1842
Sök

Hur mkt ström drar en normal bil?

12 086 Inlägg
12 februari 2009
Trådstartare
#1
Frågan grundar sig på en fundiring om hur många xljus ja kan ha tongue

Min generator ligger på 90A vilket i teorin borde ge 1260w vid 14V.

Just nu har jag 330w helljus men funderar på att koppla på dimljusen och stoppa i 100w i xljusen vilket resulterar i 530w. Då är ju frågan vad behöver bilen och hur realistiska siffrorna är?
en sån här ampmätare är ju skitknölig att koppla in hmm

Försöker iaf
12 819 Inlägg
12 februari 2009
#2
Hmm... detta är inte min starka sida direkt men sätter du xenon 55W iextraljusen så lyser 2-3 såna bättre än 5-6 halogen.

Så spar du på "krutet" från generatorn satmidigt smile


Mvh Tommy
Senast redigerat av te_wik (12 februari 2009)

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

35 Inlägg
12 februari 2009
#3
Ohms lag är jävligt bra...

Ta spänningen alltså 12 volt antar jag, dela det med effekten  i ditt fall va det 530watt vilket resulterar i ca 44 ampere.... är ju mindre då bilen laddar ca 14

så det bör det fungera.


rätta mej om jag har fel
Senast redigerat av yntma (12 februari 2009)

12 086 Inlägg
12 februari 2009
Trådstartare
#4
yntma skrev:
Ohms lag är jävligt bra...

Ta spänningen alltså 12 volt antar jag, dela det med effekten  i ditt fall va det 530watt vilket resulterar i ca 44 ampere.... är ju mindre då bilen laddar ca 14

så det bör det fungera.


rätta mej om jag har fel

Ja jo, räkna kan jag oxå tongue

Frågan är hur mkt ström en normal bil använder för att driva allt exkl ytterbelysning då.
Och lite allmänt snack runt ju extrabelysning, vad brukar funka mm.

Vad har Ohms lag med detta o göra btw? tongue

12 086 Inlägg
12 februari 2009
Trådstartare
#5
te_wik skrev:
Hmm... detta är inte min starka sida direkt men sätter du xenon 55W iextraljusen så lyser 2-3 såna bättre än 5-6 halogen.

Så spar du på "krutet" från generatorn satmidigt smile


Mvh Tommy

Jo.. jag har xenonkonverterat 3 bilar så ja vet hur bra de är. Men av någon anledning är jag inte sugen på att köpa de till den här bilen tongue

Försöker iaf
12 819 Inlägg
12 februari 2009
#6
JapMax skrev:
te_wik skrev:
Hmm... detta är inte min starka sida direkt men sätter du xenon 55W iextraljusen så lyser 2-3 såna bättre än 5-6 halogen.

Så spar du på "krutet" från generatorn satmidigt smile


Mvh Tommy

Jo.. jag har xenonkonverterat 3 bilar så ja vet hur bra de är. Men av någon anledning är jag inte sugen på att köpa de till den här bilen tongue

Jahapp.. sedär smile


Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

Avstängd
512 Inlägg
12 februari 2009
#7
Mer än 3 extraljus är bara onödigt, lyser inte bättre! Drar bara ned volten,...3 extraljus med xenon, klart!

Elektriker
109 Inlägg
12 februari 2009
#8
yntma skrev:
Ohms lag är jävligt bra...

Ta spänningen alltså 12 volt antar jag, dela det med effekten  i ditt fall va det 530watt vilket resulterar i ca 44 ampere.... är ju mindre då bilen laddar ca 14

så det bör det fungera.


rätta mej om jag har fel

Det du räknar med kallas effektformeln. Och då tar man 530 watt delar med 12 volt och får 44ampere.

Ohms lag: Spänningen=Strömmen X Resistansen.


213 Inlägg
12 februari 2009
#9
JapMax skrev:
Frågan grundar sig på en fundiring om hur många xljus ja kan ha tongue

Min generator ligger på 90A vilket i teorin borde ge 1260w vid 14V.

Just nu har jag 330w helljus men funderar på att koppla på dimljusen och stoppa i 100w i xljusen vilket resulterar i 530w. Då är ju frågan vad behöver bilen och hur realistiska siffrorna är?
en sån här ampmätare är ju skitknölig att koppla in hmm

Jobbar själv som elektriker.. Och ampmätare är inget vi använder.. därimot strömstång.. Fungerar bättre.. Man behöver inte bryta krettsen.. men tänk på att använda riktiga kablar.. och inte gå direkt på dem som sitter där.. Som förmodligen är för lite kvadrat.. Antagligen går säkringen, eller så brinner kablen. winkwink

Världen är full av idioter.. Men lustigt nog är dem flesta konstruktörer.
Trafikregler gäller bara på dagen...

Random Hero
4 047 Inlägg
12 februari 2009
#10
yntma skrev:
Ohms lag är jävligt bra...

Ta spänningen alltså 12 volt antar jag, dela det med effekten  i ditt fall va det 530watt vilket resulterar i ca 44 ampere.... är ju mindre då bilen laddar ca 14

så det bör det fungera.


rätta mej om jag har fel

inte ohms lag men annars va de rätt smile ohms lag är u=i*r, r=u/i, i=u/r

Dog food lid. Backwards

21 761 Inlägg
12 februari 2009
#11
JapMax skrev:
Frågan är hur mkt ström en normal bil använder för att driva allt exkl ytterbelysning då.

Det skiljer säkert från bil till bil, beroende på motorstyrningssystem och antalet lampor som ingår i ordinarie belysningen. Exempelvis min 240-86 drar runt 23 A när motorn går på tomgång och endast halvljuset är igång, fast då har jag ju en enkel typ av insprutning (K-Jet).

Bäst är att få tag på en tångamperemeter och mäta vad just din bil drar med de vanliga sakerna igång. smile

Elektriker
109 Inlägg
12 februari 2009
#12
Generatorn måste ju även hinna ladda upp den ström som behövs nästa gång du starar.


12 086 Inlägg
12 februari 2009
Trådstartare
#13
P_H skrev:
Generatorn måste ju även hinna ladda upp den ström som behövs nästa gång du starar.

Generatorn laddar konstant, sålänge man inte gör av med mer än generatorn laddar går batteriet på plus.
En start drar ström visst men inte så batteriet får påtagligt sämre effekt. Alltså är de viktiga att man inte gör av med mer än generatorn levererar.. vilket den här tråden handlar om.

12 086 Inlägg
12 februari 2009
Trådstartare
#14
DanielssonC skrev:
Jobbar själv som elektriker.. Och ampmätare är inget vi använder.. därimot strömstång.. Fungerar bättre.. Man behöver inte bryta krettsen.. men tänk på att använda riktiga kablar.. och inte gå direkt på dem som sitter där.. Som förmodligen är för lite kvadrat.. Antagligen går säkringen, eller så brinner kablen. winkwink

Nått jag lärt mig när de gäller ljus och ljud är att ha grova kablar. Dålig jord och spänningsfall är de värsta skit som finns tongue Jag har 2.5mm2 till varje lampa.

Jag hade en ljusramp på en tidigare Sierra med 5st xljus och dom lös dåligt tyckte jag när jag jämförde med andra. Det visade sig att de berodde på att jorden gick genom lampchassit, vidare genom rampen, genom bultar och in i ramen på bilen tongue

Nu när jag vet bättre är de kabel från lampan till en rikligt slipad karosspunkt med kopparpasta tongue


Btw vad är en strömstång?
Senast redigerat av JapMax (12 februari 2009)

12 086 Inlägg
12 februari 2009
Trådstartare
#15
Drönirettab skrev:
JapMax skrev:
Frågan är hur mkt ström en normal bil använder för att driva allt exkl ytterbelysning då.

Det skiljer säkert från bil till bil, beroende på motorstyrningssystem och antalet lampor som ingår i ordinarie belysningen. Exempelvis min 240-86 drar runt 23 A när motorn går på tomgång och endast halvljuset är igång, fast då har jag ju en enkel typ av insprutning (K-Jet).

Bäst är att få tag på en tångamperemeter och mäta vad just din bil drar med de vanliga sakerna igång. smile

Ok, det va ju en fingervisning iaf.. K-Jet är de mekaniskt?

294 Inlägg
12 februari 2009
#16
En strömtång är som en tång som du öppnat upp och sen för in kabeln in i och sen stänger du den.. då ser du hur mkt Ampere det flödar igenom. enkelt förklarat då.

http://www.trinergi.se/images/products/hioki_32831.jpg

"För att bli gammal och erfaren måste man först vara ung och galen"

21 761 Inlägg
12 februari 2009
#17
JapMax skrev:
Ok, det va ju en fingervisning iaf.. K-Jet är de mekaniskt?

Japp, det mekaniska systemet. Har ju inte en massa databoxar och annat "tjafs". wink

Tångamperemeter och strömtång är förresten samma sak, men man får kolla upp så att tången även kan mäta likström. En del kan bara mäta växelström. smile

12 086 Inlägg
13 februari 2009
Trådstartare
#18
Ahh då vet jag vad ni menar.. ska fixa en sån, kan va bra o ha.


Sök