3236
Sök

Volvo 740 M47 låda + OD

Volvo850-92
1 682 Inlägg
7 januari 2009
Trådstartare
ok. då är det typ bara skruva loss den dära klumpen och sätta dit på min bil smile Men kapa kadarnaxel måste jag också. Finns på skroten för 100 kr .

1 562 Inlägg
7 januari 2009
ja enkelt sagt så e de väl ngt åt de hållet.

Volvo850-92
1 682 Inlägg
7 januari 2009
Trådstartare
Jag har bara tänkt att skaffa OD på min M47 och farthållare. Men det kommer jag bara använda vid långkörning vid E4 typ. Jag kommer också använda mej av ECOdrivning.

Tror ni att den kommer gå snålt då big_smile hehe

1 758 Inlägg
8 januari 2009
Ingenting är ju omöjligt, men det är en del jobb.
Först måste man få ihop axlarna. Borde gå rätt smidigt att bygga en liten adapterlåda till detta, något i samma stil som man har på en A-traktor.
Sen ska ODn ha olja, borde också gå att lösa hyffsat enkelt i adapterlådan. Stora problemet med oljan är att en M46 har ingjutna kanaler för detta, vilket inte M47 eller M90 har. Alltså måste man hitta nåt bra sätt att "få ut oljan ur lådan". Att sedan leda in den i adapterlådan och koppla in den till ODn är ett betydligt mindre problem, bara att gänga i några nipplar och dra rör.
Sist får man korta kardan.

Meister
6 763 Inlägg
8 januari 2009
Volvo740-88 skrev:
Va. Drar farthållare mera bensin?? Trodde jag inte.

Men om jag får tag på en OD för en billig peng. Kanske en skrotbil, så monterar jag den, men först så måste jag komma på ett sätt att sätta fast den smile hmmm.

Min 740 går snabbast på 5:an.

Drar mer soppa eftersom att den hela tiden strävar efter att hålla den farten = full gas vid uppförsbacke och liknande = mer sås sad

There is no replacement for displacement
630 Inlägg
8 januari 2009
Lägg dom timmarna det tar på att jobba över eller nått så har du nog igen dom pengarna du skulle spara fortare...

1 813 Inlägg
8 januari 2009
schnauz skrev:
Ingenting är ju omöjligt, men det är en del jobb.
Först måste man få ihop axlarna. Borde gå rätt smidigt att bygga en liten adapterlåda till detta, något i samma stil som man har på en A-traktor.
Sen ska ODn ha olja, borde också gå att lösa hyffsat enkelt i adapterlådan. Stora problemet med oljan är att en M46 har ingjutna kanaler för detta, vilket inte M47 eller M90 har. Alltså måste man hitta nåt bra sätt att "få ut oljan ur lådan". Att sedan leda in den i adapterlådan och koppla in den till ODn är ett betydligt mindre problem, bara att gänga i några nipplar och dra rör.
Sist får man korta kardan.

Alltså, drivningen till OD´n sker genom att utgående axel från lådan går via od-klumpen.
Utgående axel är alltså betydligt längre på en M46a än på en M45 som i övrigt är samma låda.
Via denna längre axel för man över drivningen till od´n, på axeln sitter det nockar för att oljan ska pumpas runt till rätt tryck för att den ska växla överhuvudtaget.
Utgående axel från lådan är endast lagrad i just lådan.
För att man ska kunna montera ihop M47 och OD så måste man först och främst lösa problemet med utgående axel från lådan, dels ett frontstycke till OD´n där man kan lagra axeln och som sedan passar ihop med M47ans bakstycke och sedan är det oljetillförseln.

Som sagt inget är omöjligt, men vissa problem känns inte motiverat att lösa.

77 Inlägg
11 januari 2009
Volvo740-88 skrev:
Va. Drar farthållare mera bensin?? Trodde jag inte.

Men om jag får tag på en OD för en billig peng. Kanske en skrotbil, så monterar jag den, men först så måste jag komma på ett sätt att sätta fast den smile hmmm.

Min 740 går snabbast på 5:an.

Har svårt att tro att din 740 går snabbast på femman, alla 740 jag kört med b230f motorn gör typ 190 max orginal på 4an lägger du sen i femman sjunker den 5km/h på plan väg... är det lite uppför går den ner till 180 direkt.

Och är du ute efter en ekonomisk bil, köp då inte en 740 den gör inget annat än dricker soppa, jävla alkisbil... min 740 ruinerar mig typ smile men jag älskar henne ändå wink
Senast redigerat av jerry885 (11 januari 2009)

Sök