Vilka växellådor tål mest?? RWD

Etingelholm
17 januari 2009 · 979 Inlägg

de finns ju dom som kör gamla E30 turbo med org låda? finns ju dom som kört 400hk å lådan har endå hållt? ja har fått den uppfattningen att bmw bygger bra lådor. men en växellåda från E36? 325/328? kika in utväxlingen oxå. Men ja har aldrig sett/hört ngn som lagt lådan på sin bmw iaf...finns ju alltid dom som har lyckats men inte som ja vet..

Hpc
Honda Civic Ek4 "K24" (1997)
inline_90 Är jag Medlem?
17 januari 2009 · 125 Inlägg

mektrollet skrev:

inline_90 skrev:
Letar efter en låda till min mercedes projekt (Rwd).
men vet inte redigt vad ja ska välja för nån, vill ha en bra o stryk tålig manuel låda kollat lite på bmw/getrag och på jänkar sidan..även supra mk1/mk2 och nissan 200..
som tex hur många pollar man kan ha innan en nissan 200 låda börjar säga ifrån osv och vilka lådor har lös sprängkåpa?

Det är 205hk och 340mn i min motorn STD så det är det och lite till den ska tåla..

kom gärna med förslag.. man vill inte betala en års lön heller hehe:P
Tack på förhand!!

http://www.hansen-motorsport.se/kenneth … 20SCL90-20


denna e ju fin men frågan e vad du har i årslön som sagt tongue

hehe ja de skulle sitta fint!! men lite dyrt:P budget vettu:P

Gillar Merca
inline_90 Är jag Medlem?
17 januari 2009 · 125 Inlägg

loop skrev:

inline_90 skrev:

loop skrev:

Ska du ha Mercamotor? Kör inte han som har turbobanditen med turbomerca?

nä ska ha en chrysler 6:a på 4,0 liter,, likadan motor som ligger i min jeep..

Aha, den gamle AMC 6an. Nu vet ju inte jag hur mycket du ska trimma, men om det är måttligt(eller vad man ska säga 400-500hk) så är ju en BW T5 det naturliga, då den funnits till den motorn, annars en Tremec, men det är ju lite dyrt.

japp redig bra motorer det:) jo de blir väll runt den effekten när man e klar..
jo kollat på BW T5 med skulle vara perfekt med lös spräng koppa och allt.. fast dom som finns kvar e ju svin dyra!! såg renoverings objekt för 8000kr:S de handlar ju och lite budjet med:cool:hehe

Gillar Merca
inline_90 Är jag Medlem?
17 januari 2009 · 125 Inlägg

AnderssonE30 skrev:
de finns ju dom som kör gamla E30 turbo med org låda? finns ju dom som kört 400hk å lådan har endå hållt? ja har fått den uppfattningen att bmw bygger bra lådor. men en växellåda från E36? 325/328? kika in utväxlingen oxå. Men ja har aldrig sett/hört ngn som lagt lådan på sin bmw iaf...finns ju alltid dom som har lyckats men inte som ja vet..

fast det är väll getrag dom kör med? eller har ja fel:P

Gillar Merca
inline_90 Är jag Medlem?
17 januari 2009 · 125 Inlägg

Ja nu har ja lite kött på benen! så att säga:P hehe

Nu kommer nästa fråga.. Vilken tål mest ZF lådan eller 300zx lådan?? kollat på laga.se och dom ligger i samma pris klass..
Så nu vill ja veta vad som är bra och dåligt ZF vs 300zx lådan?

Tack på för hand!!

Gillar Merca
loop
17 januari 2009 · 297 Inlägg

inline_90 skrev:

loop skrev:

inline_90 skrev:

nä ska ha en chrysler 6:a på 4,0 liter,, likadan motor som ligger i min jeep..

Aha, den gamle AMC 6an. Nu vet ju inte jag hur mycket du ska trimma, men om det är måttligt(eller vad man ska säga 400-500hk) så är ju en BW T5 det naturliga, då den funnits till den motorn, annars en Tremec, men det är ju lite dyrt.

japp redig bra motorer det:) jo de blir väll runt den effekten när man e klar..
jo kollat på BW T5 med skulle vara perfekt med lös spräng koppa och allt.. fast dom som finns kvar e ju svin dyra!! såg renoverings objekt för 8000kr:S de handlar ju och lite budjet med:cool:hehe

Va? Om du bara köper sprängkåpan och sedan köper en T5 från en Mustang(eller liknande) så får du en prima låda för 5000(de brukar ligga runt 5-6 med sprängkåpa, ibland billigare). Det är nån skillnad på längden på sprängkåpan som man får se upp med bara.
T5an som AMC använde var ju dessutom den tidiga som var lite vek. Men den där motorn används ju i offroad sammanhang, du kan inte kolla vad de brukar använda?
Det är ju gött att slippa pyssla med adaptrar och sånt, det brukar ju sällan vara speciellt billigt heller.

850_T5_
17 januari 2009 · 55 Inlägg

inline_90 skrev:
Ja nu har ja lite kött på benen! så att säga:P hehe

Nu kommer nästa fråga.. Vilken tål mest ZF lådan eller 300zx lådan?? kollat på laga.se och dom ligger i samma pris klass..
Så nu vill ja veta vad som är bra och dåligt ZF vs 300zx lådan?

Tack på för hand!!

Tror att båda är ungefär lika bra.
Men en kompis har en 300zx låda i sin 200sx s14a och där är synkringarna ganska dåliga. Fast den hade nog gått en bit också.

Aronsson_Kil
17 januari 2009 · 653 Inlägg

850_T5_ skrev:

inline_90 skrev:
Ja nu har ja lite kött på benen! så att säga:P hehe

Nu kommer nästa fråga.. Vilken tål mest ZF lådan eller 300zx lådan?? kollat på laga.se och dom ligger i samma pris klass..
Så nu vill ja veta vad som är bra och dåligt ZF vs 300zx lådan?

Tack på för hand!!

Tror att båda är ungefär lika bra.
Men en kompis har en 300zx låda i sin 200sx s14a och där är synkringarna ganska dåliga. Fast den hade nog gått en bit också.

De äldre nissan lådorna är inte så mycket att hurra för faktist..

Germax
17 januari 2009 · 12 086 Inlägg

Borg Warner lådan som sitter i nyare Camaro ska hålla för en del.

LocKtar Herr
17 januari 2009 · 1 722 Inlägg

Aerodynamik skrev:

inline_90 skrev:

LocKtar skrev:

s13 lådan pallar ju lätt för 250hk iaf, allt beror ju på hur du kör med den. Men skulle jag gå över 300-350 då skulle jag inte kört me 200sx låda.

Tack för svar!
okej då är 200sx lådan för svag, motor är std till det att bilen är bes så blir de mer effekt..

200sx lådan är inte för svag! Sett många S13 med över 350hk som kör med original lådan utan problem!

Jea, men där maxar man ju lådan också. över 350 så är det inte värt att satsa på en 200sx låda.

There's no need to fear, UNDERDOG is here!
inline_90 Är jag Medlem?
17 januari 2009 · 125 Inlägg

loop skrev:

inline_90 skrev:

loop skrev:

Aha, den gamle AMC 6an. Nu vet ju inte jag hur mycket du ska trimma, men om det är måttligt(eller vad man ska säga 400-500hk) så är ju en BW T5 det naturliga, då den funnits till den motorn, annars en Tremec, men det är ju lite dyrt.

japp redig bra motorer det:) jo de blir väll runt den effekten när man e klar..
jo kollat på BW T5 med skulle vara perfekt med lös spräng koppa och allt.. fast dom som finns kvar e ju svin dyra!! såg renoverings objekt för 8000kr:S de handlar ju och lite budjet med:cool:hehe

Va? Om du bara köper sprängkåpan och sedan köper en T5 från en Mustang(eller liknande) så får du en prima låda för 5000(de brukar ligga runt 5-6 med sprängkåpa, ibland billigare). Det är nån skillnad på längden på sprängkåpan som man får se upp med bara.
T5an som AMC använde var ju dessutom den tidiga som var lite vek. Men den där motorn används ju i offroad sammanhang, du kan inte kolla vad de brukar använda?
Det är ju gött att slippa pyssla med adaptrar och sånt, det brukar ju sällan vara speciellt billigt heller.

Ofan de hade ja inte en aning om!! bara sett dom som vart svin dyra:P
så AMC använde T5:an på vilka modeler var det??
kollat på offraod sidan med fast där används automat eller 5 petad från jeep warngler och den sitter det fördelning lådan på,, så den går inte att använda..

Gillar Merca
inline_90 Är jag Medlem?
17 januari 2009 · 125 Inlägg

LocKtar skrev:

Aerodynamik skrev:

inline_90 skrev:

Tack för svar!
okej då är 200sx lådan för svag, motor är std till det att bilen är bes så blir de mer effekt..

200sx lådan är inte för svag! Sett många S13 med över 350hk som kör med original lådan utan problem!

Jea, men där maxar man ju lådan också. över 350 så är det inte värt att satsa på en 200sx låda.

ja då vet ja att ja inte ska använda 200 lådan dåtongue

Gillar Merca
Moparboy440
17 januari 2009 · 4 682 Inlägg

muncie m22 tål en hel del.

inline_90 Är jag Medlem?
17 januari 2009 · 125 Inlägg

Moparboy440 skrev:
muncie m22 tål en hel del.

den sitter på camaro 67-69 eller har ja helt fel?

Gillar Merca
terazzi
17 januari 2009 ·

o ingen av er har sagt supra getrag lådan? den pallar ju 1000 häst ^^

Najs
17 januari 2009 ·

volvos låda som ligger i 940 turbo har för mej att den heter m90 ska palla mellan 350-400hk orginal

inline_90 Är jag Medlem?
17 januari 2009 · 125 Inlägg

terazzi skrev:
o ingen av er har sagt supra getrag lådan? den pallar ju 1000 häst ^^

jo de är nämd:P

Ingen som har en som o sälj billigt??tongue

Gillar Merca
inline_90 Är jag Medlem?
17 januari 2009 · 125 Inlägg

Najs skrev:
volvos låda som ligger i 940 turbo har för mej att den heter m90 ska palla mellan 350-400hk orginal

njaa har sett m90 som e rassade med 250-300hk så den e för svag..

Gillar Merca
V10
17 januari 2009 ·

AnderssonE30 skrev:
de finns ju dom som kör gamla E30 turbo med org låda? finns ju dom som kört 400hk å lådan har endå hållt? ja har fått den uppfattningen att bmw bygger bra lådor. men en växellåda från E36? 325/328? kika in utväxlingen oxå. Men ja har aldrig sett/hört ngn som lagt lådan på sin bmw iaf...finns ju alltid dom som har lyckats men inte som ja vet..

Växellådan i E36 328i är likadan låda som den som sitter i M3 E36 3.0, dvs väldigt tålig!



terazzi skrev:
o ingen av er har sagt supra getrag lådan? den pallar ju 1000 häst ^^

Dom tål mer än så då Ryan Woon och SW Boostlogic kör med ca 1500-1600 rwhp och det med originala lådor, det är bara kopplingen som är bytt. Det är nog den mest tåliga lådan skulle jag tro!

Moparboy440
17 januari 2009 · 4 682 Inlägg

inline_90 skrev:

Moparboy440 skrev:
muncie m22 tål en hel del.

den sitter på camaro 67-69 eller har ja helt fel?

ja bland annat. satt som "bäst" bakom en 7.4 liters v8 med 450 hk å 700 nm i vrid original så din merca motor ska den nog tåla wink.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang