4681
Sök

handbromsen tar dåligt på en saab 9-5

2 600 Inlägg
24 januari 2009
Trådstartare
hej min handbroms tar dåligt och den är rätt spännd så vad kan det då vara som är fel ? är det trumma på handbromsen eller låser den på skivorna? har kollat men kom ej ihåg tongue men klossarna är finna i alla fall på oken.

gör som jag kör gubba racer=)

Saabvilde!
1 708 Inlägg
24 januari 2009
Vad är det för årsmodell på bilen?

God created weak gearboxes for SAAB to give the Volvo suckers a slight chance! ;)

5 089 Inlägg
24 januari 2009
är nog bromsbackarna som är slut. Handbromsen sitter inte i oket.

\Lindgren

2 600 Inlägg
24 januari 2009
Trådstartare
oj gick snabbt tongue bilen är ifrån 98. okej så det är trumma då ?

Saabvilde!
1 708 Inlägg
24 januari 2009
klimpan skrev:
oj gick snabbt tongue bilen är ifrån 98. okej så det är trumma då ?

Okej! Jag ska inte säga säkert men 9-5an har två sorters bromsok i bak, ett vanligt flytande och ett fast. På en 98 bör det sitta ett liknande bromsok som på 9000. Skillnaden är att kolven pressas in på en 9-5 och på en 9000 så skruvas den in. Men ska inte säga säkert vilket sorts bromsok du har på din. Ska kolla runt lite!

Mvh Michael
Senast redigerat av Larsson_Power (24 januari 2009)

God created weak gearboxes for SAAB to give the Volvo suckers a slight chance! ;)

2 600 Inlägg
24 januari 2009
Trådstartare
okej tack smile var och kollade lite på mekonomens sidan och det fanns ett handbromsback satsa då måste de ju vara trumma till den då.

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
24 januari 2009
Det är trumbroms till handbromsen.

Har du kollat så att handbromsen är spänd både på spaken och bak på trummorna ??

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

Saabvilde!
1 708 Inlägg
24 januari 2009
klimpan skrev:
okej tack smile var och kollade lite på mekonomens sidan och det fanns ett handbromsback satsa då måste de ju vara trumma till den då.

Ja det är det då. Hittade en fin beskrivning på Passagen åt dig.
Plocka bort bakhjulen

Lys med en ficklampa in genom ett av bulthålen i bromsskivan, leta efter en "justerskruv" som liknar ett litet kugghjul (sitter ungefär "klockan 12" innanför skivan)

Skruva åt justerskruven (i bilens färdriktining, medsols på vänster sida, motsols på höger sida) med hjälp av en vanlig plattmejsel

Skruva tillbaka justerskruven ca 4 "snäpp" med samma mejsel.

(Gör ovanstående punkter på både höger och vänster sida, alltså)

När detta är gjort går man på vajerjusteringen. Justerskruven hittar man om man tar bort gummimattan i botten av armstödsfacket mellan stolarna.
En 3/8" förlängare med lång 10mm hylsa duger.
Justera med handbromsspaken i släppt läge.

Skruva åt/släpp muttern tills handbromsen är ordentligt låst vid 3:e/4:e hacket.

2 600 Inlägg
24 januari 2009
Trådstartare
okej då vet jag smile vi har bara kollat själva handtaget inne ibilen så det är spännt i den änden och det var den tydligen tongue kan att inte så bra.

2 600 Inlägg
24 januari 2009
Trådstartare
Larsson_Power skrev:
klimpan skrev:

Ja det är det då. Hittade en fin beskrivning på Passagen åt dig.
Plocka bort bakhjulen

Lys med en ficklampa in genom ett av bulthålen i bromsskivan, leta efter en "justerskruv" som liknar ett litet kugghjul (sitter ungefär "klockan 12" innanför skivan)

Skruva åt justerskruven (i bilens färdriktining, medsols på vänster sida, motsols på höger sida) med hjälp av en vanlig plattmejsel

Skruva tillbaka justerskruven ca 4 "snäpp" med samma mejsel.

(Gör ovanstående punkter på både höger och vänster sida, alltså)

När detta är gjort går man på vajerjusteringen. Justerskruven hittar man om man tar bort gummimattan i botten av armstödsfacket mellan stolarna.
En 3/8" förlängare med lång 10mm hylsa duger.
Justera med handbromsspaken i släppt läge.

Skruva åt/släpp muttern tills handbromsen är ordentligt låst vid 3:e/4:e hacket.

okej tack bra bestkrivning smile kan ej meka själv tongue men ska prata me min kompis som kan att så han får kolla upp det kan ju fan rulla bilen när man har dragit i handbromsen tongue

6 170 Inlägg
24 januari 2009
Larsson_Power skrev:

Bara för att rätta till instruktionerna lite så kan jag säga att justerskruven *inte* sitter i ett av bulthålen utan ett hål mellan två bulthål wink

Och ja, jag är petig när det gäller instruktioner.

Klimpan, om du vill så kan jag skicka saabs instruktioner för justering av handbromsen så vet du exakt hur det ser ut osv sen smile

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz

6 170 Inlägg
24 januari 2009
klimpan skrev:
okej tack bra bestkrivning smile kan ej meka själv tongue men ska prata me min kompis som kan att så han får kolla upp det kan ju fan rulla bilen när man har dragit i handbromsen tongue

Kan du höja bilen bak och skruva loss bakhjulen så kan du justera handbromsen wink

2 600 Inlägg
24 januari 2009
Trådstartare
får du jätte gärna göra om du vill smile skicka via mail eller pm ?

6 170 Inlägg
24 januari 2009
klimpan skrev:
får du jätte gärna göra om du vill smile skicka via mail eller pm ?

Ska kolla om mina gamla RS-länkar funkar fortfarande, isf kan du få hela WIS på en gång smile

2 600 Inlägg
24 januari 2009
Trådstartare
gött. kan man öppa wis me winrar eller vilket program behöver man ha ?

Saabvilde!
1 708 Inlägg
24 januari 2009
TBOC_Razor skrev:
Larsson_Power skrev:

Bara för att rätta till instruktionerna lite så kan jag säga att justerskruven *inte* sitter i ett av bulthålen utan ett hål mellan två bulthål wink

Och ja, jag är petig när det gäller instruktioner.

Klimpan, om du vill så kan jag skicka saabs instruktioner för justering av handbromsen så vet du exakt hur det ser ut osv sen smile

Det vet jag med. Orkade inte ändra bara, då man kan använda ett bulthål till att justera kugghjulet med ändå wink

Sök