Växellådsbyte förgäves - 850 T5.

Jeebz
3 januari 2009 · 540 Inlägg

Hej

Har nu hållt på 4 helger här att bytt låda på min 850 T5 - 1995. Men det verkar som jag gjort allt jobb förgäves sad.

Nya lådan är uppe och ny koppling men nu är det nya ljud som låter illa istället. Innan växellåds bytet så hade jag skrap ljud i lådan mellan 2000-3000varv och sen slog det i diffen varje gång lådan snurrat ett varv typ(dunkande och smällande ju högre hastighet man hade). Nu med nya lådan har jag skrap ljud i lådan så fort man gasar släpper jag gasen är det tyst och står jag still på tomgång så hör man hur det knackar ifrån lådan. Konstiga är att det blir ingen skillnad på ljudet med kopplingen ner tryckt. Urtrampningslagret är bytt också. Det känns även konstigt i kopplingspedalen när man har den ner tryckt man känner vibrationer i den.

Nya lådan som jag köpt beggad av privatperson kass eller?. Jag orkar verkligen inte byta låda en gång till sad då skrotar jag hellre bilen.

Wikstromm Ett riktigt sprut de enda rätta
3 januari 2009 · 2 252 Inlägg

744tic skrev:
Hej

Har nu hållt på 4 helger här att bytt låda på min 850 T5 - 1995. Men det verkar som jag gjort allt jobb förgäves sad.

Nya lådan är uppe och ny koppling men nu är det nya ljud som låter illa istället. Innan växellåds bytet så hade jag skrap ljud i lådan mellan 2000-3000varv och sen slog det i diffen varje gång lådan snurrat ett varv typ(dunkande och smällande ju högre hastighet man hade). Nu med nya lådan har jag skrap ljud i lådan så fort man gasar släpper jag gasen är det tyst och står jag still på tomgång så hör man hur det knackar ifrån lådan. Konstiga är att det blir ingen skillnad på ljudet med kopplingen ner tryckt. Urtrampningslagret är bytt också. Det känns även konstigt i kopplingspedalen när man har den ner tryckt man känner vibrationer i den.

Nya lådan som jag köpt beggad av privatperson kass eller?. Jag orkar verkligen inte byta låda en gång till sad då skrotar jag hellre bilen.

lättare om man får höra de själv..
Ps. ska du skrota så ring mig wink haha smile

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -
Rille0
3 januari 2009 · 2 021 Inlägg

troligtvis så är även den nya lådan kass, e  ju inte så mkt man kan montera fel när de gäller koppling osv så de borde de ju inte vara, du har kollat så du har olja i nya lådan?

Jaguar Xjr "x308 supercharged" (1998)
TurbOla Reservdansk
3 januari 2009 · 6 271 Inlägg

Spontant låter det ju tyvärr som om lådan är kass, men att det knackar även om du kopplar, är ju märkligt.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
snapshot
3 januari 2009 · 908 Inlägg

inget drev i vxl lådan som är påväg att bli slitet bara ?

Ska du skrota köper jag fronten big_smile

Senast redigerat av Beckstroem (3 januari 2009)

isakare
4 januari 2009 · 272 Inlägg

Jag tycker det låter som du har problem med svänghjulet, när kopplingen är nere så står ju lådan och lammelen still, medans svänghjulet och tryckplattan snurrar, urtrampningslagret som du känner vibrationer i trycker ju mot tryckplattans solfjäder.

Åker helst på is =)
Jeebz
4 januari 2009 · 540 Inlägg

Fel av mig. Det knackade ljudet ur lådan försvinner(blir iaf tystare) när man kopplar ur därimot känns det något pulserande i kopplingspedalen när jag kopplat ur (inte kan man väl montera utrampningslagret fel). Jag bytte givetvist olja i lådan hade i redline mtl olja. Ska prova att hälla i lite mera olja för tror inte det blev exakt 2.1liter. Har varit ute och körd bilen ikväll nu och den funkar ju men låter illa sad. Jag rörde aldrig svänghjulet enda som är nytt är bultarna till tryckplattan. Det värsta är att lådan lever helvete så fort man gasar.

Senast redigerat av 744tic (4 januari 2009)

fredda_king Fotograf
4 januari 2009 · 1 319 Inlägg

tråkit att det ska vara problem då man hållt på att fixa med bilen. men tycker det låter som du fått tag på en dålig låda faktist.
hållt på skruva på min bil i några dagar nu. blir det inte bättre så känner jag samma som dig skrota den eller liknande.

Fotograf.
vårdad bil är bra bil
Lurken_85
4 januari 2009 · 832 Inlägg

Låter som urtrampningslagret om det blir tystare när du kopplar ur och pedalen känns konstig men det är svårt att säga om man inte har hört och känt det själv. Vet inte riktigt hur det ser ut på en 850 så jag ska inte uttala mej om att det går att sätta fel eller ej.

Senast redigerat av Lurken_85 (4 januari 2009)

Lemmy till upprörd skribent:
"-Utnyttjar vi groupies? Groupies? Hur kan du kalla din dotter för det!"
Jeebz
4 januari 2009 · 540 Inlägg

Har väl inget imot att skruva(nu vet jag hur man gör). Värsta är att jag har ingenstans att vara. Fick låna garage av polaren nu för att byta min låda. Vill inte ockupera deras garage ännu mera.

Erkki Ingenjör
4 januari 2009 · 56 Inlägg

det sitter inte dubbelmassesväånghjul på 850 va??

Mvh Erik
PeTTa
4 januari 2009 · 178 Inlägg

gå in på http://forum.nordic85x70club.nu/index sen reggar du dig. lägg upp ditt problem. sen kommer förmodligen en kille som heter pettson där svara och kanske tom hjälpa dig. han är rätt bra på saker och ting..


mvh petta

ps. kan du skriva sen att det var jag som tipsa om länken:D

http://www.garaget.org/PeTTa
ALLT UNDER 19" ÄR VINTERDÄCK
Buick Electra 225 "Black Beer" (1964)
blacken
4 januari 2009 ·

Skulle även kunna vara att din tryckplatta/stödlager/kopplingsgaffel är skadad/de eller att vevaxelns stödlager är slitet/glappt..

T_modee
4 januari 2009 · 482 Inlägg

Erkki skrev:
det sitter inte dubbelmassesväånghjul på 850 va??

Nä inte på min 850 iaf. Byggde om min till manuell nu i sommras.

blacken
4 januari 2009 ·

T_modee skrev:

Erkki skrev:
det sitter inte dubbelmassesväånghjul på 850 va??

Nä inte på min 850 iaf. Byggde om min till manuell nu i sommras.

Dum fråga kanske men petade du dit ett stödlager när du bytte från automat till manuell?..

Christian S
4 januari 2009 · 4 816 Inlägg

blacken skrev:

T_modee skrev:

Erkki skrev:
det sitter inte dubbelmassesväånghjul på 850 va??

Nä inte på min 850 iaf. Byggde om min till manuell nu i sommras.

Dum fråga kanske men petade du dit ett stödlager när du bytte från automat till manuell?..

nej det lär han inte ha gjort då det inte ska vara nått där, gjorde inte det heller av samma orsak när jag byggde om min V70 ifrån automat till manuell.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
Jeebz
10 januari 2009 · 540 Inlägg

Kontrollerade idag oljenivån i lådan och det kan inte ha varit för lite. För när jag tog bort påfyllningspluggen så rann det typ ur 1dl. Sen det här konstiga med kopplingen det låter inte hela tiden det kommer och går men låter oftast. Och man hör ett knackande ljud som även känns i pedalen då så det pulserar inte som jag sa tidigare.

Vet allvarligt inte va jag ska göra med bilen längre. Känns inte motiverande att byta låda igen. Sälja den med trasig låda får man väl inget för?.

Senast redigerat av 744tic (10 januari 2009)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang