GE Motorsports dämpare

Eindpeng SAAB-junkie
17 januari 2009 · 32 Inlägg

Hej!

Har fått tag på GE motorsport dämpare till riktigt bra pris. Då jag är student och har orginalchassi så är det utmärkt för att få bilen bättre på vägen till sommaren. Tänker komplettera dämparna med 40mm sänkfjädrar samt nya, styvare, bussningar i framvagnen.

Nu till min fråga. GE Motorsport har ju två olika typer av dämpare, gula och svarta, där de gula är hårdare.
Undrar vad ni har för erfarenheter med de gula och de svarta!

Jag använder bilen endast sommartid, kör i princip uteslutande landsväg motorväg och i stan.

Bilen är en saab ng900 -97.

mvh

TdiR
17 januari 2009 · 269 Inlägg

Hej Haft gula på min golf o var kanon nöjd , inga som helst problem ..
Farsan har svarta på sin a6 avant med h%r fjädrar som sänker 40mm , går helt perfekt där med .. Han lastar även väldigt mycket o åker långa strackor utabn några som helt problem ..

Kör du bara vanligt så ta dom som är bättre för ekonomin

VW Passat R Tdi 4motion
Eindpeng SAAB-junkie
17 januari 2009 · 32 Inlägg

De kostar lika mycket. big_smile

marven
17 januari 2009 · 551 Inlägg

Har gula på min crx, dom e väl helt okej och funkar om du ska köra vardagligt.

You can't B serious, oh K
Batta
17 januari 2009 · 1 353 Inlägg

Hade GM väghållningsats på min E30, dom fungerade perfekt i 1.5 år för mig:)

Off top: Dom tål inte att döna ut i skogen i 100 km/h, då blir dom böjda sad

There's no replacement for displacement
BMW 528iAT (1998)
_MaCCe_ Majestas
17 januari 2009 · 1 319 Inlägg

Jag har ett sett av samma märke till min Escort.. det ska på nu i höst under renoveringen.
Hoppas det blir bra.. mitt sett ska sänka endast 30 cm.

Team VeboTrim
Ford Sierra Laser M30b35 Turbo "The Senior six" (1986)
Eindpeng SAAB-junkie
17 januari 2009 · 32 Inlägg

Att köra i skogen i 100km/h är inget jag planerat.. Blir nog dom gula ifall de inte är för dyra. smile

edit: Kan ha fattat det fel med priset. Skall se vad de kostar alltså. Inte säkert de kostar lika lite som de svarta.

Senast redigerat av Eindpeng (17 januari 2009)

FLindgren
17 januari 2009 · 5 089 Inlägg

Om du bara ska crusa runt hela dagerna så behöver du nog inte dom hårda? får du ju lite komfort också.

\Lindgren
Volvo Xc70 "3.2L" (2008)
Toyota Cressida Rx30 "Westcoast Motorsport" (1979)
Volvo S70 "Autotech Motorsport" (1999)
Eindpeng SAAB-junkie
17 januari 2009 · 32 Inlägg

Komfort har jag nog av i nuläget.. Det blir ju att man kör hårt imellanåt, sedan tar igen sig med lite cruising. ^^
Vill främst inte att bilen skall vara helt mjuk och okontrollerbar i hastigheter över 140..

Dock är ju även de svarta mycket hårdare och bättre än orginal.

steifan DR!FTT3KN!K3R
18 januari 2009 · 10 427 Inlägg

Eindpeng skrev:
Dock är ju även de svarta mycket hårdare och bättre än orginal.

Njaoe, har man stötdämpare gastryck från början så tror jag inte att dom svarta
LipMesa är mycket hårdare än original. Stötdämpare med gastryck ska ju tåla lite hårdare
tag, men sitter ju redan original på massa bilar.
Borde ju finnas på Saabar tycker jag.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
18 januari 2009 · 13 749 Inlägg

kör med dom gula på min t5 går att köra både normalt och hårt utan att dom är hårda eller bockiga

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Eindpeng SAAB-junkie
19 januari 2009 · 32 Inlägg

Det blev de svarta då det var betydligt lägre pris på dem. Det är de som ingår i GEs "Väghållningssats" till saab 900 så det blir  nog bra. Fick tag på nya dämpare runt om med garanti och allt för 1600 så jag är nöjd. Enligt andra saabägare med dessa dämpare skall det göra stor skillnad för väghållningen.

Tack för all hjälp!

peegee Forummoderator
19 januari 2009 · 2 924 Inlägg

Stötdämparna från GE är som sagt många nöjda med men jag har hört flera som varit missnöjda med deras sänkningsfjädrar, för klena och mjuka till vissa bilmodeller, så det kan va nåt att tänka på

Senast redigerat av peegee (19 januari 2009)

~ Life is short, have FUN! ~
Volkswagen Passat Variant 1.8T "2 owners is enough" (1999)
Audi R/S2 Coupé quattro "vällagrad" (1992)
Matte_s
19 januari 2009 · 128 Inlägg

Hejsan Eindpeng.

Har sålt lite sånna dämpare och fjädrar åtGert till och från några år. Har självklart åkt med dom på dom bilar jag själv haft och den mjukare varianten(dom svarta) som inte behöver vara lip mesa vid alla tillfällen är en bra utbytesstötdämpare som man jämför med att köpa nya på mekonomen.

Att du har en användare på garaget.org ser jag som att du gillar att gasa och verkligen använder bilen och skulle inte rekomendera dom svarta.
Därför skulle jag rekomendera dom gula som är steget hårdare men absolut inga banracinggrejjer för det.
Du har fortfarande en comfortabel bil med lite vettigare väghållning.

Sammanfattning: Svarta dämpare = Utbytesdämpare om dina nuvarande är dåliga.
                          Gula dämpare = Lite hårdare än original men inga Nurburgring grejjer.

Mvh Mattias

Eindpeng SAAB-junkie
19 januari 2009 · 32 Inlägg

Ja, som jag har förstått det varierar det en del mellan olika bilar och GEs satser. Just till SAAB 900 skall det enligt ägare av nämnd bil samt väghållningssats göra otrolig skillnad, då 900an verkligen är LÖJLIGT mjuk orginal, och har otroligt dålig väghållning. Jag avser även byta bussningar i framvagnen till styvare sådana.

Hade gärna köpt de gula, men som student måste jag tyvärr vända och vrida på varenda krona. Och baserat på andra saab-900-ägare som monterat denna sats skall det göra markant skillnad.
Men tack för det utförliga inlägget!

Och ja, jag älskar att gasa och köra min bil "aktivt"! big_smile

TLO
19 januari 2009 · 1 062 Inlägg

Deras Coilsats till Golf/Corrado.....är det någon som vet något om denna? Bra eller mindre bra?

"You Go, we go!"
steifan DR!FTT3KN!K3R
20 januari 2009 · 10 427 Inlägg

Matte_s skrev:
har självklart åkt med dom på dom bilar jag själv haft och den mjukare varianten(dom svarta) som inte behöver vara lip mesa vid alla tillfällen

Kan bla vara Sachs Advantage som är en stötdämpare som alltid är i gastrycksutförande.
(Har jag hört från ett håll). Såna kör jag själv med på min bil (köpta från vanliga bildelsbutiker).

Edit: Kan bjussa på Sachs info om deras olika stötdämpare:

SACHS Super Touring motsvarar den originalmonterade stötdämparen från bilfabrikanten. Finns både som oljestötdämpare och gasstötdämpare. SACHS Supertouring motsvarar SACHS höga krav på säkerhet, funktionalitet och hållbarhet.

SACHS Advantage är stötdämparen för dig med höga krav på komfort, Här erbjuder vi en gasstötdämpare med överlägsen prestanda. SACHS Advantage är alltid en gasstötdämpare. SACHS Advantage motsvarar SACHS höga krav på säkerhet, funktionalitet och hållbarhet.


..och stötdämparna som Matte_s säger motsvarar alltså dom lite 'bättre' stötdämparna.

Äldre bilar som inte har nån form av 'väghållningspaket' från början brukar ha vanliga
oljestötdämpare utan gastryck. Stötdämpare med gastryck är aningens 'hårdare'.

Blir nästan som en ny bil att gå från trötta oljedämpare till nya fräscha dämpare med gastryck.

Senast redigerat av steifan (20 januari 2009)

Matte_s
20 januari 2009 · 128 Inlägg

Självklart blir det som en ny bil med nya dämpare på en bil oavsett om man väljer olje eller gasdämpare. Har själv en saab 900 -96a på vintern som jag personligen blir åksjuk i även när jag kör pga dens urusla väghållning. Saab har använt olja i sina dämpare ett bra tag, dock tror jag att det sitter gasdämpare original i både din såsom min saab.

Personligen föredrar jag faktiskt oljedämpare så som bilstein som man relativt lätt kan ta isär själv och byta olja och ev packningar och o-ringar medans jag absolut inte skulle ge mig på att renovera en gasdämpare.
Beror på okunskap och att jag inte har utrustning för att fylla en dämpare med gas.

Så i väghållningssyfte och övervägning av kvalitet så skulle jag få ut betydligt mer av en oljedämpare som man själv kan ta isär och chimsa efter sin körstil istället för att höfta på en gasdämpare.

Kan understryka att detta är mina personliga åsikter och inte ren fakta.

TLO: Man får tyvärr vad man betalar för. Dock har jag inga personliga erfarenheter av dessa. Om vi skall börja i rätt ända så frågar jag dig hellre vad du förväntar dig av dom så kan vi försöka berätta för dig om dom är bra eller mindre bra.

Mvh Mattias

TLO
22 januari 2009 · 1 062 Inlägg

Matte_s skrev:
Självklart blir det som en ny bil med nya dämpare på en bil oavsett om man väljer olje eller gasdämpare. Har själv en saab 900 -96a på vintern som jag personligen blir åksjuk i även när jag kör pga dens urusla väghållning. Saab har använt olja i sina dämpare ett bra tag, dock tror jag att det sitter gasdämpare original i både din såsom min saab.

Personligen föredrar jag faktiskt oljedämpare så som bilstein som man relativt lätt kan ta isär själv och byta olja och ev packningar och o-ringar medans jag absolut inte skulle ge mig på att renovera en gasdämpare.
Beror på okunskap och att jag inte har utrustning för att fylla en dämpare med gas.

Så i väghållningssyfte och övervägning av kvalitet så skulle jag få ut betydligt mer av en oljedämpare som man själv kan ta isär och chimsa efter sin körstil istället för att höfta på en gasdämpare.

Kan understryka att detta är mina personliga åsikter och inte ren fakta.

TLO: Man får tyvärr vad man betalar för. Dock har jag inga personliga erfarenheter av dessa. Om vi skall börja i rätt ända så frågar jag dig hellre vad du förväntar dig av dom så kan vi försöka berätta för dig om dom är bra eller mindre bra.

Mvh Mattias

Tjena Matte!

Jag vill kunna åka normalkörning, samt åka bana 1-2 gånger per år ala Bugrun   smile   Sen skall jag slippa byta grejorna på några år........

Vore kanon att få lite feedback på grejorna!

"You Go, we go!"
Matte_s
22 januari 2009 · 128 Inlägg

TLO skrev:
Tjena Matte!

Jag vill kunna åka normalkörning, samt åka bana 1-2 gånger per år ala Bugrun   smile   Sen skall jag slippa byta grejorna på några år........

Vore kanon att få lite feedback på grejorna!

Tjenare,
För ditt ändamål så kommer deras coiloversats fungera kanon. Den enda problematiken som jag kan se är om dessa är rostfria eller inte?
Du säger själv att du inte vill byta på ett par år. Vill man kunna justera grejerna i höjd lite då och då krävs det att gängorna är fina och rena. Blir det ärgigt(ursäkta stavningen) eller rostigt blir justeringen svår och man blir bara irriterad.
Slå en pling till Gert på GE och hör med han, vem vet det kanske finns nån rostgaranti eller liknande?

Dom små erfarenheterna jag hört om dessa dämpare och fjädrar är att det skall bli rätt hårt i jämförelse emot en sänkningssats och sportdämpare och jag tror att som lekman duger dom alldeles utmärkt.

Desto mindre det finns att justera desto mindre kan man göra fel wink.

Mvh Mattias

Senast redigerat av Matte_s (22 januari 2009)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang