Saken är att så det ser ut idag så köper många bil efter stämpeln bilen har på sig, det kommer aldrig gå att komma ifrån och kommer antagligen bli värre med tiden. Min oerhört vetenskapliga teori om varför det blir så här är att vi köper bilar vi har behov till och whopps smeknamnen börjar hagla. En svensk familj har behov av tex en V70 och köper där efter en sådan och whopps den har " svensk familje bils stämpeln". En utlänning köper en BMW för att synas något de kanske inte gör annars, inte vet jag dår jag inte är utlänning. Svenskar köper Volvo för att de vet att det är en bra bil och de får så mkt för pengarna, utlänningar köper BMW av samma orsak, men saningen är att de får man om man köper i stort sätt vilken annan bil i samma prisklass med. Av låt säga "vana" eller "stämpeln" köper därför svensken en Volvo och utlänningen BMW, detta går att säga för alla sammhälls klasser och oberoende var man kommer ifrån bara ändra ursprung och bil. Tyvärr som det ser ut idag så är ju bilar i samma prisklass relativt likadana men med ett anorlunda chassi (som tur är finns det ju lite variation), men det som kommer till är märkets "status/stämpel" iaf min mening.
Jag tror nog att de flesta av er ser en "(status) stämpel" på en bil när ni ser den jag vet att jag gör det iaf. Så fort jag ser en BMW komma rullandes kan jag med relativt stor säkerhet säga att det är en utlänning och ja oftast från regionen där folk kommer ifrån som brukar bli kallade "turkar". Jag kan med samma säkerhet säga att när en 240 stannar brevid mig så stiger det ut en svensk kille (aldrig sett en tjej framföra en 240 tror jag). Med samma säkerhet kan jag säga att i fall en Saab 9-5 Kombi stannar bakom mig brukar det vara Uddevalla Polisen

. Detta är ju då självklart grundat på erfarenheterna jag har fått av min närhets bilar.
Själv har jag många förutfattade meningar eller snarare saker som ligger och gnager bak i huvudet när jag ser en bil, Mamman min köpte precis en Skoda Octavia och damn den är så skön att köra, men aldrig någonsin att jag ens tänkt på att äga en själv då den har "Låg Pris" stämpeln på sig, något jag inte vill framföra.
Själv har jag som bruks bil i dagens läge en Volvo 245 (Kör hö i denna

), Chrysler PT-Crusier, Audi A4, Skoda Octavia och en antagligen ett kommande inköp av ett styling objekt runt knuten som antagligen blir en Volvo eller en Japsare. Men jag har kört och gillar de flesta bilar, förutom ford ka!!
Till dig som sa att utlänningar jobbar 15h, 7dar i veckan för att ha råd med en BMW och att ingen svensk skulle drömma om att jobba så mkt kan jag bara säga whihi omvänd rasism ftw. Själv jobbar jag mellan 10-18 timmar per dag 5-7 dar i veckan, så som många andra (unga) svenskar.
Sist skulle jag vilja säga att hela saken går att likna med kläder. "Vanliga" kläder och märkes kläder är precis lika bra (ibland är till och med de vanliga bättre), men för den som betalar mer för märkes kläderna får han/hon även en stämpel eller en status symbol som han/hon eftersträvar, ibland/ofta kanske inte alls den önskade men iaf.