Byte av turbo S40 2.0T

BeCe
8 februari 2009 · 364 Inlägg

Tjenixen... sökt efter detta men inte hittat det jag letat efter!


Ska byta turbo på min S40 2.0T till en ny fast orginal, nu till min fråga... den gamla e kass...


Den är väl oljekyld? en "slang" in i turbon och en ut från turbon, vart rinner den utgående oljan?

och nu när jag byter turbon kommer det läcka olja från slangarna? eller måste dem strypas på nått sätt?

Tack i förväg

Saab 9-5 2.0T "-Blacked Out-" (2006)
NKM-Chand021
8 februari 2009 · 155 Inlägg

"utgående" oljan från turbon rinner ner i tråget.. När du byter turbon så passa på att byta även de slangklammerar som sitter på ttrycksidan och Avgassidan.. (om man vill)  De kommer nog rinna lite olja när du tar bort slangarna för oljan eftersom det finns en del olja i turbon..

"You wanna drive it, then buy it!"
Mitsubishi Evolution VIII "Turbo Center I Stockholm AB" (2003)
BeCe
8 februari 2009 · 364 Inlägg

Okej tack så mycket! ska bytas i veckan:D

Saab 9-5 2.0T "-Blacked Out-" (2006)
NKM-Chand021
8 februari 2009 · 155 Inlägg

Tips byt allt som heter klammerar på turbon wink

"You wanna drive it, then buy it!"
Mitsubishi Evolution VIII "Turbo Center I Stockholm AB" (2003)
jocket4
8 februari 2009 · 189 Inlägg

chand021 skrev:
"utgående" oljan från turbon rinner ner i tråget.. När du byter turbon så passa på att byta även de slangklammerar som sitter på ttrycksidan och Avgassidan.. (om man vill)  De kommer nog rinna lite olja när du tar bort slangarna för oljan eftersom det finns en del olja i turbon..

Det är något jag har tänkt på mycket, eftersom det redan är olja på turbon man plockar av, ska man då pyttsa i lite i den nya också då när man monterar den?

torpis Forummoderator
9 februari 2009 · 10 572 Inlägg

jocket4 skrev:

chand021 skrev:
"utgående" oljan från turbon rinner ner i tråget.. När du byter turbon så passa på att byta även de slangklammerar som sitter på ttrycksidan och Avgassidan.. (om man vill)  De kommer nog rinna lite olja när du tar bort slangarna för oljan eftersom det finns en del olja i turbon..

Det är något jag har tänkt på mycket, eftersom det redan är olja på turbon man plockar av, ska man då pyttsa i lite i den nya också då när man monterar den?

absolut

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
need_4_boost
9 februari 2009 · 371 Inlägg

jocket4 skrev:

chand021 skrev:
"utgående" oljan från turbon rinner ner i tråget.. När du byter turbon så passa på att byta även de slangklammerar som sitter på ttrycksidan och Avgassidan.. (om man vill)  De kommer nog rinna lite olja när du tar bort slangarna för oljan eftersom det finns en del olja i turbon..

Det är något jag har tänkt på mycket, eftersom det redan är olja på turbon man plockar av, ska man då pyttsa i lite i den nya också då när man monterar den?

Gör så att du monterar den nya och tar bort en säkring till bränslepumpen, sedan kör du en stund på starten så du är helt säker på att det har passerat olja igenom turbon.
Ett annat sätt är att om man kommer åt, så kan man hålla i kompressorhjulet på turbon medans du har nån annan som startar. när den har startat så håller du den fast i några sek. sen är det klart wink

Christian S
9 februari 2009 · 4 816 Inlägg

need_4_boost skrev:

jocket4 skrev:

chand021 skrev:
"utgående" oljan från turbon rinner ner i tråget.. När du byter turbon så passa på att byta även de slangklammerar som sitter på ttrycksidan och Avgassidan.. (om man vill)  De kommer nog rinna lite olja när du tar bort slangarna för oljan eftersom det finns en del olja i turbon..

Det är något jag har tänkt på mycket, eftersom det redan är olja på turbon man plockar av, ska man då pyttsa i lite i den nya också då när man monterar den?

Gör så att du monterar den nya och tar bort en säkring till bränslepumpen, sedan kör du en stund på starten så du är helt säker på att det har passerat olja igenom turbon.
Ett annat sätt är att om man kommer åt, så kan man hålla i kompressorhjulet på turbon medans du har nån annan som startar. när den har startat så håller du den fast i några sek. sen är det klart wink

Man kör på startmotorn så länge som behövs tills oljetryckslampan släcks för när den har slocknat så har man olja överallt.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
need_4_boost
9 februari 2009 · 371 Inlägg

Christian S skrev:

need_4_boost skrev:

jocket4 skrev:

Det är något jag har tänkt på mycket, eftersom det redan är olja på turbon man plockar av, ska man då pyttsa i lite i den nya också då när man monterar den?

Gör så att du monterar den nya och tar bort en säkring till bränslepumpen, sedan kör du en stund på starten så du är helt säker på att det har passerat olja igenom turbon.
Ett annat sätt är att om man kommer åt, så kan man hålla i kompressorhjulet på turbon medans du har nån annan som startar. när den har startat så håller du den fast i några sek. sen är det klart wink

Man kör på startmotorn så länge som behövs tills oljetryckslampan släcks för när den har slocknat så har man olja överallt.

När oljetryckslampan slocknar så betyder det att du har ett oljetryck där.
oljetrycksgivaren sitter placerad på blocket, dvs rätt långt ner. Tar en stund till innan oljan när toppen och turbon.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang