Köpa cross 250 4-takt prisklass 25-30k

Casy vinnarskalle!
14 januari 2009 · 907 Inlägg

Tjena! Jag är sugen på att köpa en 250f, men vet ej vilket märke som kan passa mig bäst. Årsmodellerna handlar om 04-06. Honda, kawa, suzuki eller yamaha? Skulle vilja veta vilken hoj som är mest "up to date" teknologiskt. Och även hållbarheten på grejorna.

BMW M3 "Crisis" (2002)
expect1991
14 januari 2009 · 1 814 Inlägg

Honda o yamaha är väl bäst på crossar om jag minns rätt, men varför 4-takt? en 2 taktare är ju mycket piggare big_smile

Smiley Legitimerad Lamphållare
14 januari 2009 · 369 Inlägg

Finns husqvarna också som många bortser ifrån då dom tror det är dåligt för att det inte är ett så stort märke... men jag anser att dom har bättre kvalite på sina hojar en tex kawasaki då dom inte har en så stor kundkrets och vill behålla sina kunder, var en honda person förut men har helt ändrat uppfattning nu.

Husqvarna har tex bättre effekt en honda, är mycket lättmekad och ventilerna håller bättre en på många av dom andra "större" märkena... min husqvarna tc 250 06 (cross 4t) har gått 75tim och har aldrig behövt ställa ventilerna (mäter spelet var 5:e timma) vid 60-70 tim brukar man ofta få byta ventilerna på andra 250 4taktare.

För 30 tusen kan du nog få en rätt fräsh 07a för, kan rekomendera att du åker till halvards motor i eskilstuna och köper hojen där, då är du garaterad att hojen är i bra skick.

gå in på: http://www.soe.se/  sedan in på motocross/enduro och läs husqvarna tråden, du kan ju läsa typ yamaha yzf tråden med så får du bilda dig en egen uppfattning.

" köpa nytt och köpa nytt... här på landet bygger vi om så att de passar! "
Casy vinnarskalle!
14 januari 2009 · 907 Inlägg

Jag vill inte ha en husqvarna. Jag tänkte köpa en kxf, rmz, crf eller kanske yzf. i 250-klassen. En 450 blir alldeles för våldsamt, eftersom jag är nybörjare. Vad skiljer årsmodellerna emellan (04-06)?

BMW M3 "Crisis" (2002)
r35pect BMW ///M3
14 januari 2009 · 404 Inlägg

börjar med att säga KÖP INTE KTM iallafall!

honda's crf250 04a och 05a ska vara lite halvkass kvalite på och har minst hk vad jag hört men är inget jag vet stämmer, däremot från -06 uppåt ska de vara bättre hållbarhet i grejerna och sen är de ju det underbara dubbla utblåset på dom, honda har bara en kam också vad jag minst.

köpte mig en suzuki rmz 250 -07a nu före julen och det är sånt sjukt vrid i den jämfört mot min andra suzuki 125cc jag hade går inte att jämföra för 5 öre,  sitter excel fälgar och renthal fatbar original.

kawasaki, finns inte nått speciellt att klaga på där heller tycker jag

ska inte säga nått som jag inte vet därför säger jag inget om yamahan

Nissan Gt-r "SS Black Edt" (2010)
BULLIS87
14 januari 2009 · 170 Inlägg

04 ans suzuki o kawasaki är ju likadana för dem byggde dem tillsammans.
Hade själv en crf 04 sist innan jag slutade tävla å va mycket nöjd med den!!
riktigt fin å köra! hade aldrig nå problem med den=)
fast å andra sidan körde jag bara den en sesång.
skulle dock alldrig köpa en som är så gammal för jag vet själv hur mycket man nöter ut grejorna!

Subaru Impreza Gt "Berit" (2000)
Volkswagen Typ1 1500lim "Bubbla" (1969)
guwib
14 januari 2009 · 624 Inlägg

är du nybörjare så spelar det ju ingen roll vad du köper!!?? samma årsmodell så är det ju knappt ngting som skiljer de olika märkena åt, 5 hk hit eller dit gör dig/ingen ngn skillnad.
viktigast är sjysst fjädring och däck
4-takt har ju ett skönare vrid och är ej så hysteriska som en 2-taktare..

jag började med en suzuki 465cc luftkyld 2-taktare=) gick som ett as=) skar vid ett toppfartstest
tjejens brorsa i bil bakom han låg i 140km/H och den fortsatte bara att dra ifrån som ingenting=)sen kom det fetaste gnistregnet ut ur cylindern och det var slutåkt(körde utan krök, den lossnade)

who´s the man?
Casy vinnarskalle!
14 januari 2009 · 907 Inlägg

Japp, jag är nybörjare. Har förvisso kört (och tävlat) med fiddy i 3 år, men lessnade. Så erfarenhet har jag, hur man tar kurvor och allt sådant, det är samma grundprinciper. Det gäller bara att lära sig applicera dom med en större hoj helt enkelt wink Men tack för alla kommentarer och råd hitentills iaf. Jag är som sagt riktigt sugen på en 250 4-takt och en årsmodell runt 05-06. Antar att dom går lös för 25-30k nu under vinterhalvåret?.. Och egentligen spelar det väl ingen roll vilket märke det är. Bara det är i bra skick så att säga.

BMW M3 "Crisis" (2002)
Turbo Tarzan
14 januari 2009 · 13 Inlägg

Stämmer som föregående talare skriver, Suzuki och Kawasaki hade ett samarbete 04-05-06, dock handlar det enbart om deras 250 4t modell.

Vad du väljer för modell spelar ingen som helst roll då alla är ungefär lika utvecklade från 05-06 och frammåt (30000kr klassen). Däremot tycer jag inte du ska stirra dig blind på enbart 250cc. Har du tillfälle att testa en 400/450 cross så gör det. En 250 känns underhållande i 3 minuter, sen kan man lika gärna åka moped istället. Dock med tanke på min storlek (174cm/80kg) borde jag sitta på en 250, men jag trivs med mycket vrid vilket man tyvärr inte får i en 250.

Själv började jag på en Husaberg FE400 -01 som inte är direkt snäll (jämförbar med modernare 450 crossar)
och har numera en Suzuki RMZ 450 -05 som enbart går enduro. Denna maskin har ett helt underbart lättkontrollerat register och vrid finns i massor, direkt från tomgång!

Kommer du sprätta grusväg, enduro eller är det bara cross-åka som gäller??

Casy vinnarskalle!
14 januari 2009 · 907 Inlägg

Jadu.. mestadels crossbana. Det finns inget roligare än att hoppa och köra fort i kurvor/tekniska partier som kräver blicken frammåt. Jag har prövat på enduro, och visst det är ganska skoj det oxå, men inget jag direkt prioriterar. Jag kommer även hoppa lite ramp. En 450 4-t blir nog för mycket för mig. Jag väger 72kg och är 177cm lång. Och komihåg, jag är nybörjare wink

BMW M3 "Crisis" (2002)
BULLIS87
14 januari 2009 · 170 Inlägg

Jag provade å köra en 450 typ en hel dag å det kände bra men jag åkte fortfarande fortare med 250in!
Sen kan man ju inte jämföra vridet i en 250 4t med en 450 4t!
Isåf ska man jämföra 125 2t med en 250 4t! å då är det en jävla skillnad!
Sen har jag för mig att suzuki o kawa hade ett jävla problem med ventilerna i början!
de har dem säkert inte med dem nya!
Tycker dock att hondan är bäst i fjädring å kör egenskaper iaf, Provkörde även yamahan å tyckte inte det va nå fel på den heller! tycker du ska satsa på en Honda eller Yamaha

Volkswagen Typ1 1500lim "Bubbla" (1969)
Subaru Impreza Gt "Berit" (2000)
Turbo Tarzan
14 januari 2009 · 13 Inlägg

BULLIS87 skrev:
Jag provade å köra en 450 typ en hel dag å det kände bra men jag åkte fortfarande fortare med 250in!
Sen kan man ju inte jämföra vridet i en 250 4t med en 450 4t!
Isåf ska man jämföra 125 2t med en 250 4t! å då är det en jävla skillnad!
Sen har jag för mig att suzuki o kawa hade ett jävla problem med ventilerna i början!
de har dem säkert inte med dem nya!
Tycker dock att hondan är bäst i fjädring å kör egenskaper iaf, Provkörde även yamahan å tyckte inte det va nå fel på den heller! tycker du ska satsa på en Honda eller Yamaha

Åker du fortare på en 250 4t än en 450 4t är det inte hojens fel, utan brist på styrka och självförtroende!!
Visst, du blir smidigare i trixiga partier p.g.a gyro-effekten, men du har inte i närheten samma register på en 250. Lär du dig åka 450 åker du FORT!! Det handlar bara om att våga använda maskinen.

Att jämföra vrid 2t kontra 4t är ju inte riktigt rätt med tanke på att 2t bygger sin styrka på en massa hk på höga varv och lite vridmoment, medans 4t istället pumpar en massa vrid redan från tomgång och har mindre hk. Problemet är att dom modernare 250 4t ej kan leverera så mycket vrid, utan i stället en massa hk, tex nya Honda CRF 250 som levererar nästan lika mycket hk på bakhjulet som min 450. Men hur körbar blir den egentligen?? Känns ju som en bottenstarkare 250 2t......

Gällande ventilproblemen på 250 4t hade alla japanska tillverkare dom bekymmrena runt 03-04-05 då dom envisades med att använda en titan-beläggning på hela ventilen som efter mellan 10-50 kör-timmar slitits bort. I vissa fall höll dom längre och i många fall skrotades toppen alt generalmotorras.
Man kan läsa i nästan alla blocketannonser, gällande ovan nämnda årsmodeller, att ventilerna är bytta. Mao är det inte lönt att köpa en -04 som gått 35 timmar och är i nyskick, sålänge ventilerna inte är bytta.

Vad gäller fjädring kan man aldrig säga att en viss hoj har skönare fjädring än någon annan då den är justerbar åt alla håll och kanter. Köp en hoj som du sitter bra på och som känns bra att köra, åk iväg till nån grusgrop eller crossbana och laborera med fjädringen tills du är nöjd. Sitter grymmt mycket hanterbarhet, uthållighets-besparing, fäste och körglädje i fjädringen.

Good Luck!!

Crusty69
14 januari 2009 ·

Jag skulle rekommendera en KXF isåfall, kanske just för att jag själv kör kawa i nuläget och älskar dom (körde Honda innan). Visserligen kör jag 250 2t, men om du är nybörjare så ska du helt klart satsa på 4t enligt mitt tycke.

Plugga igenom serviceboken så du inte slarvar med serviceintervallerna bara, en timräknare är att rekommendera också..

Tror inte du kommer bli besviken vilken hoj du än bestämmer dig för. Lycka till!

Alpha-X
15 januari 2009 · 85 Inlägg

Kan bara prata utav egna erfarenheter!

Hondas 250 4t 05- är inga problem, hur bra som helst.
Hade en 05a, krånglade ALDRIG!
Åker nu 07a, inte heller den krånglar!

Yamaha YZF 05- likadan som Honda.
Bror hade en 05a, helt sjukt hur den bara gick o gick.. endast slitdelar byttes!
Bror åker nu 07a, lika bra den!

RMZ&KXF ska du passa dig för.. iallafall dem 1a årsmodellerna runt 04.
Dem gör inget annat än krånglar.
Fast dem senaste är helt ok.

Det viktigaste är hur grejerna sköts... speciellt på en 4t!

Senast redigerat av Alpha-X (15 januari 2009)

I´m a Gubbe !
Casy vinnarskalle!
15 januari 2009 · 907 Inlägg

Tack för alla tips! Nu gäller det bara att hitta en hoj i fint skick. Och ännu bättre vore om någon ville byta mot min snöskoter (lynx 440 -03). Har fått bud på en crf 250 -05, en crf 450 -03 och en kxf 250 -06 (sedan jag la ut lynxen på blocket i måndags). Men det gäller väl ha is i magen och inte ta första bästa...

BMW M3 "Crisis" (2002)
BULLIS87
15 januari 2009 · 170 Inlägg

Turbo Tarzan skrev:

BULLIS87 skrev:
Jag provade å köra en 450 typ en hel dag å det kände bra men jag åkte fortfarande fortare med 250in!
Sen kan man ju inte jämföra vridet i en 250 4t med en 450 4t!
Isåf ska man jämföra 125 2t med en 250 4t! å då är det en jävla skillnad!
Sen har jag för mig att suzuki o kawa hade ett jävla problem med ventilerna i början!
de har dem säkert inte med dem nya!
Tycker dock att hondan är bäst i fjädring å kör egenskaper iaf, Provkörde även yamahan å tyckte inte det va nå fel på den heller! tycker du ska satsa på en Honda eller Yamaha

Åker du fortare på en 250 4t än en 450 4t är det inte hojens fel, utan brist på styrka och självförtroende!!
Visst, du blir smidigare i trixiga partier p.g.a gyro-effekten, men du har inte i närheten samma register på en 250. Lär du dig åka 450 åker du FORT!! Det handlar bara om att våga använda maskinen.

Att jämföra vrid 2t kontra 4t är ju inte riktigt rätt med tanke på att 2t bygger sin styrka på en massa hk på höga varv och lite vridmoment, medans 4t istället pumpar en massa vrid redan från tomgång och har mindre hk. Problemet är att dom modernare 250 4t ej kan leverera så mycket vrid, utan i stället en massa hk, tex nya Honda CRF 250 som levererar nästan lika mycket hk på bakhjulet som min 450. Men hur körbar blir den egentligen?? Känns ju som en bottenstarkare 250 2t......

Gällande ventilproblemen på 250 4t hade alla japanska tillverkare dom bekymmrena runt 03-04-05 då dom envisades med att använda en titan-beläggning på hela ventilen som efter mellan 10-50 kör-timmar slitits bort. I vissa fall höll dom längre och i många fall skrotades toppen alt generalmotorras.
Man kan läsa i nästan alla blocketannonser, gällande ovan nämnda årsmodeller, att ventilerna är bytta. Mao är det inte lönt att köpa en -04 som gått 35 timmar och är i nyskick, sålänge ventilerna inte är bytta.

Vad gäller fjädring kan man aldrig säga att en viss hoj har skönare fjädring än någon annan då den är justerbar åt alla håll och kanter. Köp en hoj som du sitter bra på och som känns bra att köra, åk iväg till nån grusgrop eller crossbana och laborera med fjädringen tills du är nöjd. Sitter grymmt mycket hanterbarhet, uthållighets-besparing, fäste och körglädje i fjädringen.

Good Luck!!

Nä det klart att jag inte åker fortare på en 250 än en 450!
Nu hade jag ju bara kört den en dag! hade jag kört in mig riktigt på en 450 så hade det nog gått fortare!
sen tycker jag själv att 250 in e mycket roligare å köra! sen skriver du att dem känns som en botten stark 250 2t! å sen är det fortf mycket mer vrid i en 250 4t än i en 125 2t som man tävlar mot, å det är väll inte nå dåligt med det! allt e ju en smak sak, tror egentligen att alla märken e samma skit./


Dock rekomenderar jag att du kollar ventil spel ofta för man bränner dem väldigt lätt på 250in!

Volkswagen Typ1 1500lim "Bubbla" (1969)
Subaru Impreza Gt "Berit" (2000)
jukazz
15 januari 2009 · 3 Inlägg

Kawasakis och suzukis första 250f kom år 04 och det var det första året som de lanserade sina fyrtaktare och där med att det var första året de gjorde fyrtaktare så fick crossarna "barn sjukdommar" som gjorde att de inte var helt pålitliga  men köp en senare årsmodel av dem så ska du få se att de kmr att hålla.
Men allra bäst är fortfarande Honda och Yamaha tycker jag för de har varit med i många år och byggt fyrtaktare så att deras hojar lirar 100% hela tiden utan några problem.smile

livet börjar vid 150km/h
Casy vinnarskalle!
18 januari 2009 · 907 Inlägg

Det är roligt att så många vill hjälpa mig. smile Men jag har kommit in lite på 2-takt. Vad sägs om 125 2-t? Jag vet att KTM har mest effekt i sina 125or, men vilken cross har bäst hållbarhet? Skiljer det mycket i fjädring på dom olika märkena? Även här gäller det om årsmodeller kring 05-06, kanske även 07 (så länge priset är UNDER 30k).

Senast redigerat av Casy (18 januari 2009)

BMW M3 "Crisis" (2002)
lundborg_90
6 november 2012 · 1 Inlägg

jag hade tagit en yamaha yz250f för dom håller bäst för jag har kört en yamaha yz250f 04 och nu har jag en yamaha yz250f 08 så jag skulle ta en yamaha för deras ventiler håller men köp inte 10 och uppåt för då blev det insprut och det går inte laga själv men 08 och 09 går bra men  vill du ha fler råd så kan du ring mig på numer 0739768207 för jag körde ggn med min 08:D

nizze21
8 januari 2017 · 5 Inlägg

honda crf 250 års 2005 är 12000 tusen bra pris med nya michelndäck dubbade. vill motionsköra för o gå ner i vikt. tävlade i ungdomen.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang