Hasselstrom skrev:
Provkör du bilen (och har kör runt i många gamla härkar tidigare) Så borde du känna om den gått 15000mil eller 30000...
Polaren har en 325a som han köpte när den hade gått "17000mil"...
Han själv har ingen känsla för bilar, men när jag provkörde den märkte jag att den hade gått längre...
Och mycket riktigt så hade den i själva verket gått strax 40k mil..
Det skall finnas ett sätt att kolla i systemet hur långt bilen (BMW e36) egentligen gått, så att det skall visa sig i trippmätaren det riktiga miltalet.
Jag personligen kan inte "koden" eller "sättet" får att få fram de, men åker du till bmw borde dom kunna kolla det. (nånting med att trycka på "trippknappen", blinka med helljuset o veva ner fönstret, eller nåt i den stilen).... du fattar..
Men provkör bilen och känn efter hur bakvagnen, motorn och chassit känns innan du bestämmer dej.
På polarens var nästan allt slut eller nära inpå. Dock är hans en 325a, men har den gått långt så känns det. Stötdämparna var totalslut runt om.
Kolla även hur slitna pedalgummin, knopp, ratt och förarsäte är. Det kan avslöja mycket.
Hoppas jag inte avskräkt dej för mycket bara. Bmw är bra och hållbara bilar med mycket kvalité och en 316 (vilket är den minsta motorn) är säkerligen inte alls lika hårt körd som en 325a, 320, eller en 318is, då dessa är populärast bland gasglada ungdomar.
Lycka till!