Här diskuterar vi Biltemas varor! Allt om Biltema!

torsen
8 augusti 2022 · 7 198 Inlägg

Vettemannen skrev:

torsen skrev:

Growe skrev:
min a2 är inte tvättad på 3år.. jag har dock spolat av den med högtrycket på jobbet 2gånger smile

Min Honda köpte jag ny 10 oktober 2015.
Inte tvättad än.
Har inte behövts.
För 2 år sedan var den smutsig, efter några mil på grusväg i Lappland.
Men det har det naturliga regnet sanerat bort.
Man åker inte sämre i en otvättad bil - om man har bilen som fortskaffningsmedel!
Däremot kan man ozonbehandla bilen då och då.
Speciellt om man har hund.

Haha! Näe du har rätt men det är fan så mycket trevligare med en ren bil. Min DD tvättas väl inte varje vecka precis men mina entusiastbilar hålls betydligt renare, dom görs iordning efter varje tur med att damma av och ta bort insekter i fronten. Kan inte tänka mig att komma till en bilträff med en dammig/skitig bil.

/Benny

Hobbybilarna tvättar jag ut- och invändigt.
Men DD:n endast invändigt - för trivselns skull.
Speciellt vindrutans insida, eftersom jag har en Dashcam.
Dessutom ozonbehandlas då och då för att hålla hundlukten nere(som kan sätta ner inbytesvärdet).

Jag har genom åren, ganska många, lärt mig att man får inte ett öre mer i inbyte för en välskött bil jämfört med en vanvårdad.
Alla inbytesbilar lämnas ändå på rekonditionering.

För många år sedan tog jag ut en ny SAAB 95 varje höst.
Valde alltid en dag när det var torrt ute.
Lossa de alla skärmar och sprutade rostskydd på ömse sidor om kederlisterna.
Demonterade all klädsel och rostskyddsbehandlade.
Alla skarvar och hålrum under behandlades.
M m, m m.
Fick inte ett öre mer för det.
Att preparera/förebygga rost på nya bilar har jag vuxit ifrån - men köper gärna en välskött bil.

Fick när jag jobbade professionellt med bilar lära mig hur man kollar välskötta bilar.
Kolla dörrarnas underkant och speciellt framdörrarnas framkant - är det perfekt där, så är bilen välskött.

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
8 augusti 2022 · 14 007 Inlägg

torsen skrev:

Vettemannen skrev:

torsen skrev:

Min Honda köpte jag ny 10 oktober 2015.
Inte tvättad än.
Har inte behövts.
För 2 år sedan var den smutsig, efter några mil på grusväg i Lappland.
Men det har det naturliga regnet sanerat bort.
Man åker inte sämre i en otvättad bil - om man har bilen som fortskaffningsmedel!
Däremot kan man ozonbehandla bilen då och då.
Speciellt om man har hund.

Haha! Näe du har rätt men det är fan så mycket trevligare med en ren bil. Min DD tvättas väl inte varje vecka precis men mina entusiastbilar hålls betydligt renare, dom görs iordning efter varje tur med att damma av och ta bort insekter i fronten. Kan inte tänka mig att komma till en bilträff med en dammig/skitig bil.

/Benny

Hobbybilarna tvättar jag ut- och invändigt.
Men DD:n endast invändigt - för trivselns skull.
Speciellt vindrutans insida, eftersom jag har en Dashcam.
Dessutom ozonbehandlas då och då för att hålla hundlukten nere(som kan sätta ner inbytesvärdet).

Jag har genom åren, ganska många, lärt mig att man får inte ett öre mer i inbyte för en välskött bil jämfört med en vanvårdad.
Alla inbytesbilar lämnas ändå på rekonditionering.

För många år sedan tog jag ut en ny SAAB 95 varje höst.
Valde alltid en dag när det var torrt ute.
Lossa de alla skärmar och sprutade rostskydd på ömse sidor om kederlisterna.
Demonterade all klädsel och rostskyddsbehandlade.
Alla skarvar och hålrum under behandlades.
M m, m m.
Fick inte ett öre mer för det.
Att preparera/förebygga rost på nya bilar har jag vuxit ifrån - men köper gärna en välskött bil.

Fick när jag jobbade professionellt med bilar lära mig hur man kollar välskötta bilar.
Kolla dörrarnas underkant och speciellt framdörrarnas framkant - är det perfekt där, så är bilen välskött.

Vi är alla olika för jag vill ha så långt det bara går alla mina bilar rena inkl. min DD. Jag tvättar inte bilarna för andrahandsvärdet utan för min egen skull för att jag gillar rena bilar.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Brådhis * Voff voff *
8 augusti 2022 · 10 244 Inlägg

Vettemannen skrev:

torsen skrev:

Vettemannen skrev:

Haha! Näe du har rätt men det är fan så mycket trevligare med en ren bil. Min DD tvättas väl inte varje vecka precis men mina entusiastbilar hålls betydligt renare, dom görs iordning efter varje tur med att damma av och ta bort insekter i fronten. Kan inte tänka mig att komma till en bilträff med en dammig/skitig bil.

/Benny

Hobbybilarna tvättar jag ut- och invändigt.
Men DD:n endast invändigt - för trivselns skull.
Speciellt vindrutans insida, eftersom jag har en Dashcam.
Dessutom ozonbehandlas då och då för att hålla hundlukten nere(som kan sätta ner inbytesvärdet).

Jag har genom åren, ganska många, lärt mig att man får inte ett öre mer i inbyte för en välskött bil jämfört med en vanvårdad.
Alla inbytesbilar lämnas ändå på rekonditionering.

För många år sedan tog jag ut en ny SAAB 95 varje höst.
Valde alltid en dag när det var torrt ute.
Lossa de alla skärmar och sprutade rostskydd på ömse sidor om kederlisterna.
Demonterade all klädsel och rostskyddsbehandlade.
Alla skarvar och hålrum under behandlades.
M m, m m.
Fick inte ett öre mer för det.
Att preparera/förebygga rost på nya bilar har jag vuxit ifrån - men köper gärna en välskött bil.

Fick när jag jobbade professionellt med bilar lära mig hur man kollar välskötta bilar.
Kolla dörrarnas underkant och speciellt framdörrarnas framkant - är det perfekt där, så är bilen välskött.

Vi är alla olika för jag vill ha så långt det bara går alla mina bilar rena inkl. min DD. Jag tvättar inte bilarna för andrahandsvärdet utan för min egen skull för att jag gillar rena bilar.

/Benny

Du är inte ensam om det. smile Min kläder slängs när jag är "klar" med dom. Ändå tvättar jag dom. wink Så en ren bil är en självklarhet.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Richard-R
11 augusti 2022 · 340 Inlägg

vad ska man förvänta sig för 599kr, men detta var riktig crap!

slipstenen var inget att anmärka på men bandslipen förde ett jäkla oljud trots finjusteringar

https://www.biltema.se/verktyg/elverkty … gEQAvD_BwE

Lucif3r
11 augusti 2022 · 2 182 Inlägg

Fast, bortsett från att den "för ett jäkla oljud", är det något praktiskt fel på den? Priset är klart lockande på en sak man inte har behov av speciellt ofta, men ändå vill ha tongue

Richard-R
12 augusti 2022 · 340 Inlägg

Lucif3r skrev:
Fast, bortsett från att den "för ett jäkla oljud", är det något praktiskt fel på den? Priset är klart lockande på en sak man inte har behov av speciellt ofta, men ändå vill ha tongue

egentligen inte, bara att man är bortskämd med det bästa på jobbet, så utifrån varans pris så fick man liksom vad man betalade för. kan inte du också köpa en ? kanske fick ett måndagsexemplar? big_smile

husseman
10 september 2022 · 1 577 Inlägg

Hehe, allt på Feltema är Måndagsexemplar.... det enda som skiljer är att det tar längre tid för vissa att fatta detta.. Sorry- kunde inte låta bli. Puss o Skål/Husse

MrHyde
10 september 2022 · 634 Inlägg

husseman skrev:
Hehe, allt på Feltema är Måndagsexemplar.... det enda som skiljer är att det tar längre tid för vissa att fatta detta.. Sorry- kunde inte låta bli. Puss o Skål/Husse

På jobbet har vi ett verktygskit för att skruva tillbaka kolvar på bromsok, för både vänster och högergängade ok, som är köpt på Biltema för ca 12 år sedan och funkar hur bra som helst fortfarande. Alltså använt var och varannan dag med andra ord.
Visst finns det måndagsexemplar på Biltema, men det finns guldklimpar också. Kanske fler förr än nu, men ändå smile

Live long, and prosper.
uhlin
10 september 2022 · 2 831 Inlägg

MrHyde skrev:

husseman skrev:
Hehe, allt på Feltema är Måndagsexemplar.... det enda som skiljer är att det tar längre tid för vissa att fatta detta.. Sorry- kunde inte låta bli. Puss o Skål/Husse

På jobbet har vi ett verktygskit för att skruva tillbaka kolvar på bromsok, för både vänster och högergängade ok, som är köpt på Biltema för ca 12 år sedan och funkar hur bra som helst fortfarande. Alltså använt var och varannan dag med andra ord.
Visst finns det måndagsexemplar på Biltema, men det finns guldklimpar också. Kanske fler förr än nu, men ändå smile

Visst finns det bra grejer emellanåt även på biltema även om mycket är slit och släng.  Bildelar överhuvudtaget aktar jag mig för där.

MrHyde
10 september 2022 · 634 Inlägg

uhlin skrev:

MrHyde skrev:

husseman skrev:
Hehe, allt på Feltema är Måndagsexemplar.... det enda som skiljer är att det tar längre tid för vissa att fatta detta.. Sorry- kunde inte låta bli. Puss o Skål/Husse

På jobbet har vi ett verktygskit för att skruva tillbaka kolvar på bromsok, för både vänster och högergängade ok, som är köpt på Biltema för ca 12 år sedan och funkar hur bra som helst fortfarande. Alltså använt var och varannan dag med andra ord.
Visst finns det måndagsexemplar på Biltema, men det finns guldklimpar också. Kanske fler förr än nu, men ändå smile

Visst finns det bra grejer emellanåt även på biltema även om mycket är slit och släng.  Bildelar överhuvudtaget aktar jag mig för där.

Samma här, bildelar köper jag någon annanstans. Men vissa verktyg kan faktiskt vara bra, speciellt om man bara använder dom hemma nån gång ibland.

Live long, and prosper.
Growe Fri fart för ett fritt folk!
10 september 2022 · 13 669 Inlägg

MrHyde skrev:

uhlin skrev:

MrHyde skrev:

På jobbet har vi ett verktygskit för att skruva tillbaka kolvar på bromsok, för både vänster och högergängade ok, som är köpt på Biltema för ca 12 år sedan och funkar hur bra som helst fortfarande. Alltså använt var och varannan dag med andra ord.
Visst finns det måndagsexemplar på Biltema, men det finns guldklimpar också. Kanske fler förr än nu, men ändå smile

Visst finns det bra grejer emellanåt även på biltema även om mycket är slit och släng.  Bildelar överhuvudtaget aktar jag mig för där.

Samma här, bildelar köper jag någon annanstans. Men vissa verktyg kan faktiskt vara bra, speciellt om man bara använder dom hemma nån gång ibland.

Gillar deras verktyg aldrig haft något direkt problem fast man stått med 2meters rör på spärrskaften har dom endå inte slutat fungera.  Man får skruva ihop dom i bland men det har jag fått göra på verktyg som kostar mer än det dubbla oxå

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
torsen
10 september 2022 · 7 198 Inlägg

Growe skrev:

MrHyde skrev:

uhlin skrev:
Visst finns det bra grejer emellanåt även på biltema även om mycket är slit och släng.  Bildelar överhuvudtaget aktar jag mig för där.

Samma här, bildelar köper jag någon annanstans. Men vissa verktyg kan faktiskt vara bra, speciellt om man bara använder dom hemma nån gång ibland.

Gillar deras verktyg aldrig haft något direkt problem fast man stått med 2meters rör på spärrskaften har dom endå inte slutat fungera.  Man får skruva ihop dom i bland men det har jag fått göra på verktyg som kostar mer än det dubbla oxå

Har köpt mycket på Biltema, både verktyg och annat.
Men vad jag vill varna för är deras motsvarighet till "Portopower".
Aldeles för vek.
Långt innan man uppnått det tryck när övertrycksventilen löser ut kroknar hydraulkolven och böjer sig så att det uppstår "byrolådeeffekt".
Jag fick banka och bryta länge innan jag fick loss verktyget - släppa på trycket hjälpte inte - det satt fast.
Skulle rikta "balkar/plåtprofiler" som blivit upp-/snedtryckta i underredet på en NIVA.
Reklamationen var dock smärtfri.
Eftersom varan kostade över 1.000:- fick jag skriva en redogörelse om orsaken till reklamationen.
Hörde inget m anl av min reklamation.

B t w så hörde jag heller inget från LIDL när jag reklamerade deras plasmaskärare.
Jag hade bifogat en tätskriven A4-sida med förslag/tips som var undertecknat med mejl- och fysisk adress samt telefonnr.

Henkix
11 september 2022 · 6 737 Inlägg

Funderar på att prova en hink biltema väggspackel, någon som provat denna? tongue https://www.biltema.se/bygg/farg/spacke … 2000050334

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.
fadret
12 september 2022 · 1 125 Inlägg

Vi har använt det och det fyller sin funktion,det har suttit kvar på väggen i 2 år nu utan att ramla ner

Volvo V70 "Bebisen" (1998)
Blanke
10 januari 2023 · 280 Inlägg

Fick akut-byta kamremmen på en s60 och då inget annat var öppet blev det biltema. Köpte ingen vattenpump men kamrem, löp- och spännrulle blev det. Återkommer senare om det hela går åt helvetet eller inte. Misstänker att om något ska hända så har det nog med att jag inte hade en momentnyckel så blev att köra på känsla.

SportPilot Ubåtsingenjör
10 januari 2023 · 7 217 Inlägg

Är det någon som testat Biltemas fasadfärg? V5 pro eller vad det heter

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
10 mars 2023 · 17 379 Inlägg

Behöver en bränslemätare till ett projekt. Tänkte följande:
https://www.biltema.se/bat/elutrustning … 2000050256

Och givare då:
https://www.biltema.se/bat/batmotor/tan … 2000037601

Någon som har erfarenhet av dessa?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Brådhis * Voff voff *
10 mars 2023 · 10 244 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Behöver en bränslemätare till ett projekt. Tänkte följande:
https://www.biltema.se/bat/elutrustning … 2000050256

Och givare då:
https://www.biltema.se/bat/batmotor/tan … 2000037601

Någon som har erfarenhet av dessa?

Haft den mätaren i två båtar. Funkade fint i båda. Dock har jag som längst haft den 2-3 år så hur den funkar över tid kan jag inte svara på.

Givaren har jag inte provat tyvärr.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
torsen
12 mars 2023 · 7 198 Inlägg

Säga(skriva) vad man vill om Biltema!
Men genom åren har deras kvalitet på produkterna höjts utan att priset skenat i väg i paritet med konkurrenterna.
Första gången jag handlade på Biltema var 1964.
De höll då till på vinden på en fastighet i närheten av en kyrka mitt i stan - inte domkyrkan - i Linköping.
Deras huvudinriktning var då extraljus och fästen för dessa - samt en massa krimskrams som dekorationstejp och fejkantenner m m.
Köpte några år senare en 3/8"-sats som följt mig "som reserv" i bagaget på flera bilar.
Tyvärr inte fintandat spärrskaft, men det håller.

Bland det bästa med Biltema är deras batterier.
Har även fått reklamera batteri - men det har gått smidigt - till skillnad från hos Mekonomen.
Nu har jag varit svagsint och köpt tre BOSCH-batterier.
Dessa har inte tagit laddning efter 4 år = efter det att garantin löpt ut.
I Suzukin är jag inne på andra BOSCH-batteriet som "lagt av" före 4 års ålder.
I 2CV:n  Har BOSCH-batteriet slutat ta laddning före 4 år.
Har aldrig inträffat på BILTEMA-batterier, med ett undantag.
Helt "utom tävlan" så är Hondans batteri efter snart 8 år helt intakt.(liksom allt annat på Hondan!)

ÄR BOSCH-batterier sämre än andra batterier, eller har jag haft otur med 3 BOSCH-batterier på raken?
De är heller inte billiga - men bortåt 50% billigare hos Autoexperten gentemot Mekonomen.
BILTEMA har inte lämpligt batteri, och plats finns inte för annat batteri.
Passande batteri ska vara mycket långsmalt och ha små poler som är omvänt placerade mot standardbatterier typ passande Volvo.
Pluspolens kabelsko är dessutom sammanbyggd med huvudsäkringen, så att byta till batteri med normalpoler låter sig inte göras(lätt) - om det bara var polerna som är annorlunda mot europeisk standard. Tyvärr!

Bland handverktygen från BILTEMA är det endast 2 nycklar för bromsrör som brustit, men det var inget problem med att reklamera.
Ett par "uppkörningsramper" deformerades något av tyngden från en MB E-klass framvagn. Vikten överskred inte rekommenderad maxvikt. Har jag inte reklamerat(hittar inte kvittot - som BILTEMA är noga med vid reklamationer - med all rätt).

Ser man på viss båt- och offroad-utrustning å är BILTEMA mycket billiga.
Tågvirke, schackel, ryckstropp m m, för att nämna några exempel.

När BILTEMA reade ut sina karossdelar till Opel och SAAB, för länge sedan, handlade jag massor av stänkskärmar, skärmkanter och "trösklar". Mycket dålig passform. Lika dålig som de danska Klokkerholm. Kanske Klockerholm? Såldes senare även av Mekonomen. Lika dålig passform då. Tyvärr. Men de var billiga. Stötfångare till 2CV kostade en tiondedel av vad originalen betingade.

Finns mycket att skriva om BILTEMA, men jag stannar vid att det är synd att de inte har batterier till Suzuki Jimny.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
12 mars 2023 · 17 379 Inlägg

Brådhis skrev:

Hybrid_ skrev:
Behöver en bränslemätare till ett projekt. Tänkte följande:
https://www.biltema.se/bat/elutrustning … 2000050256

Och givare då:
https://www.biltema.se/bat/batmotor/tan … 2000037601

Någon som har erfarenhet av dessa?

Haft den mätaren i två båtar. Funkade fint i båda. Dock har jag som längst haft den 2-3 år så hur den funkar över tid kan jag inte svara på.

Givaren har jag inte provat tyvärr.

Tackar!

Ska under sommaren bygga in dieselvärmaren som står utanför huset och ger värme de dagar elpriserna går i taket. Även dieseltank (troligen en bränsletank 20L avsedd för utombordare) ska stå ute, inbyggd och behöver koll på mängd då. Kontrollpanel och bränslemätare kommer monteras i en panel som ska sitta under en fönsterbräda.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang