4196
Sök

Beslutångest ang. sänkfjädrar till Saab 9-3 Aero SS

OEM <3
6 957 Inlägg
22 januari 2009
Trådstartare
Hoppas topicen beskriver vad jag menar? smile

Tänkte beställa fjädrar nu ganska snart till min bil.
Har dock ett litet dilemma, hur mycket ska jag sänka den?

Först tänkte jag satsa stort på 45mm från H&R men börjar fundera på
en 35mm sats istället från GE Motorsport, sneglat lite på en sats från FK sänker 35-40mm..

Dels så ska de ju på 20" (har dock talat med en del som har 45mm och 20" och det funkar)
men vill inte mista för mycket komfort i bilen, åker ju trots allt dryga 3 mil till jobbet, enkel resa.

Sen är GE 800kr billigare än H&R och jag hade GE på min gamla bil och var nöjd smile

Så vad tror ni? Kan det räcka med 35mm?
Länka gärna någon sida om ni har någon på lager smile

OEM <3

1 062 Inlägg
23 januari 2009
Iom att du sänker bilen mest för utséendets skull så kvitter det väl vad du väljer.
35mm syns nog en hel del.
Är man ute efter väghållning så är ju båda för mjuka ändå och ihop med orginaldämpare som rullat några tusen så...

M.V.H.

1 142 Inlägg
23 januari 2009
KAPA DOM mycket billigare

Elektiker ;)
403 Inlägg
23 januari 2009
Tjena ! Du kan inte hålla dig tills du fått på fälgarna då ? smile för när du fått på dem så ser du ju själv hur mycket du behöver sänka bilen .. sen får du ju åka omkring som om du äger en SUV men bara någon vecka spelar ju ingen roll ^^

2 164 Inlägg
23 januari 2009
snoddas skrev:

MAn är inte så dum och kapar fjädrar på en så ny bil.
Man bör inte kapa fjädrar över huvud taget.

Till tråd skaparen.
Köp både fjädrar och dämpare om du ska sänka annars så kan dämparna ta slut väldigt fort.

MVH

F

OEM <3
6 957 Inlägg
23 januari 2009
Trådstartare
snoddas skrev:

Hej, det här är ingen 740!

Okaj, jag kikar lite på en hel väghållningsats från GE, kan det vara ngt tro? tongue

OEM <3

1 062 Inlägg
23 januari 2009
Fredrik-79 skrev:
Man bör inte kapa fjädrar över huvud taget.
MAn är inte så dum och kapar fjädrar på en så ny bil.

F

Varför då? Fjädern blir kortare och hårdare på samma gång.
Sålänge fjädern inte är konad eller progresiv i den ände man kapar så går det alldeles utmärkt att kapa en fjäder om den är någorlunda fräsch. Man måste inte kapa 3varv för att få det "rätta" raggarstuket!
Stötdämpare tar ju stryk av hårdare fjädra så det är ju rekomenderat att byta de också till hårdare men det gäller ju oavsett hur man har "fixat" till hårdare fjädrar.

Sedan så har ju ålder på bil inte något med fjädrar att göra...

M.V.H.
Senast redigerat av AndreasPlars (23 januari 2009)

807 Inlägg
23 januari 2009
vad tror du att SBP säger om kapade fjädrar på en såpass ny bil???

I'd rather die like a man, than live like a coward

Leg. nöt
460 Inlägg
23 januari 2009
Till trådskaparen: Om du nu har så brottom att sänka bilen så rekomenderar ja att du skaffar sänk.fjädrar och dämpare.. De kan va dyrt men de är de värt i längden.
Den sänkningssats ja har på min 9-3a, GE tror ja de va sänker ca 35 mm och de går att få på ett par 20"are..
Senast redigerat av 740Rob (23 januari 2009)

SAAB

OEM <3
6 957 Inlägg
23 januari 2009
Trådstartare
740Rob skrev:
Till trådskaparen: Om du nu har så brottom att sänka bilen så rekomenderar ja att du skaffar sänk.fjädrar och dämpare.. De kan va dyrt men de är de värt i längden.
Den sänkningssats ja har på min 9-3a, GE tror ja de va sänker ca 35 mm och de går att få på ett par 20"are..

Bråttom har jag väl inte, men tänkte beställa nu, får se..ev. lugnar jag mig en månad till och satsar
ett kit.

Hade enbart fjädersänkt på min gamla bil och det funka prima dom 4000 milen jag åkte..
Sen har jag tittat runt på SS på garaget och många åker bara fjädersänkt..kan ju fråga runt lite.
För tråden ballar ju ur verkar det som..

Jag tänker INTE kapa fjädrarna, lite vett har jag tongue

OEM <3

321 Inlägg
23 januari 2009
Jag har sänkt min 9-3 SC 45mm (enbart fjädrar).
Blir riktigt låg samt så går det hur bra som helst att köra,inte speciellt hård men riktigt bra väghållning.
Kan rekomendera H&R......
Glömde bort funkar hur bra som helst med 20"!
Senast redigerat av Superman (23 januari 2009)

Leg. nöt
460 Inlägg
23 januari 2009
Bjork skrev:
740Rob skrev:

Bråttom har jag väl inte, men tänkte beställa nu, får se..ev. lugnar jag mig en månad till och satsar
ett kit.

Hade enbart fjädersänkt på min gamla bil och det funka prima dom 4000 milen jag åkte..
Sen har jag tittat runt på SS på garaget och många åker bara fjädersänkt..kan ju fråga runt lite.
För tråden ballar ju ur verkar det som..

Jag tänker INTE kapa fjädrarna, lite vett har jag tongue

Okej, de blir nog bättre om du väntar som du säger..
De skiljer sej ju lite mellan sänk.kit med både fjädrar å dämpare och att köra bara fjädrar.
Det bästa du kan göra, som du säger, är ju att fråga runt lite bland dom som har endast fjädersänkning och dom som har sänk.kit, då får du ju ett mycket bättre svar än från oss som kanske inte vet exakt hur det är med aero SS..
Detdär med att kapa e nog inte att tänka på, br att de finns fler här som tänker så.. wink

Hoppas på att du kommer fram till ngt bra.. wink

MVH

SAAB

Sök