Volvo kan bli Kinesiskt

alain www.bimmerpower.org
6 februari 2009 · 3 995 Inlägg

Var är Volvo på väg?
Ska man snart köpa en volvo med made in China? det är sjuk!
Vad blir det med volvo och nordisk kvalitet?
Kommer volvo att sälja lika många bilar i europa?
Ni som älskar volvo tycker ni inte att volvo ska komma tillbaka i Sverige som Svensk företag? 
http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d … p;a=474708

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org
BMW X5 4.4i (2006)
BMW 530i (2003)
Andreas 940 -utan 940
6 februari 2009 · 1 728 Inlägg

Ford har ju redan förstört det som en gång var Volvo men det vore ju katastrofalt för svensk arbetsmarknad; jag har svårt att tänka mig att Kina skulle ha kvar någon produktion i Sverige som de skulle kunna göra själva. De behöver ju inte bry sig om miljön och mänskliga rättigheter så det blir betydligt billigare att göra så mycket som möjligt i Kina.

Gulmun * Klåpare
6 februari 2009 · 1 718 Inlägg

Det kan nog bli till det bättre om kineserna köper Volvo. Det är inte första gången som bolaget blir tvunget att flirta med andra fabrikanter för att överleva, och om alternativet är konkurs så är det väl inte negativt?
Det kommer säkert komma bensinsnålare modeller a'la Asien och volvos hybridbil som förväntas lanseras i framtiden skulle nog behöva lite billig teknik från Kina.
Jobben i Sverige har redan skurits ner till existensminimum och kineserna är nog inte dumma nog att slå igen de fina och moderna fabrikerna, testlabben och klimattestanläggningar i norr som andra fabrikanter är avundsjuka på.

Klokhet kommer av erfarenhet och erfarenhet kommer av dumheter.
blacken
6 februari 2009 ·

"Jag hörde att du tjackat en ny Volvo vad för någon?. En Volvo Ping Pong!".. loltongue

Mortalis VW-nörd?
6 februari 2009 · 4 332 Inlägg

Kunde man inte tagit detta i en av de andra Volvo blir kinesiskt trådarna som en uppdatering på ytterligare ett rykte?

M103
6 februari 2009 · 1 570 Inlägg

Den dagen skänker jag bort min Volvo och åker något annat istället.

Hexenhammer Webmaster/trummis på heltid
6 februari 2009 · 1 874 Inlägg

alain skrev:
Var är Volvo på väg?
Ska man snart köpa en volvo med made in China? det är sjuk!
Vad blir det med volvo och nordisk kvalitet?
Kommer volvo att sälja lika många bilar i europa?
Ni som älskar volvo tycker ni inte att volvo ska komma tillbaka i Sverige som Svensk företag? 
http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d … p;a=474708

Det är väl ingen Nordisk kvalitet idag? Det är väl rätt känt att Volvos bilar är duktiga på att gå sönder, samt att gulingarna är duktiga på att göra bilar som håller. Dessutom är det inte säkert att Kina kommer att ändra på hela konceptet - Volvo är ju fortfarande delvis Svenskt liksom.

steifan DR!FTT3KN!K3R
6 februari 2009 · 10 427 Inlägg

Geely gick tydligen ut med att dom inte förde
diskussioner med Ford angående köp av Volvo

http://www.teknikensvarld.se/nyheter/09 … /index.xml

Som så många gånger förr ser det ut att vara ännu ett rykte då Geelys talesman förnekar detta.


– Vi har inga planer på att köpa Volvo Personvagnar som vissa medier har rapporterad om i dag, sa en talesman för kinesiska Geely Automobile till nyhetsbyrån Reuters för bara en liten stund sedan.

Volvo 740 GLT 16 VALVE "Der goldene Schwede" (1988)
BMW 323 Ci "Der schwarze Deutsche" (2000)
chrizz Administratör
6 februari 2009 · 11 783 Inlägg

Off topic? Det här väl så fordonsrelaterat det kan bli smile

Flyttar till Allmänt.

"Alla blå bär är blå bär - även blåbär - men det är bara blåbär som är blåbär."
expect1991
6 februari 2009 · 1 814 Inlägg

henrikh skrev:
Den dagen skänker jag bort min Volvo och åker något annat istället.

Skicka ett PM då wink

Brandis Diktator
6 februari 2009 · 968 Inlägg

varför ska ni med nuvarande volvo sälja era bilar? det är ju inte precis som helt plötsligt förvandlas era bilar till kina kopior?... och ni köper väl ändå redan 90% av era reservdelar på mekonomen så ni stödjer ju ändå inte volvo hur mycket ni än vill...

det är såhär det går om man låter en senil troende kapitalistisk president sitta vid spakarna och styra ekonomin tills bristning gränsen, jag skyller allt på kapitalismen! pengar är inte allt

blacken
6 februari 2009 ·

Brandis skrev:
varför ska ni med nuvarande volvo sälja era bilar? det är ju inte precis som helt plötsligt förvandlas era bilar till kina kopior?... och ni köper väl ändå redan 90% av era reservdelar på mekonomen så ni stödjer ju ändå inte volvo hur mycket ni än vill...

det är såhär det går om man låter en senil troende kapitalistisk president sitta vid spakarna och styra ekonomin tills bristning gränsen, jag skyller allt på kapitalismen! pengar är inte allt

Åja "ära den som äras bör", kapitalismen är inte helt utav ondo. Utan den så skulle vi inte ha det som vi har idag. Men den måste tyglas så att den inte skenar iväg..

Rquired Allmänt envis
6 februari 2009 · 12 512 Inlägg

Hur kan man skylla att volvo byggt dåliga bilar och därför går dåligt på kapitalismen :S

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Phaetoon
7 februari 2009 · 8 156 Inlägg

Geely har tydligen inte så högt anseende i Kina.
25 000:- per bil säger väl en del?

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
alain www.bimmerpower.org
7 februari 2009 · 3 995 Inlägg

chrizz skrev:
Off topic? Det här väl så fordonsrelaterat det kan bli smile

Flyttar till Allmänt.

Sorry! jag såg inte att jag var på Off-topic när jag skrev tråden.
Tack för flyttningen!

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org
BMW 530i (2003)
BMW X5 4.4i (2006)
henkebenke
7 februari 2009 · 1 703 Inlägg

Ja, vad synd det vore om Volvo slapp konkurs, och tusentals arbetstillfällen inte gick förlorade.

De som spyr galla över ett ev. ägarbyte, ni kommer ju ändå aldrig ha råd med en ny volvo, utan kommer att köra 240, 740 och 850.

Volkswagen typ1 "Restolooker" (1962)
Stellan_Clausen
7 februari 2009 · 635 Inlägg

Min gissning är att varken volvo eller saab kommer att vara en biltillverkare om 5 till 10 år.. saab ryker först !!

Krink
7 februari 2009 · 260 Inlägg

Själv kör man iallfall svenskt smile Det är ju dom nya volvos som blir kina för mig iallfall ..

Dodge Ram 2500 "Cummins" (2004)
Bostrom RS
7 februari 2009 · 886 Inlägg

Jag tycker det är skamligt att inte politikerna skjuter in pengar i Volvo och gör det helsvenskt igen!

Focus RS
Eisenhut
7 februari 2009 · 1 827 Inlägg

Bostrom skrev:
Jag tycker det är skamligt att inte politikerna skjuter in pengar i Volvo och gör det helsvenskt igen!

Varför ska mina skattepengar gå till ett företag som inte är vinstdrivande samt på randen till konkurs? Känns som att kasta mina sura slantar i sjön.

Mvh/Marcus
Fast, Reliable, Cheap. Choose two
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang