Någon tempgivare som kan sätta igång en fläkt?

OpelFredrik
10 februari 2009 ·

Hejsan!

Jag håller på bygger ljud i min bil och nu har det kommit till min vetskap att stegen blir för varma så dom går i protect mode vid högre ljudnivåer under en längre tid och nu vill jag ha en typ tempgivare som slår itll ett relä som är kopplat till några fläktar som kan kyla stegen när temperaturen stiger..

Frågan är finns det någon sån givare och vart kan jag hitta en sån?

//Fredrik

Mr_EmCom Med.lem
10 februari 2009 · 3 759 Inlägg
200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!
BMW e24 635csi M-technic "The Great white shark" (1983)
OpelFredrik
10 februari 2009 ·

Mr_EmCom skrev:
Har du testat att googla?
http://www.google.se/search?hl=sv&q … =f&oq=

Ja det har jag, har även letat runt här på garaget, hittar dock inget sånt här, dom flesta jag hittat har kopplat fläkten direkt på reläet som slås på av remoten. Dock funkar denna lösning inte för mig då fläktarna är riktigt högljudda och jag vill inte att dom ska vara igång hela tiden

//Fredrik

tecman
10 februari 2009 · 1 741 Inlägg

Byta fläktar? tongue Brukar ju bara vara någon form av datorfläkar i stegen.. vissa sånna finns väl med tempstyrning (eller är det morderkordet/programvaran som sköter det?)

When it feels like you have full control!
You are not driving fast enough!

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=69250 <-- Min projekttråd.
OpelFredrik
10 februari 2009 ·

tecman skrev:
Byta fläktar? tongue Brukar ju bara vara någon form av datorfläkar i stegen.. vissa sånna finns väl med tempstyrning (eller är det morderkordet/programvaran som sköter det?)

Byta fläktar är juh ganska dumt då jag redan har bra fläktar på 120 mm från Antec som har reglerbar hastighet..

För att svara på din fråga så är det moderkortet som styr fläktens hastighet.

//Fredrik

OpelFredrik
10 februari 2009 ·

Swedenrockers skrev:
Vad drar dessa i ström?

Ja du det vet jag inte... Står inte på själva fläkten, kanske 0,2A? Vet inte men mycket är det inte det vet jag

//Fredrik

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang