigt snål med bensin klara åka 45 mil på 30 liter big_smile

jo har min även som vinterbil, men fick ta fram volvon för att opeln krongla, och ska till fjällen nästa helg och skulle gärna ha åkt opeln då, för som sagt drar väldigt lite soppa tongue

1 270 Inlägg
3 januari 2009
#10
Aha okej tongue men iaf jag brukar hälla i lite STP i tanken för om det har blivit kondensvatten i tanken så man får bort det. För går ju inte så bra med vatten i tanken wink  så var det iaf på min när jag brydde mig tongue


Mekaniker/Däckmontör
1 140 Inlägg
4 januari 2009
Trådstartare
#11
J_Erixzzon skrev:
Aha okej tongue men iaf jag brukar hälla i lite STP i tanken för om det har blivit kondensvatten i tanken så man får bort det. För går ju inte så bra med vatten i tanken wink  så var det iaf på min när jag brydde mig tongue

har provat, hällt i k sprit å men inge bättre,

908 Inlägg
4 januari 2009
#12
när det blev soppa torsk så drog det med diverse skit i den sista bensin droppen.. så det täppte igen filtret ?
Senast redigerat av Beckstroem (4 januari 2009)

Killen med idéer.
193 Inlägg
4 januari 2009
#13
Beckstroem skrev:
när det blev soppa torsk så drog det med diverse skit i den sista bensin droppen.. så det täppte igen filtret ?

..han hade ju bytt filter efteråt...

- True to the Source -

Ett riktigt sprut de enda rätta
2 252 Inlägg
4 januari 2009
#14
blås rent slangar osv smile

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -

908 Inlägg
4 januari 2009
#15
Minitaylor skrev:
Beckstroem skrev:
när det blev soppa torsk så drog det med diverse skit i den sista bensin droppen.. så det täppte igen filtret ?

..han hade ju bytt filter efteråt...

missa tydligen..

Mekaniker/Däckmontör
1 140 Inlägg
4 januari 2009
Trådstartare
#16
men hur fungerar dom där motorerna, är de nå mekanisk insprut eller? ser ju ut osm en förgasare med typ en spridare i toppen, och är ju lambdasond också så, tänkte om de kan vara nå munstycke eller nå skit som kladda igen eller nå då?  är ju 1,6l motor, 55kw/ 73hk eller nå sånt..

Mvh

562 Inlägg
4 januari 2009
#17
kanske är centralinsprutning, vet du vad du har för motorbeteckning?

9-5 Aero Sedan -05

562 Inlägg
4 januari 2009
#18
"MULTEC:
CENTRALINSPRUTNING AV SAMMA SYSTEM SOM MÅNGA GM-US MOTORER HAR. PÅMINNER TILL UTSEENDET OM EN FÖRGASARE, MEN LYFTER MAN PÅ LUFTRENAREN SER MAN DET CENTRALT PLACERADE INSPRUTNINGSMUNSTYCKET SOM SPRUTAR RAKT NER I INSUGNINGSRÖRET. MÄNGDEN BRÄNSLE STYRS AV EN "MAP-SENSOR" SOM KÄNNER AV UNDERTRYCKET I INSUGNINGSRÖRET, EN KYLVÄTSKETEMPSENSOR SOM KÄNNER AV MOTORTEMPERATUREN, EN POTENTIOMETER SOM TALAR OM GASSPJÄLLETS LÄGE, EN HALLGIVARE I FÖRDELAREN OCH LAMBDA-SONDEN SOM KÄNNER AV MÄNGDEN OFÖRBRÄNT BRÄNSLE. ALL INFORMATION GÅR TILL STYRENHETEN SOM SEDAN SKICKAR SIGNALER TILL INSPRUTNINGSMUNSTYCKET OCH TÄNDSYSTEMET.
DE VANLIGASTE FELEN PÅ MULTEC-BILARNA ÄR STYRENHETSFEL(MÅNGA HAR FÅTT SINA GRATIS UTBYTTA AV GM) OCH KYLVÄTSKETEMPSENSORN, SOM DOCK EJ ÄR NÅGON DYR DEL." --- kopierat från http://hem.passagen.se/tigra/


Det är C16NZ som sitter i din bil verkar det som iaf...

9-5 Aero Sedan -05

Meister
6 763 Inlägg
4 januari 2009
#19
micke-opel skrev:
"MULTEC:
CENTRALINSPRUTNING AV SAMMA SYSTEM SOM MÅNGA GM-US MOTORER HAR. PÅMINNER TILL UTSEENDET OM EN FÖRGASARE, MEN LYFTER MAN PÅ LUFTRENAREN SER MAN DET CENTRALT PLACERADE INSPRUTNINGSMUNSTYCKET SOM SPRUTAR RAKT NER I INSUGNINGSRÖRET. MÄNGDEN BRÄNSLE STYRS AV EN "MAP-SENSOR" SOM KÄNNER AV UNDERTRYCKET I INSUGNINGSRÖRET, EN KYLVÄTSKETEMPSENSOR SOM KÄNNER AV MOTORTEMPERATUREN, EN POTENTIOMETER SOM TALAR OM GASSPJÄLLETS LÄGE, EN HALLGIVARE I FÖRDELAREN OCH LAMBDA-SONDEN SOM KÄNNER AV MÄNGDEN OFÖRBRÄNT BRÄNSLE. ALL INFORMATION GÅR TILL STYRENHETEN SOM SEDAN SKICKAR SIGNALER TILL INSPRUTNINGSMUNSTYCKET OCH TÄNDSYSTEMET.
DE VANLIGASTE FELEN PÅ MULTEC-BILARNA ÄR STYRENHETSFEL(MÅNGA HAR FÅTT SINA GRATIS UTBYTTA AV GM) OCH KYLVÄTSKETEMPSENSORN, SOM DOCK EJ ÄR NÅGON DYR DEL." --- kopierat från http://hem.passagen.se/tigra/


Det är C16NZ som sitter i din bil verkar det som iaf...

Samma som man kalla tbi på csb? (throttle body injection)?


Mekaniker/Däckmontör
1 140 Inlägg
5 januari 2009
Trådstartare
#20
camaro67 skrev:
micke-opel skrev:
"MULTEC:
CENTRALINSPRUTNING AV SAMMA SYSTEM SOM MÅNGA GM-US MOTORER HAR. PÅMINNER TILL UTSEENDET OM EN FÖRGASARE, MEN LYFTER MAN PÅ LUFTRENAREN SER MAN DET CENTRALT PLACERADE INSPRUTNINGSMUNSTYCKET SOM SPRUTAR RAKT NER I INSUGNINGSRÖRET. MÄNGDEN BRÄNSLE STYRS AV EN "MAP-SENSOR" SOM KÄNNER AV UNDERTRYCKET I INSUGNINGSRÖRET, EN KYLVÄTSKETEMPSENSOR SOM KÄNNER AV MOTORTEMPERATUREN, EN POTENTIOMETER SOM TALAR OM GASSPJÄLLETS LÄGE, EN HALLGIVARE I FÖRDELAREN OCH LAMBDA-SONDEN SOM KÄNNER AV MÄNGDEN OFÖRBRÄNT BRÄNSLE. ALL INFORMATION GÅR TILL STYRENHETEN SOM SEDAN SKICKAR SIGNALER TILL INSPRUTNINGSMUNSTYCKET OCH TÄNDSYSTEMET.
DE VANLIGASTE FELEN PÅ MULTEC-BILARNA ÄR STYRENHETSFEL(MÅNGA HAR FÅTT SINA GRATIS UTBYTTA AV GM) OCH KYLVÄTSKETEMPSENSORN, SOM DOCK EJ ÄR NÅGON DYR DEL." --- kopierat från http://hem.passagen.se/tigra/


Det är C16NZ som sitter i din bil verkar det som iaf...

Samma som man kalla tbi på csb? (throttle body injection)?

okej jo ser ut som en förgasare tycker jag, men är det nå munstycken förutom "spridarn" i mitten då?
Mvh


Sök