Trasig bildörr på SAAB 9000

Beregon
9 februari 2009 · 16 Inlägg

Hej.

I dag morse frös vänstra bildörren i bak fast, och när jag försökte låsa upp den inifrån hade jag sönder den grejen som man drar i. Den står nu upp i en lite konstig vinkel, och det går inte att ens stänga dörren.
Är det här något som man kan åtgärda själv?

Tack

Swe123
9 februari 2009 · 13 Inlägg

Beregon skrev:
Hej.

I dag morse frös vänstra bildörren i bak fast, och när jag försökte låsa upp den inifrån hade jag sönder den grejen som man drar i. Den står nu upp i en lite konstig vinkel, och det går inte att ens stänga dörren.
Är det här något som man kan åtgärda själv?

Tack

Testa montera ner dörrklädseln och undersök med ficklampa. Skulle tippa på att låspinnen har fastnat i låst läge på nått vänster, brukar inte vara några problem att åtgärda!

Lycka till!

Mvh

TenZer N.O.S Cruisers Stockholm
9 februari 2009 · 3 404 Inlägg

Dörrsidan sitter med 6 skruv, 2 i handtaget, 2 i facket och sedan 1 som håller fast lampan och under det sitter ytterligare 1. Sedan ryck försiktigt i underkanten utåt, nu ska det sitta 4 clips uppe vid rutan banka försiktigt underifrån för att få bort dörrsidan. Var försiktig med pinnen som sitter i konstig vinkel då den lätt kan gå sönder om man inte är varsam.

Nu borde du se vart felet sitter

Rock'n Roll
Volvo 945 GL "Skåpet" (1993)
Saab 9000cs 2.3 16 Turbo "Jakt Attack Spaning" (1992)
Funkiee Saab älskare!
10 februari 2009 · 4 597 Inlägg

bara o värma upp bilen så smälter de, så kan du stänga dörren smile funkade för mig, o jag har haft de en del gånger nu.. till sist tog jag en varmlufts pistol o värmde på lås kistan, så nu funkar de perfekt! smile

Mvh Patrik

Volvo XC70 "Polestar" (2016)
Boostrider Försöker iaf
10 februari 2009 · 1 998 Inlägg

Saab 9000 är kända för att bakdörrarna strular. Vi har ägt 3st inom familjen å alla har nån gång strulat med låsen. Går inte öppna innifrån å de är ett stag som blir krökt.

Å att de inte går å stänga när de ä kallt beror på att låsen fryser. Hände ibland att man fick vänta länge innan de tinar

Be a good person. Be a Persson
Bmw, kärlek vid första bakvagnskastet
Volvo 244 GL/T Turbo "Back to the 80s" (1990)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang