Lär-dig-av-andras-misstag tråden

Nybergrobin
11 december 2013 · 2 377 Inlägg

I helgen så skulle jag fixa huvlåset på min nya s70 då enbart ena sidan flög upp av sig själv!  Man var alltså tvungen att vara två som öppnade huven så huven inte flög upp av sig själv på ena sidan.....

trodde såklart att låset var trasigt på ena sidan och jävlades i en evighet med ett lås som verkade funka bra enligt mig....

MIsstaget var så att själva låsen är höjd/sänkbara vilket avgör om huven ploppar upp eller ej! smile

Lillalilja
11 december 2013 · 529 Inlägg

Skulle koppla en släpvagn på bilen förra fredagen. Släpvagnen var lastad så att bakänden stod i backen, dvs handsken var uppe i luften. Hursomhelst ska jag backa mot den här lagom smidigt. Satt inte ordentligt och körde utan stod i dörren och sträckte ner foten, hursomhelst så har jag snö under skorna så när jag ska koppla ur så glider foten av pedalen och kopplingen släpps upp istället. Gissa om bakrutan höll för det!?

Syns här runt vindrutetorkaren, dock ganska bra att det inte tog i själva bakluckan.
http://img199.imageshack.us/img199/4215/a6y0.jpg

Jeremy Clarkson "A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster."
GasGlad1337
11 december 2013 · 460 Inlägg

Lillalilja skrev:
Skulle koppla en släpvagn på bilen förra fredagen. Släpvagnen var lastad så att bakänden stod i backen, dvs handsken var uppe i luften. Hursomhelst ska jag backa mot den här lagom smidigt. Satt inte ordentligt och körde utan stod i dörren och sträckte ner foten, hursomhelst så har jag snö under skorna så när jag ska koppla ur så glider foten av pedalen och kopplingen släpps upp istället. Gissa om bakrutan höll för det!?

Syns här runt vindrutetorkaren, dock ganska bra att det inte tog i själva bakluckan.
http://img199.imageshack.us/img199/4215/a6y0.jpg

hahaha sånt där skulle man ha på film och se i efterhand wink

Ung pojk med stort intresse för gamla volvoturbos :)
Volvo 744 T5 "Thomas740T5 på facebook" (1986)
kjaxne
13 maj 2014 · 21 Inlägg

- Glöm inte att hissa upp alla rutor när bilen ska stå ute i regn under helgen..
- Lita inte på kompisar som säger "Här kommer aldrig några parkeringsvakter, ställ dig här".
- Peta inte med fingrarna på fel ställen på kretskort med hög spänning som har uppladdade kondensatorer. Bara för att kraft inte är på just då är det ingen garanti för att det är spänningsfritt.
- Gör inga akuta bilköp när det är mörkt ute, man kan få sig roliga överraskningar dagen efter..
- Köp inte färg på Biltema när rost ska lagas, det blir fina nyansskillnader.
- Låt aldrig verkstad dra åt hjulbultar, verktygen ger vika innan bultarna lossnar där du försöker byta hjul nästa gång:
http://minfil.org/B8x0f7bebe/verktyg.jpg
Fälgkors, på med ett rör, skarva med järnspett så man har två meter hävarm. Sedan lossnade till slut alla bultar till slut. Men några fälgkors har gett vika genom åren tack vare detta. Onödigt att dra åt hjulbultarna så hårt tycker jag.

Kollan
13 maj 2014 · 618 Inlägg

När man ska rycka av växelspaksknoppen på en bmw(gäller väl dom flesta bilarna..), var försiktig så den inte tvärsläpper så du slår sönder vindrutan med armbågen.

Thunderbird88 A small step for Sloth, a giant leap for Slothkind
13 maj 2014 · 3 929 Inlägg

foffe_87 skrev:
- Lita inte på kompisar som säger "Här kommer aldrig några parkeringsvakter, ställ dig här".

Hehe jag har varit den kompisen wink
Fick glatt hosta upp 350 spänn... roll

Kolla gärna in min garage tråd - Garaget Zoo! - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=203067
Ford Thunderbird "Procharged 306" (1988)
Dodge Viper GTS "Huggormen" (1998)
Dupond och Dupont
16 maj 2014 · 581 Inlägg

Spände handbromsvajern idag på 940in utomhus för de va soligt å fint, gick ju bra, fick lös allt. Men det börja bli lite trångt i bilen när man fått lös armstödet. Rutorna va nere så vad gör man, jo man ställer ut det. Skitsmart, tror man att man är, då är inte det ivägen. Sen rullar man lite för att testa hur handbromsen blev. - SMART TÄNKT GRABBEN !! Självklart har jag lyckats att lägga skiten så jag rulla på den med bilen. Som tur är så försvann bara ett hörn. tongue

Och innan man kör in i garaget, det är alltid mer än 4hjulingen som behöver flyttas, tex motorsåg...

Det är fredag idag.

Hammare och gaffatejp är allt som behövs.
Sitter nånting fast när det borde vara löst? Använd Hammaren!
Sitter nånting löst när det borde sitta fast? Använd Gaffatejp!
skyliner_1958
13 augusti 2014 · 90 Inlägg

Ställ inte en Ford från 58a på tomgång med dåligt växel länkage med automat chocken på uppe på logen å sedan gå iväg för att senare se den fara ut genom dörren utan någon i med framdörren längs me framskärmen, speciellt inte när du har parkerat en cadillac 56a nedanför.
Kommer att sluta med att de blir till att byta minst en huv, grill, kofångare fram å bak på varsin bil, en dörr å rikta en massa plåt.

Senast redigerat av skyliner_1958 (13 augusti 2014)

granadadr
14 augusti 2014 · 7 269 Inlägg

skyliner_1958 skrev:
Ställ inte en Ford från 58a på tomgång med dåligt växel länkage med automat chocken på uppe på logen å sedan gå iväg för att senare se den fara ut genom dörren utan någon i med framdörren längs me framskärmen, speciellt inte när du har parkerat en cadillac 56a nedanför.
Kommer att sluta med att de blir till att byta minst en huv, grill, kofångare fram å bak på varsin bil, en dörr å rikta en massa plåt.

usch vad trist,, men helförs endå??

Ford Granada 2,8i "Turbo edition" (1985)
Ford Mondeo 2,2 "Brandbilen" (2010)
Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
skyliner_1958
14 augusti 2014 · 90 Inlägg

Nä. Den ena e ny import å den andra ville inte bolaget ha som hel på

Growe Fri fart för ett fritt folk!
15 augusti 2014 · 13 674 Inlägg

skyliner_1958 skrev:
Nä. Den ena e ny import å den andra ville inte bolaget ha som hel på

vilken gjorde vad?

om den som for iväg hade trafik ska den täcka den andra bilen iallafall

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Tampongpunkarn
19 september 2014 · 786 Inlägg

Sätt aldrig buntband på gasen på en snöskoter (Äldre) och dra igång, kan resultera med att den far igenom ett växthus och rakt emot skogen och senare är det sylt av hela snöskotern.

inget jag har gjort men en som bor brevid mormor, en ung grabb wink

Senast redigerat av Volvo240Driver (19 september 2014)

Det staten inte tjänar på är olagligt.
Ljuger man för staten så är det ett brott, ljuger staten för oss så kallas det politik.
Volvo 240 projektet! http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=276361
Volvo 245 Projektet! http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=282813
granadadr
19 september 2014 · 7 269 Inlägg

Volvo240Driver skrev:
Sätt aldrig buntband på gasen på en snöskoter (Äldre) och dra igång, kan resultera med att den far igenom ett växthus och rakt emot skogen och senare är det sylt av hela snöskotern.

inget jag har gjort men en som bor brevid mormor, en ung grabb wink

hehe kan ju nämna

att starta aldrig en Snöskoter utan variator,, killen som gjorde/Ägde den fick jobbigt med att skruva ur tändstiften och de for i omloppsbana runt månen  ,) meo en variator bromsar upp motorn så den ej varvar livet ur sig

Tampongpunkarn
20 september 2014 · 786 Inlägg

granadadr skrev:
hehe kan ju nämna

att starta aldrig en Snöskoter utan variator,, killen som gjorde/Ägde den fick jobbigt med att skruva ur tändstiften och de for i omloppsbana runt månen  ,) meo en variator bromsar upp motorn så den ej varvar livet ur sig

Hähä, Låter som en rolig idé, men han skulle ju dragit av tändhattarna? men kan faktist gå hett till, när man inte inser det före motorn står å matar på för fult big_smile

Det staten inte tjänar på är olagligt.
Ljuger man för staten så är det ett brott, ljuger staten för oss så kallas det politik.
Volvo 240 projektet! http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=276361
Volvo 245 Projektet! http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=282813
granadadr
20 september 2014 · 7 269 Inlägg

Volvo240Driver skrev:

granadadr skrev:
hehe kan ju nämna

att starta aldrig en Snöskoter utan variator,, killen som gjorde/Ägde den fick jobbigt med att skruva ur tändstiften och de for i omloppsbana runt månen  ,) meo en variator bromsar upp motorn så den ej varvar livet ur sig

Hähä, Låter som en rolig idé, men han skulle ju dragit av tändhattarna? men kan faktist gå hett till, när man inte inser det före motorn står å matar på för fult big_smile

har för mig att han drog hattarna men funkade ej,, för man kan ju ej dra lös stift med hattar på wink
som sagt minns ej alla detaljer,, 20 årsen

Tampongpunkarn
20 september 2014 · 786 Inlägg

granadadr skrev:

Volvo240Driver skrev:

granadadr skrev:
hehe kan ju nämna

att starta aldrig en Snöskoter utan variator,, killen som gjorde/Ägde den fick jobbigt med att skruva ur tändstiften och de for i omloppsbana runt månen  ,) meo en variator bromsar upp motorn så den ej varvar livet ur sig

Hähä, Låter som en rolig idé, men han skulle ju dragit av tändhattarna? men kan faktist gå hett till, när man inte inser det före motorn står å matar på för fult big_smile

har för mig att han drog hattarna men funkade ej,, för man kan ju ej dra lös stift med hattar på wink
som sagt minns ej alla detaljer,, 20 årsen

Hähä, Vet inte hur de var förr iallafall, men måste sett kul ut, skulle själv få panik, Minns också när man som liten hade en liten hoj och gasen hängde sig, blev att trycka handen runt cylindern och förgasarn och upp på cyllens topp och dra av hatten, en liten stöt fick man å bränd hand, men helt klart värt när kolven blev bytt för 1 timme senare roll

Det staten inte tjänar på är olagligt.
Ljuger man för staten så är det ett brott, ljuger staten för oss så kallas det politik.
Volvo 240 projektet! http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=276361
Volvo 245 Projektet! http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=282813
simlar
12 november 2014 · 5 516 Inlägg

Har ni en läckande kylare i eran 945 LTT så byt den för guds skull innan ni lyckas få motorn att koka femtielva gånger. Resulterade i delar för 2000kr, riktplaning av toppen för 1000kr och en hel helg i garaget.
Toppen var tvungen att planas 0,6mm innan den blev helt plan.

Sen när ni monterat ihop allt, se till att oljereturen på B230FK-motorn sitter intryckt i blocket som den ska för att slippa att all motorolja pumpas ut på garagegolvet när ni står och luftar kylsystemet.

Som tur är inte min bil utan en polares, men jag fick stå för skruvandet, var sådär lagomt kul att ringa polaren och be han köpa en dunk motorolja för att allt som var i motorn runnit ut på golvet.


Sen en annan sak. Om ni har en mopedbil och bestämmer er för att byta dieselfiltret sätt då inte dit ett pappersfilter för att efteråt stå som ett fån och undra varför den inte startar.
Han som gjort det hade hållt på och felsöka i flera dagar innan han gav upp och tog den på släp till verkstan. Inte ens 10min efter jag tog in den hade jag både hittat och reparerat felet.

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang