Öppen diff fungerar skitbra, så länge man inte ska sladda. Ni som påstår ni kan sladda öppen diff bra. Vänta tills ni får dit en riktig diffbroms, helt plötsligt har man faktiskt kontroll.
Och inte går det bättre med styvt chassi som ni säger, då kommer bilen bara bli ännu mera innerhjulsdriftbenägen. Kör man öppen diff är det ta bort bakre kränghämmare och mjuka sättning som gäller för bästa grepp. Men givetvis går det att hänga ut baken! Men inte på samma sätt..
Jag råkar ju veta hur jag hänger, det vet ju inte du.
Jag säger inte att diffat är skit, det är säkert skitbra! Bättre än odiffat. Men jag har sladdat i 4 vintrar nu aldrig med diffbroms och de går så fint så. Långa fina sladdar, bara för att bakaxeln är odiffad betyder de inte att alla är lika slut som trådskaparens 740.
haha lika slut? ju sämre en bakaxel blir ju mer driver den på båda hjulen ..
Öppen diff fungerar skitbra, så länge man inte ska sladda. Ni som påstår ni kan sladda öppen diff bra. Vänta tills ni får dit en riktig diffbroms, helt plötsligt har man faktiskt kontroll.
Och inte går det bättre med styvt chassi som ni säger, då kommer bilen bara bli ännu mera innerhjulsdriftbenägen. Kör man öppen diff är det ta bort bakre kränghämmare och mjuka sättning som gäller för bästa grepp. Men givetvis går det att hänga ut baken! Men inte på samma sätt..
Jag säger inte att diffat är skit, det är säkert skitbra! Bättre än odiffat. Men jag har sladdat i 4 vintrar nu aldrig med diffbroms och de går så fint så. Långa fina sladdar, bara för att bakaxeln är odiffad betyder de inte att alla är lika slut som trådskaparens 740.
Jag kan hänga bra utan diff men det är ganska oberäkneligt. Man kan ju ligga på ett såååå fint häng och så slutar den spinna på ytterhjulet. Hänget tar slut...
Jag är inte så insatt i drifting men kör de odiffat i ex. D1?
Orka.. har man en fräsh, öppen diff och båda hjulen har exakt lika mkt grepp då spinner hjulen exakt lika mkt.
Har man en kass, öppen diff med diverse slitage och olika friktion i drev och lager så spinner troligen inte hjulen lika mkt, och direkt när en öppen diff inte spinner lika (lite beroende på underlag) så går den mesta kraften till det hjulet som spinner mest och de andra upphör oftast helt att snurra.
I teorin så är ju en diff likadan ut i både ändarna av bakaxeln, hur menar du då att en fräsh diff skulle spinna på bara ett hjul? Förutsatt att både hjulen har samma grepp.
Nej, men hänger dom på snö??
Sen är de såhär att sladda betyder inte bara att hjulen spinner, jag använder mig av bilens rörelseenergi för att att kasta upp bilen på häng och ta vara på returer.
Vi är heeeelt överens om att odiffat är aningen oberäkneligt, spec i lägre farter.
ligga brett på snö odiffat e ju ingen konst .. men o man ska föröska sladda på blöt asfalt e lite jobbigare.. oftast får amn mkt goare häng i en vänsterböj än en högerböj
Orka.. har man en fräsh, öppen diff och båda hjulen har exakt lika mkt grepp då spinner hjulen exakt lika mkt.
Har man en kass, öppen diff med diverse slitage och olika friktion i drev och lager så spinner troligen inte hjulen lika mkt, och direkt när en öppen diff inte spinner lika (lite beroende på underlag) så går den mesta kraften till det hjulet som spinner.
I teorin så är ju en diff likadan ut i både ändarna av bakaxeln, hur menar du då att en fräsh diff skulle spinna på bara ett hjul? Förutsatt att både hjulen har samma grepp.
jag vet inte hur de funkar att de blir så.. men jag har kört sönder 7 bakaxlarn nu o 3 av dom var inte svetsdiffade .. och när jag låg o lekte då så istort sett hela tiden så började båda bakhjulen driva licka och sen 5 min senare så sa de pang .. måste tillägag att de är väldigt roligt o ha en dålig bakaxel men mkt bättre med svetsdiffat
ligga brett på snö odiffat e ju ingen konst .. men o man ska föröska sladda på blöt asfalt e lite jobbigare.. oftast får amn mkt goare häng i en vänsterböj än en högerböj
Yes det är jobbigare, men jag lyckas oftast. Hemligheten är en jävla fart och fruktansvärt mkt gas och kasta upp bilen allt vad man har
Att stampa koppling och hoppas på att bilen ska börja hänga av sig själv på asfalt med öppen diff är ju fel.
..och när jag låg o lekte då så istort sett hela tiden så började båda bakhjulen driva licka och sen 5 min senare så sa de pang .. måste tillägag att de är väldigt roligt o ha en dålig bakaxel men mkt bättre med svetsdiffat
Jag vet vad du menar, men det är inte en dålig diff.. det är en helt slut/skuren diff
Nej, men hänger dom på snö??
Sen är de såhär att sladda betyder inte bara att hjulen spinner, jag använder mig av bilens rörelseenergi för att att kasta upp bilen på häng och ta vara på returer.
Vi är heeeelt överens om att odiffat är aningen oberäkneligt, spec i lägre farter.
Jaha, jag missade att vi pratade om att det var på snö det gällde... Fast iofs är det inte så lätt att sladda med en gammal 740 i höga farter heller eftersom de inte har så mkt effekt...
Yes det är jobbigare, men jag lyckas oftast. Hemligheten är en jävla fart och fruktansvärt mkt gas och kasta upp bilen allt vad man har
Att stampa koppling och hoppas på att bilen ska börja hänga av sig själv på asfalt med öppen diff är ju fel.
jo då de klart de går iaf när de e blött.. de vet allt stackars 240in:P
nää koppling e fegt.. går de inte så går de inte så enkelt va de me de
det funkar skit bra utan diff med.. de går även sladda på sommaren?! man väljer själv hur man vill göra, men som nån sa att man har kontroll på bilen med diff??!!! mjo kan väll stämma men inte i början när du ska sladda för röven kommer ju som ah de går inte förklara bara känna efter å lära sig^^
Men på vinterunderlag är det en helt anna sak, då går det ofta lika bra, men nu snackar jag blöt asfalt, det är ingen lek. Mina erfaraheter är att med en sänkt bil (och med öppen diff) är mer lätttkontolerat än orginalhög, det är volvo 740 jag kört.
det funkar skit bra utan diff med.. de går även sladda på sommaren?! man väljer själv hur man vill göra, men som nån sa att man har kontroll på bilen med diff??!!! mjo kan väll stämma men inte i början när du ska sladda för röven kommer ju som ah de går inte förklara bara känna efter å lära sig^^
Att åka runt i en ring med ett vilt spinnande innerhjul är inte att sladda.... Det är mobbat.
Efter en vinter med Omegan kommer jag aldrig mer åka odiffat på vintern. Inte sommarn heller för den delen Det vill säga, aldrig mera volvo (ja man kan svetsa, men lite standard fåre lov att vara )
Men jag upprepar det jag sa på första sidan, att sladda odiffat kräver träning, och har man en gång vant sig vid en bromsad diff så är det svårt att vänja tillbaka sig, men blir så bortskämmd
Att åka runt i en ring med ett vilt spinnande innerhjul är inte att sladda.... Det är mobbat.
Efter en vinter med Omegan kommer jag aldrig mer åka odiffat på vintern. Inte sommarn heller för den delen Det vill säga, aldrig mera volvo (ja man kan svetsa, men lite standard fåre lov att vara )
Men jag upprepar det jag sa på första sidan, att sladda odiffat kräver träning, och har man en gång vant sig vid en bromsad diff så är det svårt att vänja tillbaka sig, men blir så bortskämmd
Annars vet jag en väldigt brqa svetsad axel som kan bli tillsalu för en vettig peng. Jag kan säga att de beror en hel del på vad man har för däck åxo. När jag åkte med sommardäcken så kunde jag hänga flera varv i sträck i rondellerna (odiffadt och orginalhöjd på en 740) men när jag hängde dit vinterpuckarna så kom man ett halvt varv och sen kom de äckliga enhjulandet. Nu efter axelraset som slutade med en svetsning så har jag ett annat problem och de är att effekten inte räcker till. Får se om de blir sommardäck någon mer gång på bilen så man får testa med de.
Men som sagt tidigare så "diffar" det lättare med en sliten diffrential än med en fräsch.