Köpa komplett universal elsystem?

NeonX
10 februari 2009 ·

Hey, sökte men hittade inget. Vet att jag läst om folk som renoverar gamla bilar som köpt nytillverkade kompletta elsystem.

Jag bygger en banbil och har rivigt ut hela elsystemet och tänker att det vore förbannat bekvämt om det säljs nån typ av simpelt, universalsystem. Någon som vet nått som kan vara till hjälp? stort tack!

NeonX
10 februari 2009 ·

Inga funktioner behålls överhuvudtaget. allt är uppklippt på säkert 30 ställen och ligger i en soptunna, tanken är att jag skall ha vindrutetorkare och belysning, samt startmotor och bränslepump och givet ström till motorstyrningen. Vindrutetorkaren blir en singeltorkare från en Merc så det var ingen ide att behålla dom kontakterna heller...belysningen bak blir förmodligen LED i orginalglasen, så det var meningslöst att försöka rädda dem också.

Är så dålig på bilel att jag tänkte att det kunde vart bekvämt om det fanns färdiga system. för de mest grundläggande funktionerna, som man sen kunde kompensera. Torkarna behöver igentligen ingen intervall tex.

Phaetoon
10 februari 2009 · 8 156 Inlägg

De flesta bilar har olika system. Vad är det för bil som du utgår ifrån?
Det "enklaste" du kan göra är att köpa en originalhärva för bilen och sen kapa bort de delar som du inte behöver. Men då är det väl nästan lika enkelt att köpa kabel och dra elen själv. För att minska kabelhärvorna. För du måste ändå följa ett elschema för att koppla in elen. Enklare att göra det själv.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
Phaetoon
10 februari 2009 · 8 156 Inlägg

Kolla in elschemat för en gammal Volvo så får du ett hum om vad som behövs och vad som kan gå bort.
För motor-elsystemet har du redan fixat antar jag? Nästan bara reläer och knappar/reglage som behöver kopplas in för att få det andra att fungera?

Kolla in dessa elscheman för en hint: (sist i dokumentet)
http://volvo1800pictures.com/document/v … t_P120.pdf

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
NeonX
10 februari 2009 ·

Motor elen är inte fixad, men kommer skötas när jag har en motor att utgå från ( S60 T5 / 850 T5 ) Bilen är en helt utrensad volvo 850. Finns inte en kabel kvar. Tack för elschemat skall absolut ta en titt på det. Min tanke var om det såldes färdiga system till tävlingsbilar eller dylikt, men det låter juh som att jag får sätta mig och studera, läsa och helt enkelt lära mig smile Lika bra det kanske !

Phaetoon
10 februari 2009 · 8 156 Inlägg

Sharky kanske har några elscheman liggandes för banbilar. Men jag misstänker att han är så kunnig att han har det mesta i huvudet och att han "bara" har en checklista för vad som behövs i elsystemet.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang