Opel Omega startar inte efter byte av topp

MRVECTRA_T Yrkeschaufför
25 januari 2009 · 168 Inlägg

En Omega -88, 2.0 8v.
Byte topp pga kass toppapackning.smile

Ställt grundinställningen rätt.
Får bensin till fuelrailen.
Tändkablarna sitter rätt.
Får gnista.

Startar inte!!!
Why????hmm

ozzy ★★★★★
25 januari 2009 · 455 Inlägg

bytte du till en annan topp? kollade du att nya toppen var komplett? snurrar kamaxeln?

MRVECTRA_T Yrkeschaufför
25 januari 2009 · 168 Inlägg

ja, tog själv av den från den andra motorn.
Japp, snurrar. kollat inställningarna 5 ggr.

Mickius
25 januari 2009 · 4 670 Inlägg

MRVECTRA_T skrev:
En Omega -88, 2.0 8v.
Byte topp pga kass toppapackning.smile

Ställt grundinställningen rätt.
Får bensin till fuelrailen.
Tändkablarna sitter rätt.
Får gnista.

Startar inte!!!
Why????hmm

sitter kamremmen helt rätt? får den gnista i rätt ordning/tid=? vet inte hur man ställer den på omega.
Har du komp?

Senast redigerat av mickius (25 januari 2009)

Mrfat allt-i-allo
25 januari 2009 · 13 Inlägg

fel inkuggad sku vara min gissning..

Ford Anglia "Osthyvel" (1967)
MRVECTRA_T Yrkeschaufför
25 januari 2009 · 168 Inlägg

Sitter rätt. japp, kollat det också.

MRVECTRA_T Yrkeschaufför
25 januari 2009 · 168 Inlägg

fel inkuggad vad?

MattiasH
26 januari 2009 · 1 291 Inlägg

Det som låter mest troligt är att kammen står galet, kollat så 1:ans kolv är i topp då remskivan och kamdrevet står i nolläge?
annas kan det ju vara något kontaktstycke du glömt någonstans bara?

engolf
26 januari 2009 · 3 235 Inlägg

Sitter fördelaren i toppen?
I så fall kanske den sitter fel.

MattiasH
26 januari 2009 · 1 291 Inlägg

engolf skrev:
Sitter fördelaren i toppen?
I så fall kanske den sitter fel.

den sitter på kammen och går att sätta 180grader fel, kolla så den stämmer

MRVECTRA_T Yrkeschaufför
27 januari 2009 · 168 Inlägg

Kollat komp. Bra komp.
ja, 1:ans kolv är i topp när remskivan och kamdrevet är rätt.

Ska kolla fördelaren, detta visste jag inte! Tack!

MRVECTRA_T Yrkeschaufför
27 januari 2009 · 168 Inlägg

Födelaren sitter rätt.
Fler förslag tack.

MRVECTRA_T Yrkeschaufför
4 februari 2009 · 168 Inlägg

startar fortfarande inte. suck HJÄLP!

dr-aero
4 februari 2009 · 290 Inlägg

måste ju vara spridarna som inte öppnar.
har du provat med startgas?

MattiasH
5 februari 2009 · 1 291 Inlägg

MRVECTRA_T skrev:
Födelaren sitter rätt.
Fler förslag tack.

börjar tänka nu, kolade du rotorn och inte bara fördelaren, fördelarlocket går ju bara att sätta rätt. det är rotorn man kan sätta ett halvt varv fel. ville bara förtydliga.
blir den sur om du kör på starten, testa köra utan tändstift och se om de börjar lukta benisn

rodder
6 februari 2009 · 109 Inlägg

Hej
Vi hade samma problem på en calibra -93 med 8v 2.0 motor. Det började med att kamremmen hoppade sen har den inte gått ordentligt fast vi bytt rem. Fixade till toppen slipade ventiler m,m. Sen startade inte skiten...
Vi kollade allt ,allt var rätt soppan fanns gnista fanns den startade inte. Satte bilen på laddning över natten och se då startade den dagen efter men den går lika illa som innan vi fixade toppen men när den blir varm funkar den perfekt...

Jag tror att det är databoxen som fått fnatt...

(ursäkta att jag kapade tråden lite)

MRVECTRA_T Yrkeschaufför
9 februari 2009 · 168 Inlägg

ja, luktar bensin

Aerocombi Xenoholic
9 februari 2009 · 2 559 Inlägg

Hade en manta gsi som vägrade starta efter byte till trimkam, visade sig vara en jordkabel till insuget som hade gått av (men höljet såg helt ut) kan det va nåt sånt kanske?

En SAAB utan turbo är som en räkmacka utan räkor ;)
Åker SAAB 9-5 Aero , SAAB 9-3 Nordic 333 concept ,Subaru Forester 2.5 XT eller en än så länge turbolös Honda CBR 929 Fireblade beroende på väder o humör :D
Subaru Forester 2.5 XT "Mörkrädd" (2006)
Saab 9-5 AERO "THE RUBY" (2000)
Saab 9-3 SE "-Autotech killer-" (1999)
Sjodda
9 februari 2009 · 88 Inlägg

kan ju va som sagt att toppen inte är jordad

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang